ZETApress

hírportál

Technikai gépátvétel a Formula–1-ben

A 21-ik Magyar Nagydíjra készülünk – 5

Ma már egy délelőtti és egy délutáni szabadedzéssel megkezdődött a Hungaringen a Formula–1-es versenyautók száguldása. A gépátvétel már tegnap megtörtént. Így volt ez 1994-ben is, amikor a boxok környékén ismerős szakállas arcot fedeztem fel. Tulajdonosa Károly Balázs, a MAMSZ Technikai Bizottság vezetője volt. (Akkor még közös volt az autós és motoros szövetség, s csak később váltak ketté.) Az Új Kelet tudósítójaként az előző heti Budapest Rali gépátvételén találkoztunk. Rali versenyeken évek óta ő ellenőrizte verseny előtt a kocsik műszaki állapotát. Aláírása nélkül egy gépcsoda sem állhatott rajthoz. 1993-tól a Hungaroringen, a Formula–1-es versenyautók technikai átvételén is ő segédkezett.

– Nem Forma–1, hanem Formula–1 – szögezi le azonnal –, mert ez a hivatalos elnevezés. A gépátvételi főnökünk Mester István úr, s mi a felügyelete alatt dolgozunk. Tizenketten vagyunk magyarok, s az egy tucat versenybíró három négyfős csapatra oszlik. Belátogatunk a boxokba – csoportonként 3-4 csapat jut mindnyájunknak –, és megnézzük, megvannak-e a kötelezően előírt felszerelések.

A vasárnapi versenyre akkor még 13 csapat nevezett. (Később tíz lett, idén 11 van.) Mindegyikük két versenyzőt indít, ezen kívül egy tartalék kocsit is hoz. Ez összesen 39 versenyautó. Károly Balázst elkísértük az egyik boxba, a technikai átvételre.

A boxfőnök fogadja a stábot. A versenyzők még nincsenek itt. A sztárok csak péntek reggelre, az első szabadedzésre érkeznek. A bírák gyakorlott szemmel egyeztetik mindhárom versenyautó alvázszámát. Ellenőrzik, melyik az első, melyik a második, és melyik a tartalék kocsi. Egyeztetik a motorszámokat is. A speciális versenymotorokból nemcsak három lehet, hanem jóval több. Lényeg, hogy mindegyikről legyen írásos dokumentum.

Az azonosítás után a biztonsági berendezések ellenőrzése következik. Fontos, hogy az emelőnyílás meglegyen. Ide nem kerékcserekor teszik az emelőt, a szerkezet nem is a kocsi alatt van. A vezető feje mögött, a bukócsőben, illetve a bukócső körüli karosszériában kell keresni. Ide akasztják a kampót, ha az autót baleset miatt le kell vontatni a pályáról, vagy daruval ki kell emelni. A súlyponthoz képest úgy van elhelyezve, hogy emeléskor is viszonylag vízszintesen marad az autó.

Fontos biztonsági berendezés az autó saját tűzoltó-rendszere. Ennek meglétét is megnézzük, de nem kell kipróbálni. Megnézzük a versenyzők tűzálló ruháját, sisakját, cipőjét is. Lényegük, hogy homologizáltak legyenek, azaz megfeleljenek az érvényes FIA szabványoknak. A pilótát hatpontos biztonsági övvel kell rögzíteni. Meglétének ellenőrzése szintén a gépátvétel tárgya.

Nem önthetünk bármit a tankba

A motorok hengerűrtartalma 3500 ccm. Ezt sosem ellenőrzik megbontással. 1995-re az űrtartalom 3000 ccm-re csökkent. További teljesítménycsökkentő tényező lett, hogy az autók versenysúlyát 515 kilogrammról később 585-re emelték. A stabilizátor szárnyak mérete már 1994-ben csökkentve lett az emlékezetes idény eleji tragédiák következtében. Ezzel is az esztelen száguldásnak igyekeznek elejét venni, hiszen az említett módosítások miatt az autók sebessége jelentősen lecsökkent.

Az autók speciális üzemanyaggal közlekednek. A mi ólmozatlan, 102-es oktánszámú benzinünknek felel ez meg. Speciális adalékanyagok lehetnek bennük az oktánszámot növelendő. Ezekben az üzemanyagokban maximum 0,005 gramm ólom lehet literenként. Összehasonlításként megjegyzem, hogy az utcai ólmozatlan benzinben 0,015 gramm/liter, míg az ólmozottban 0,15 gramm/liter ólom lehet. Korábban – e szabály bevezetése előtt – a boxutcában a sok ólom égésterméke miatt alig lehetett megmaradni a verseny alatt. Ma már jelentősen csökkent a légszennyezettség a speciális adalékanyagok alkalmazása miatt.

A technikai gépátvevők munkája nem ért véget csütörtökön. Verseny alatt végig a parc-fermében lesznek, s az esetleges óvárosokban rögvest kell dönteniük. Verseny végén az összes autó, mely a távot teljesítette, a parc-fermébe megy, míg az első 3 helyezett az addigra kiürített első boxban várakozik fél órán át, az óvási idő végéig. A hivatalos végeredmény csak ezután készül el. Az autókból három liter üzemanyagot kivesznek vegyelemzésre. Ennek eredménye is óvási ok lehet. Néhány éve előfordult a Hungaroringen, hogy az egyik kocsiban csak másfél liter üzemanyag maradt. Ezzel még egy fél kört sem tudott volna megtenni, tehát éppen csak beért a célba, mondta Károly Balázs, akit a hazai autósberkekben szigorú, de igazságos gépátvevőnek tartottak. A versenyzők elkészítették az I love Károly Balázs feliratú matricáikat is kocsijaikra. A Formula–1-ben is példásan látta el feladatát. Kár, hogy néhány éve visszavonult!

Red Bull égen, földön

A versenyzők ma délelőtt és délután egy-egy órát edzettek, s a holnap délutáni időmérő edzés előtt még lesz egy délelőtti szabad edzésük. A Red Bull Racing és a Scuderia Torro Rosso tesztpilóta már tegnap délelőtt bemutatót tartott a lezárt Dózsa György úton, s a levegőben a Hősök terén csatlakozott hozzájuk Bessenyei Péter, a Red Bull Air Race pilótája. Légi show-ját augusztus huszadikán a Duna felett a tavalyi bemutató után idén újra megcsodálhatjuk. A Formula–1 pilótái szerda este bemutatták, hogy nem csak az aszfalton, de a zöld gyepen is kiválók, mert a Népstadionban 11:8-ra győzték le az All Star – hazai hírességek – csapatát.

Szóljon hozzá!