ZETApress

hírportál

Felkészülten a Kékszalagra!

A Kékszalag a balatoni vitorlázók nagy erőpróbája, amelyen nemcsak a profi, sok vihart megért vitorlásversenyzők indulnak, hanem olyan csapatok is, amelyek évente csak egyszer, ezen a regattán, vagy legfeljebb néhány túraversenyen állnak rajthoz ? tudatta a Kékszalag?MVSZ Sajtóközpont.

Bizonyára így lesz ez a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíjon is, amely ? mint múlt szerdán megírtuk ? július 2-án csütörtökön rajtol majd Balatonfüred elől. Rövid írásunkkal azoknak szeretnénk segíteni, akik kevés versenytapasztalattal rendelkeznek, ám komolyan mérlegelik, hogy elinduljanak a versenyen. Ha megfogadják tanácsainkat, biztos, hogy sok örömük lesz a versenyzésben, és jövőre, még több tapasztalattal felvértezve eljönnek újra! Íme tíz tanács a keveset versenyzőknek:

1. Készítsük fel a hajót!

A Kékszalag hosszú távú verseny, amely próbára teszi a hajót is. Ha egy bosszantó technikai hiba miatt sok óra versenyzés után kell esetleg feladnunk, csak magunkat hibáztathatjuk majd. Ezért mindenképpen nézzük át a kötélzetet, a láthatólag sérült, elhasználódott köteleket cseréljük ki. Menjünk végig a hajón, és minden csavart húzzunk meg. Vizsgáljunk meg minden veretet, nem repedt vagy törött-e valamelyik. Nézzünk fel az árbocra: nem látunk-e sérülést valamelyik drótkötélen ? az árboctörés komoly haváriákat okozhat. A csigákat és mozgó alkatrészeket ellenőrizzük: nem szorulnak? Ha igen, olajozás, zsírozás, de néhány esetben a sima vizes alapos mosás is segíthet a problémán. Ellenőrizzük le a motort, vizsgáljuk át a horgonyt, a horgonykötelet. Legyen velünk egy megfelelő hosszúságú vontatókötél, és vizsgáljuk át a vontatási pontokat. Feltétlenül nézzük át a navigációs fények működését, az akkumulátor legyen feltöltve, és egy pót-akkumulátor sem árthat. A vitorlák állapotát is ellenőrizzük, ha szükséges, javíttassuk!

2. Válasszunk megfelelő legénységet!

Nagyon fontos, hogy olyan csapat legyen a hajón, amely akkor is képes a biztonságos vitorlázásra, ha egy kulcsember fáradtság vagy rosszullét miatt kiesne. A minimálisan előírt létszám kevés: a Balatonfüredre vitorlázással együtt akár három éjszakát is a vízen tölthetünk, alvásra pedig mindenkinek szüksége lesz. Ezért rajtunk kívül legyen még legalább két olyan ember a hajón, aki szükség esetén kormányosként is bevethető.

3. Gyakoroljunk!

Ha megvan a legénység, legalább két-három alkalommal vitorlázzunk velük együtt hosszabb időtartamot. Mindenki gyakorolja a saját feladatát, osszuk el a munkát, és gyakoroljuk, hogy veszélyhelyzetben ? például ha egy csapattag vízbe esik ?, mit kell tenni. Ha lehet, induljunk egy versenyen is: jó lehetőség erre a Kékszalagot megelőző Fehér Szalag, vagy a Horváth Boldizsár Emlékverseny.

4. Pihenjük ki magunkat a verseny előtt!

Ne az utolsó pillanatban essünk be a hajóba. A rajt csütörtökön van, aki szerda délután érkezik, annak még hátra lesz az autózás Balatonfüredre, a nevezés, a hajó bepakolása ? s mindezek után a hajnali kelés, hogy elérjék a rajtot. A verseny alatt keveset tudunk aludni ? ezért érdemes alaposan kipihenni magunkat, s akár már kedden leérkeznünk a hajóhoz. Így mindenre marad idő, a kisebb hibák kijavítására is.

5. Készüljünk fel mindenféle időjárásra!

A Balaton nagyon szélsőséges időjárási körülményekre képes júliusban. Nyáron a vízen akár 37-38 fok is lehet, hajnalban viszont még szélcsendben is didereghetünk. Ezért készüljünk fel ruházatunkkal arra, hogy viharos szélben és esőben se fázzunk, nappal pedig meg tudjuk magunkat védeni a perzselő napsütés ellen. Nem maradhat otthon a magas faktorszámú napvédő krém, széles karimájú kalap, sapka, kesztyű, vízhatlan ruha és a többi fontos felszerelés sem.

6. Sok folyadék, megfelelő ételek

A sportteljesítmény a szokottnál jóval nagyobb kalóriafelvétellel jár. Ezért vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt, lehetőleg könnyen felszívódó, hamar energiát adó táplálékok formájában. Rengeteg folyadékra lesz szükségünk ? ezt ásványvíz formájában érdemes a fedélzetre hordani. A bevásárlást ne hagyjuk az utolsó pillanatra! Előre gondoljuk végig, hogy hány embernek, mire lesz szüksége, ? és osszuk el a bevásárlandókat a legénység tagjai között.

7. Navigáció és biztonság

A Kékszalag versenyutasítása tartalmazza a kerülendő pályajelek GPS-pozícióit. Ezt mindenképpen már előzetesen vigyük fel saját GPS-ünkre, mert folyamatosan tájékoztat majd arról, hogy hol tartunk a versenyben, és éjszaka vagy rossz látási viszonyok esetén sem fogunk rossz irányba hajózni. Legyen nálunk tartalék GPS, tartalék elemek, illetve akkumulátorok, mert a telefonok vagy más műszerek sok áramot fogyasztanak, és hamar lemerülnek. A hajón legyen elegendő mentőmellény, és azt nappal már elsőfokú viharjelzés esetén vegyük fel, éjszaka pedig minden esetben viseljük. Ellenőrizzük és próbáljuk ki a lifebelt használatát, és aki éjszaka elhagyja a cockpitot, minden esetben kösse ki magát. Figyeljünk másokra, figyeljünk magunkra, és időben kerüljük el a veszélyhelyzeteket, más hajók túlzott közelségét.

8. Figyeljük az időjárás-előrejelzést!

Ma már rengeteg forrásból lehet egészen pontos időjárás-előrejelzésekhez jutni. Az okos-telefonokon, vagy más eszközökön a változásokat is nyomon lehet követni ? figyeljünk és készüljünk fel az eseteges zivatarokra, erősödő szélre vagy éppen a tartós szélcsendre.

9. Készüljünk fel a vészhelyzetekre!

Készüljünk fel arra, hogy mit teszünk, ha veszélyhelyzet adódik. Az ingyenes Balatonhelp alkalmazást érdemes előre letölteni az okos-telefonokra, így egy gombnyomással elindítható a segélykérés, ha baj van! A vízi-mentők telefonszáma: +36-30-383-8383. A VHF hajózási rádió segélykérő csatornája: 16-os (156,8 MHZ). A BalaTrönk rádiós rendszer segélykérő csatornái: 3E és 13. Érdemes megfontolni a Balatonhelp assistance megkötését, hogy ha technikai mentésre kerül a sor, spórolhassunk a költségeken! MVSZ tagoknak 20 százalék kedvezmény jár!

10. Nyugalom, higgadtság ? fél győzelem!

A Kékszalag rendkívül hosszú verseny, tartalékoljuk az energiáinkat a végére. Nagyon sokan már a kenesei bójához érve elfáradnak, ? pedig a verseny sokszor visszafelé, a nyugati medence közepén dől el. Tartsunk a mezőnnyel, a fontos pillanatokban koncentráljunk, de a hosszú, könnyen vitorlázható szakaszokon lazítsunk, engedjük át a kormányt másnak, hogy legyen energiánk a végére. További infók Facebook-oldalukon is olvashatók.

Audi Q7 a Kékszalagon

Az Audi a 47. Kékszalag prémium autós partnere. Az Audi a Magyar Vitorlás Szövetség egyik főtámogatójaként és a legnagyobb, hagyományápoló és értékteremtő vitorlás esemény, a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj prémium autós partnereként jelenik meg július elején, Balatonfüreden. ? A vitorlázás kétségkívül a korszerű technológia, a dinamika, az esztétikum és a sportszerű, ám kemény küzdelem sportja, amely tökéletesen illik a négykarikás márka sportos, progresszív és innovatív stílusához, így ez a sport kiváló megjelenési lehetőség a prémium modelleket felvonultató Audi számára, mivel nagyszerűen illeszkedik a vitorlázás szellemiségéhez ? mondta a verseny kapcsán Mátrabérci Sándor, az Audi márkaigazgatója.

Az esemény helyszínén az Audi az új Q7-est, a márka hightech újdonságát állítja ki. A luxus színvonalú komforttal, a jelenleg elérhető leginnovatívabb vezetői segédrendszerekkel és multimédiás megoldásokkal, kategóriája legnagyobb belső terével és tömegének 325 kg-os csökkentésével, az Audi Q7 új mércét állít fel a prémium autók között is. Az új, eddig elérhetetlennek tartott célok kitűzése és megvalósítása, a folyamatos fejlesztések, a technológiai újítások azok, amelyek mind a vitorlázásban mind az autógyártásban sikert hoznak. Ezúton is sok sikert és jó szelet kíván az Audi minden Kékszalag versenyzőnek!

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Vitorlások a Balatonon | ZETApress

Szóljon hozzá!