ZETApress

hírportál

Segélynyújtás másfél percen belül

A 21-ik Magyar Nagydíjra készülünk – 2

Ha kedd, akkor KED, írtam vasárnapi bevezetőmben, s már a mentős sorozat szombati zárasakor is utaltam rá, hogy bemutatom a Hungaroringen dolgozó mentősök munkáját. Az eddigi húsz Magyar Nagydíj egészségügyi biztosítását is az Országos Mentőszolgálat látta el. Nem csak a 20, 22, vagy 26 körbe-körbeszáguldó versenyző, hanem a segítőik, a versenybírák, valamint nem utolsó sorban a nézők életéért, testi épségéért is felelősek. A mellékelt ábra nemcsak a mentőjárművek, hanem a technikai mentőeszközök elhelyezkedését is bemutatjuk. Ez utóbbiak munkájáról csütörtökön számolunk be.

1994-ben az Új Kelet tudósítójaként Andics László mentőfőorvossal, a Budapesti Mentőszervezet vezetőjével beszélgettem, aki a helyi ambulanciát – a Medical Centert – vezette. Ők segítettek a sportbírók és egyéb segítők egészségügyi képzésében és továbbképzésében is. Az itteni munka mindig azonos, így az akkor elmondottak ma is érvényesek.

Az egészségügyi dolgozók úgy helyezkednek el a pálya szélén, hogy bárhol is történik a baj, 90 másodpercen belül hatékonyan megkezdhessék a mentést. Kilenc mentőgépkocsi áll készenlétben a négy kilométernél hosszabb körpálya mentén. Mindegyikben egy mentőorvos és egy mentőápoló ül készenlétben a verseny alatt. Az ajtót sem szabad kinyitniuk, hogy azonnal indulhassanak. Korábban 15 gyalogos mentőorvos is posztolt a háromsoros acélkorlát mentén, de ők már néhány éve elmaradtak

A balesetet a 25 poszt valamelyike is látja – esetleg több is –, s a posztvezető is jelenti rádión. Rögtön betartják a sárga zászlót, s a gyalogos technikai segítő és tűzoltó páros rögvest befut a sérülthöz. A versenyzőt nem veheti ki a kocsiból, sisakját sem veheti le. A legközelebbi mentő rádióutasításra indul. Nekik mindig a verseny szerinti menetirányban kell menni, nem mehetnek szemben az egy-kétszáz kilométeres sebességgel haladó versenyzőkkel. Mindig úgy kell megállni a sérültnél, hogy a mentőkocsi védje a sérültet és a mentőket a többi versenyzőtől.

Csak a kiszálló mentőorvos veheti le a versenyző sisakját, hogy légutat biztosíthasson, ruben ballonnal lélegeztethessen, szükség szerint vérzést csillapíthasson. Még az odaérkező mentőkocsi személyzete sem veheti ki a versenyzőt, csak a hat fős KED-csapat. Belőlük kettő van a Forma l-en, a pálya két ellentétes pontján. Ők is csak menetirányban indulhatnak rádióutasításra. Először a Schancz-gallért teszik a versenyző nyakára, hogy az esetleges nyakcsigolyatörés szövődményét kivédjék. (Ilyet láthattunk Horn Gyulán is 1994-ben, amikor lekerült fejéről a korona.) Ezután kerül a versenyző fejére és felső testére a KED-mellény, mely rögzíti gerincét. A vállakon lévő fogók segítségével könnyebb kiemelni a szűk autóból a sérültet. Közben a lábára is vigyázni kell, nehogy beakadjon a pedálok közé. A sérültet azután szükség esetén a mentőkocsi vákuum-matracába is betehetjük, ha combcsont, vagy lábszártörése van, s a torony közelében lévő Medical Centerbe szállítják.

Az idegsebész minden versenyen dolgozik

A pálya szélén külön autóban foglal helyet Watkins doktor. Az idegsebész professzor mind a 18 futamon jelen van, kíséri az utazó cirkuszt kontinensről kontinensre. Ő is odaér a versenyzőhöz, s az ellátással, szállítással kapcsolatban szava szentírás. Egy technikai gyorsbeavatkozó orvosi kocsival jön, Ilyenekből öt van a pályán, s ezek a versenyző kiszabadításában, a műszaki mentésben is segítenek.

Az ambulancián gyakorlott szakorvosok várják a sérültet a megfelelő asszisztenciával. Van közöttük mellkas- és hasi sebész, aneszteziológus, belgyógyász, idegsebész és égési specialista. Mindegyikük több szakhoz is ért. Zömük mentőorvos, de jön kolléga a versenyre a Honvéd és a János Kórházból is. A Medical Centerben steril műtő, altatógép, röntgen áll rendelkezésre. Cél az életveszély elhárítása és a sérült szállítható állapotba hozatala.

A szállításra további mentőautók állnak készenlétben a könnyebb sérülteknek, és mentőhelikopterek a súlyos, életveszélyes állapotban lévőknek. A budapesti kórházak közül ilyenkor az Országos Baleseti és Sürgősségi Intézet tart kiemelt ügyeletet, ahová néhány éve a Mentőkórház is költözött a Szobi utcából. Náluk a helikopter is le tud szállni.

A versenyen – s a péntek-szombati szabad- és időmérő edzéseken – szabadnapos mentődolgozók vesznek részt, így munkájuk a lakosság mentőellátását nem veszélyezteti. Bérük a nagydíj költségvetéséből megy, így ez sem apasztja az adófizetők pénztárcáját. Állandóan ugyanaz a csapat dolgozik, csak kihalásos alapon lehet közéjük bekerülni. A gépkocsivezetők állandóan gyakorolják a közlekedést a pályán. Ezt szolgálja a csütörtök délutáni fantom-próba is a verseny előtt.

Mindig a belső íven kell haladniuk, s csak a lehető legkisebb szögben szabad keresztezni a pályát. Már a bemelegítő kör előtt be kell indítaniuk az autók motorját, s a második kör végéig járó motorokkal kell várakozniuk. Csak rádióutasításra szabad leállítani a motort, s baleset esetén ugyancsak rádióutasításra azonnal kell indulniuk. Ezért nem szabad az edzések és a futam idején senkinek sem kiszállni a kocsiból, nehogy időveszteségét okozzon a beszállás.

A nézők biztonságára szektoronként külön mentőautók ügyelnek, s a főtribünnél egy rohamkocsi. Indokolt esetben elhagyhatja a helyszínt, és kórházba szállíthatja a beteget. Ilyenkor a szomszédos szektor egységének kell besegíteni. Egy infarktusos beteget azonnal el kell szállítani, nincs idő szállítókocsira várni. Előfordult már olyan is az eddigi gyakorlatban, hogy a Medical Centerbe szállították a nézőt. Sajnos haláleset is előfordult a kilencvenes évek elején. Egy német halt bele az izgalmakba a rajtnál. Schumacher a héten már csak 11 ponttal van lemaradva Alonso mögött, így megint lesz miért izgulniuk.

Versenypályánk biztonságos

Versenyzőkkel nem fordult még elő komoly baleset a Magyar Nagydíjak húsz éves történetében. A Hungaroring elég lassú és biztonságos pálya. A kanyarokban megfelelő kifutási hely, sebességet csillapító kavicságy, s több helyen a nemrég lebetonozott bukótér található. A pálya neuralgikus pontja a célegyenesbe bevezető és onnan kivezető egy-egy jobbos kanyar, valamint egy „félpályánál lévő” kanyarkombináció. Motorversenyeken is itt szoktak látványos bukások, kicsúszások történni.

A Formula l-en kívül a Hungaroringen zajló egyéb versenyeken is az OMSZ biztosítja, de ott csökkentett létszámmal dolgoznak. Négy éven át ők látták el a túraautó világbajnokság egészségügyi feladatait is, de ilyet már nem rendeznek. Vállalnak egyéb megbízást is. Egyszer az 1994-ben tragikus körülmények között elhunyt Ayrton Senna több őszi napon tesztelte itt kocsiját, s a mentők 9 órától 18 óráig teljes készültségben kinn voltak a Ringen. Kilenc órán keresztül szinte végig a pályán volt, rótta a köröket. Fantasztikus időket ment, hisz senkit sem kellett előzgetnie. Kért még egy óra hosszabbítást, s mindenki szívesen maradt este 7-ig, hogy csodálhassák sportolói kitartását.

A mentőhelikopterek a verseny előtt és után nem végzik bérmunkában a nézők szállítását, erre más légitársaság alakult. Williams urat viszont mindig ők szállították ki a Ferihegyi repülőtérre helikopterükkel saját repülőjéhez a verseny után. Róla köztudomású, hogy mozgássérült volt, mégsem kérte, hogy szánalomból ingyen vigyék, hanem megfizette a fuvart. Addig jó, amíg csak erre kell igénybe venni a helikoptert. Eddig egyszer sem kellett a versenyt súlyos baleset miatt piros zászlóval leállítani. Reméljük, hogy idén se törik meg ez a hagyomány!

Szóljon hozzá!