ZETApress

hírportál

Peter Greenaway az Éjjeli őrjáratról

Peter Greenaway legújabb munkájával egyik kedvenc korszakához, a XVII. századhoz tér vissza. A helyszín Hollandia – a rendező az utóbbi néhány évben már ebben az országban él.

Filmje, a Nightwatching (Éjjeli őrjárat) Rembrandt életének azon szakaszával foglalkozik, amikor az ?Éjjeli őrjárat? című munkáját készítette, s mely egyben a művész hanyatlásának is a kezdete. A Budapest Film várhatóan jövő novemberben mutatja be a filmet.

?Ha Rembrandt ma is élne, olyan lenne, mintha Mick Jaggert és Bill Gatest kereszteznénk. 23 évesen közismert volt, hihetetlenül gazdag és követte korának irányzatait. Munkáit Európa szerte kiállították. De alighogy befejezte Éjjeli őrjárat című mesterművét, karrierje hirtelen darabokra hullott; lassan mindent elveszített: vagyonát, hírnevét és státuszát. Teljesen csődbe ment, nyilatkozza Greenaway legújabb filmjével, az Éjjeli őrjárattal kapcsolatban.

Valójában Greenaway célja a filmmel, hogy megpróbálja megfejteni a Rembrandt bukása mögött meghúzódó rejtélyt, s így nemcsak a flamand festészet mesterét kelti életre, hanem mesterművének többi karakterét is. A festmény politikai szatíra, emellett egy nagy bűnügyi rejtélyt is tartogat. Legalább ötven titkos kérdés van elrejtve. Bármilyen nagyképűnek is hangzik, szerintem mi mindegyiket megfejtettük! ? állítja a rendező.

Rembrandt Mick Jagger és Bill Gates keresztezése

Két szenvedélye, a mozi és a szépművészet közül a rendező a festészetet választotta. Bár festészetet tanultam, végül mégis azt mondtam magamnak, hogy a festészet egy több ezer éves művészet, és talán több lehetőségem lesz, ha a mozi terén alkotok valami érdemlegeset, hiszen ez egy modernebb művészeti forma. Azt gondoltam, hogy a munkám akkor lenne a legeredményesebb, ha a festészet terén szerzett tudásomat a film terén hasznosítanám, állítja Greenaway.

A festészet a rendező számos filmjének gyújtópontjában áll. Valóban, Greenaway úgy tekint Rembrandtra, mint a mozi úttörőjére. Rembrandt, Vélasquez és Caravaggio a Lumiére fivérek megelőzve, több száz éve találták fel a mozit. A film játék a fényekkel és ők mind mesterei voltak ennek. Rembrandt festményei olyanok, mint a kimerevített filmkockák. Bár Rembrandt nem a kedvenc festőm, mondta a rendező.

Filmjeim közül legalább öt játszódik abban az évszázadban, melyben a festő élt: a XVII. században. Ez a korszak Európa egésze számára igen nagy jelentőségű volt. Ha Rembrandt más időben élt volna, nem válhatott volna azzá, ami akkor lett, mutat rá Greenaway. Hiszek abban az elméletben, hogy a mozi halálának szemtanúi vagyunk. Ezért, ezt meg kell előznünk. Új filmemmel erre teszek kísérletet, folytatta. A filmet főként Lengyelországban készítették, tisztelegve a Greenaway által nagyra tartott Polanski, Zanussi és Wajda előtt.

Szóljon hozzá!