ZETApress

hírportál

Óbudáról Ferencvárosba

Szemenyei JánosÍme az ember című tavaszi bérletsorozat indul a Zeneakadémián: Az Óbudai Danubia Zenekar tavaszi koncertsorozata a Zeneakadémia Nagytermében az emberről szól. Az ember küzdelmeiről, harcairól, bukásairól és győzelmeiről ? a zene nyelvén tudtuk meg délután a Budapest Music Centerben.

A négy koncertből álló sorozatban olyan művészek lépnek föl a zenekarral, mint Perényi Miklós gordonkaművész, Balog József és Fejérvári Zoltán zongoraművészek. Karmesterek: Kocsis Zoltán, Héja Domonkos, Hámori Máté. Koncertek: február 3-a kedd. Schumann-Perényi; március 6-a péntek. Berlioz ? Varázslat és szenvedély; április. A sajtóbeszélgetés résztvevője Magyar Kornél moderálásával Hámori Máté, az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője; Zsoldos Dávid, a Művészetek Palotája Szimfonikus felfedezések című sorozatának szerkesztője és Sándor László zeneszerző volt, közreműködött: Balog József zongoraművész.

Az Óbudai Danubia Zenekar tavaszi félévi koncertjei

Kocsis: Háború és béke; május 22-e pének. Bartók ? Szülőföld. Perényi Miklós februárban lesz zenekarunk vendége, a lánglelkű, önmagával és démonaival is sokat viaskodó Róbert Schumann műveinek szentelt koncerten. A Danubia már régóta készült arra, hogy együtt játszhasson Perényi Miklóssal ? most végre megvalósul az együttműködés. A műsor három darabja Schumann életművének három különböző szakaszából származik. A fiatalon írt Zwickaui-szimfóniával az a-moll csellóversennyel és a IV. szimfóniával így egyfajta keresztmetszetet ad a zeneszerző munkásságáról.

Márciusi koncertünk programja a francia romantika sziporkázó, varázslatos világát eleveníti meg. Paul Dukas Bűvészinas című alkotását Saint-Saéns V. zongoraversenye követi majd, Balog József szólójával. A koncert második felében pedig a romantikus zene első nagy alkotójának, Hector Berlioznak Fantasztikus szimfóniáját hallhatja a közönség. A sorozat áprilisi koncertje a zene tiszta világán átszűrve vizsgálja a háború és a béke viszonyát ? a jeles produkció során Kocsis Zoltán vezényli majd együttesünket. A műsorban Bartók, Debussy és Ravel-művek szerepelnek, Stravinsky: Capriccio zongorára és zenekarra című darabjának közreműködője: Fejérvári Zoltán. A szülőföld az út kezdete és vége, még ha oly kacskaringós is ez az út, mint Bartók Béla esetében, akinek a sors csak halála után adta meg a hazatérés kegyelmét távoli menedékéből. Bartók honvágytól gyötörve alkotta meg egyik legnagyszerűbb művét, a Concertot, amely a sorozat zárókoncertjén hangzik majd fel Hámori Máté vezényletével.

Mendelssohn ? bérletsorozat a Budapest Music Centerben: Abraham ? Fanny ? Félix. Mindhárman egy zene- és kultúrtörténeti saga főszereplői. Képzeletbeli családi vállalkozás? Több annál! Misszió, mely Európa szellemi örökségének gondozását, gazdagítását tekinti céljául. Mindezt áradó tehetséggel, könyörtelen igényességgel, mániákus munkaszeretettel, roppant vagyonnal párosítva teszik. Az újabb sorozat fókuszában a Mendelssohn-dinasztia és a Mendelssohn testvérek zenéje áll: ismert vagy éppen felfedezésre vágyó alkotások a kamarazene, a versenyművek, a szimfonikus repertoár és ? igazi szenzációként! ? az opera világából. Fanny: 2015. 02. 25-e szerda, 19 óra; Ábrahám: 2015. 04. 28-a kedd, 19 óra; Félix: 2015. 06. 06-a szombat, 19 óra.

Szimfonikus felfedezések ? Múlt a jelenben. Demény Balázs és az Óbudai Danubia Zenekar ? Klasszikus és modern (2015. 02. 15-e vasárnap, MÜPA) Demény Balázs 1989-ben született Kolozsváron, és számos versenyen ért el előkelő helyezést. Elért eredményei között szerepel, hogy 2009-ben I. díjat és brüsszeli illetve párizsi hangversenyt nyert a Bukaresti Magyar Kulturális Központ által szervezett Magyar zene fesztiválja nemzetközi versenyen, 2012-ben az ISA Prag?Wien?Budapest Nemzetközi fesztivál nyertese és Kodály díjasa, és a zürichi Anda Géza Alapítvány ösztöndíjának nyertese lett. 2013-ban a nemzetközi Carl Flitsch Zongoraverseny I. díját érdemelte ki.

A műsort a fiatal zeneszerző-generáció egyéni hangú képviselője nyitja, Et transfigumtus est című darabjával. A Ligeti György művészete előtt tisztelgő kompozícióval Sándor László – maga is az Óbudai Danubia Zenekar alapító tagja – elnyerte a 2013-as Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőverseny nagy-zenekari kategóriájának harmadik díját, valamint megkapta a Művészetek Palotája különdíját, amelyet az intézmény a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem akusztikai lehetőségeit legjobban kihasználó darab szerzőjének ajánlott fel.

Schubert-Zender: Winterreise (2015. 03. 12-13-a csütörtök-péntek, Budapest Music Center) Rendező: Mundruczó Kornél, szólista: Szemenyei János. ? A Téli utazás számomra az úton levés apoteózisa. Örökké úton lenni. Várakozni, nem tudni mire. Mint a Purgatóriumban. Számomra az emigránsok Purgatóriuma olyan, mint egy mindenkori menekülttábor. Mindenki odakerülhet, de senki nem tudja, mi alapján ítélkeznek felőle. Schubert traumatikus motívumai különleges lehetőséget biztosítottak a számomra, hogy az ember örök idegenségéről gondolkodhassak. És hogy feltegyem a kérdést, vajon a művészet oltalmat adhat- e, amikor létezésünk alapvető feltételei kérdőjeleződnek meg? ? mondta Mundruczó Kornél.

Szemenyei Jánost az Alföldi Róbert rendezte István, a király című rockoperában láttam Laborc szerepében 2013 nyarán. A rendező ott az énekhangot alárendelte a színészi teljesítménynek, mely több szereplő esetében ? s itt most nem Jánosra gondolok! ? nagyon megérződött. Hámori Mátétól azt kérdeztem, hogy induló sorozatukban mire helyezik majd a hangsúlyt: az énektudásra, vagy a színészi munkára? A művészeti vezető kérdésemre elmondta, hogy Schubert dalait sem az operaénekesek, hanem az utca embere énekelte, s szerzőjük is nekik írta azokat. Zenés színház lévén nyilván fontos az énektudás, de a későbbiekben mindig az adott szituáció dönti majd el, mikor mi lesz a fontosabb, de erről csak egy későbbi sajtótájékoztatón fog majd beszámolni.

Wilhelm Müller versei képezik Schubert két korszakalkotó dalciklusának a szövegét: az 1823-ban megjelent Szép molnárlány (D. 795) és az 1827-es Téli utazás (D. 911) mind Schubert munkájának, mind a német dalirodalomnak a csúcsát képviselik. A Winterreise dalairól egyik legihletettebb tolmácsolójuk, Dietrich Fischer-Dieskau írt elhivatott elemzést, amely szuperlatívuszokban emlegeti a ciklus hallgatóra gyakorolt hatását: zenévé varázsolt költői világ… ami bénító hatást gyakorol arra, aki hallja.

Hans Zender német kortárs zeneszerző 1993-ban dolgozta át a ciklust az Ensemble Modern megrendelésére. Hans Zender bő 160 évvel a Schubert-ciklus megszületése után, 1993-ban, az eredeti dalok zongorakíséretét kis-zenekarra írta át. Érzékibbé hangolta a versek akusztikáját, szinte érezni, ahogy arcunkba vág a fagyos szél? Mundruczó Kornél rendező korunk egyik legnagyobb problémájára, a menekültek helyzetére mutat rá Winterreise értelmezésében. A Danubia Zenekar előadását különleges színpadi videoinstallációval varázsolja összművészeti élménnyé.

Szóljon hozzá!