ZETApress

hírportál

Zöld Sziget a Dunán

Zöld-szigeti átvágókÁtadták a Zöld Sziget elnevezésű környezetvédelmi beruházást a Dunán szerdán Budapesten; az úszómű a fővárosba érkező hajókat szolgálja ki, egyebek mellett összegyűjti a hajókon keletkező, a környezetre ártalmas anyagokat ? tudtuk meg a délelőtti sajtótájékoztatón a Rubin-hajón, a Műegyetem előtti Duna-szakaszon.

Hoffmann Pál, a Tanker Port Környezettechnológiai és Innovációs Kft. ügyvezető igazgatója a létesítmény átadásán elmondta: a projekt 2009-ben indult, és mintegy kétmillió euróból ? hatszázmillió forintból ? valósították meg, kockázati tőkefinanszírozással. Az úszómű ? melyet a fővárosi Duna-szakaszon, a Műegyetem előtt kötöttek ki ? elsődleges funkciója, hogy a Budapestre érkező hajókat kiszolgálja. Így azok megszabadulhatnak a rajtuk felgyülemlett hulladéktól ? például a fáradt olajtól, az olajos fenékvíztől, a konyhai hulladéktól ?, de vételezhetnek üzemanyagot és ivóvizet is. Ez a komplex integrált szolgáltatás Budapesten vehető igénybe először idén áprilistól Európában ? közölte az ügyvezető igazgató.

Hoffmann Pál beszélt arról is beszélt, hogy az első teljes gazdasági évben ? vagyis jövőre, 2015-ben ? a Zöld Szigetet működtető társaság mintegy kétmillió eurós (hatszázmillió forintos) árbevétellel kalkulál. Emellett a komplex integrált környezetvédelmi szolgáltatást külföldön is szeretnék elterjeszteni. Kérdésemre elmondta, hogy a fixen kikötött úszóműhöz 80 méter hosszú hajó is tartozik, mely 15 kilométeres folyószakaszon kiszolgálja az uszályokat. Holnap már az is ideáll, ma viszont a Rubin-hajó miatt nem tudott kikötni a Zöld Szigeten.

Dr. Záray Gyula professzor, az ELTE Környezettudományi Kutatóközpontjának igazgatója elmondta: a projekt megvalósítása környezetvédelmi szempontból igen jelentős, mert csökkenthető általa a Duna környezeti terhelése, szennyezése. A kidolgozott komplex és integrált rendszer alkalmazása ? minden szolgáltatás egy helyen vehető igénybe ? pedig gazdaságossá teszi a működést. Továbbá alapvető cél az, hogy az élővizekbe minél kevesebb szennyező anyag, például gyógyszer-maradvány kerüljön be, emellett a biológiai sokszínűség is megőrizhető legyen.

A hajókon keletkező szennyvizek és veszélyes hulladékok: Olajos géptéri fenékvíz, fáradt olaj, olajos szilárd hulladék, szennyvíz és konyhai hulladék, azaz különböző vegyszerek, elhasznált sütőolaj, zsiradékok. A projekt hozzájárul ahhoz, hogy az Ausztria-Magyarország-Románia Duna szakaszon a hajók kevesebb környezeti kárt okozva közlekedjenek azáltal, hogy a fentebb említett, ellenőrzött módon válhatnak meg a keletkezett veszélyes és szennyező anyagoktól.

A Zöld Sziget személyzete a hét minden napján, napi 24 órában áll a Dunán közlekedők szolgálatára. Kis motorcsónakokat éppúgy fogad a Budán horgonyzó létesítmény, mint hatalmas úszó hoteleket. A délelőtti átadást követően a Zöld Sziget azonnal megkezdte működését a Bálnával szemben, a Műegyetem rakpart BME előtti részén. Újító és teljes körű környezetbarát szolgáltatásainak, berendezéseinek köszönhetően a projekt megkapta a Budapest Márka díjat, amellyel csak a város hírnevét öregbítő márkák és cégek büszkélkedhetnek.

Dr. Szentes Tamás adta át a díjat a Zöld Sziget avató rendezvényén. A főpolgármester-helyettes arról beszélt, hogy a Zöld Sziget-projektet megvalósító startup vállalkozásnak azért ítélték oda a Budapest Brand-díjat, mert egy olyan gondra kínál megoldást, amelyet a főváros még nem tudott adekvát módon kezelni. A szóban forgó vállalkozás pedig a felmerült problémára ? a hajókon keletkezett hulladék, szennyezőanyag kezelésére ? komplex megoldást nyújt, és ezt budapestiek valósították meg.

A Nemzeti Innovációs Hivatal aktívan közreműködött a befektetési stratégia kidolgozásában. Ilyen jellegű start-up vállalkozásokra, innovatív kezdeményezésekre tömegével van szüksége Magyarországnak mind a foglalkoztatottság, mind pedig a gazdaság további bővítése érdekében ? mondta el Dr. Deák Csaba, a Nemzeti Innovációs Hivatal stratégiai elnökhelyettese.

Szóljon hozzá!