ZETApress

hírportál

Újra vonatozhatunk

Vonatra várók DorogonA felújított vasúti pályán újraindul a személyszállítás Esztergom és Pilisvörösvár között. Az Új Széchenyi Terv forrásaiból támogatott fejlesztés a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszát, a naponta 14 ezer utast kiszolgáló Budapest ? Esztergom vonalat érinti.

Az első ütemben Pilisvörösvár és Esztergom között, több mint 30 kilométeren fejeződött be a vasúti pálya felújítása. Az átfogó rekonstrukciónak köszönhetően javult a megállók és megállóhelyek megközelíthetősége, csökken a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés, nő a személyszállítás színvonala. A közel húszmilliárd forintos komplex beruházást Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár adta át ma délben, Dorogon.

A Pilisvörösvár és Esztergom között 32,7 kilométeren megvalósult egyvágányú vasúti pályafelújítás mellett 2 kilométeres forgalmi kitérő épült a Terranova gyárnál. Az ellentétes irányba haladó vonatok így megállás nélkül kerülhetik ki egymást. Piliscsaba és Esztergom között a sebesség a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70?100 kilométerre nő, ezzel a teljes szakaszon rövidül a menetidő. A pályakorszerűsítés nyomán jelentősen csökken a zaj- és porterhelés. Az utasok december 15-én vasárnaptól szállhatnak ismét vonatra Pilisvörösvár és Esztergom között.

A fejlesztés jövőre a solymári, pilisvörösvári és piliscsabai állomásépületek teljes körű felújításával folytatódik. Az Északi Vasúti-hídig tartó szakasz kivitelezése várhatóan 2014 végén fejeződik be. A beruházás keretében új, kétvágányú vasúti pálya épül Aquincum felső és Pilisvörösvár között, így akár a 100 km/órás sebesség is elérhetővé válik. A teljes átépítés után a Budapest ? Esztergom viszonylaton több mint 20 perces menetidő csökkenés várható. Az utazás 2015 őszére az új FLIRT motorvonatok forgalomba állításával még kényelmesebb lesz ? mondta el Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára.

A MÁV számára nagyon fontos az esztergomi vonal fejlesztése. Az egyik legforgalmasabb budapesti elővárosi vonalon a szolgáltatási színvonal folyamatos emelése már eddig is számos új utast vonzott a vasútra. Célunk a menetidő csökkentése, utasaink kényelmének és elégedettségének további növelése itt és más vonalainkon is ? fűzte hozzá Pál László pályaműködtetési és üzletfejlesztési általános vezérigazgató-helyettes.

Sajtóbuszunk 10 órakor indult a Nyugati pályaudvar parkolójából, s 35 perc alatt értünk Vörösvárra. A Desire-vonat már benn állt a síneken, s a felújított peronon is sok vendég várt a beszállásra. 11-kor indultunk Dorogra, ahová félórás vonatozás után érkeztünk. Közben csak egyszer álltunk meg néhány percre Piliscsabán, Leányvár után viszont már 120 km/órás sebességgel is haladtunk egy rövid szakason. (A korábbi rekord 117 km/óra volt.) A sajtóbusz az országúton követte Dorogra a vonatot.

A beruházás két lépcsőben párhuzamosan, két külön közbeszerzés keretében valósult meg. A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti vonalszakasz kivitelezője a Szemafor Konzorcium (A-Híd Építő Zrt, Vasútépítők Kft, H.F. Wiebe GmbH & Co. KG.) nettó 10,4 milliárd forint értékben, míg a Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakasz kivitelezője az Inflexió Konzorcium (Vasútépítők Kft, H.F. Wiebe GmbH & Co. KG, A-Híd Építő Zrt.) nettó 8,7 milliárd forint értékben.

Az elővárosi vasútvonalak esetében a ráhordási feltételek javítása a kiemelt cél, hiszen a komfortos és biztonságos megközelíthetőség bírhat rá minél több utast a vasúti személyszállítás használatára. Ezért a most átadott szakaszon 11 helyszínen összesen 1170 P+R és 422 B+R parkoló épül. Dorog állomás mellett az átszállást megkönnyítendő buszfordulót alakítottunk ki. A megállóhelyeken térvilágítást telepítettük, szélesítettük és magasítottuk a peronokat és perontetőket ? emelte ki Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A sebességi rekordért gratulált a pálya építőinek és tervezőinek, a mozdonyvezető viszont kimaradt a felsorolásból.

Új megállóhely lesz Magdolnavölgynél, a Lakópark felé esélyegyenlőségi rámpával, Kertváros irányába pedig gyalogos átjáróval. Új közúti aluljáró épül a Terranova gyár térségében és a 10-es út forgalmának átvezetésére a pilisvörösvári állomás végében. Átépítették és biztonságosabbá tették Pilisvörösváron a Kálvária és az Őrhegy utcáknál található két felüljárót, a Piliscsabai úton és a Tó utcában lévő közúti aluljárókat is. Új gyalogos aluljáró vagy átjáró épült Szabadságligeten, Piliscsabán, Pilisjászfalun és Piliscséven. Visszafelé ezeket már nem néztük újra meg, mert a fogadást követően a vonat 12:50-kor visszaindult Vörösvárra, mi viszont helyette a 13 órakor induló sajtóbuszt választottuk, mellyel 14:10-kor megérkeztünk a Nyugati pályaudvar parkolójába.

Szóljon hozzá!