Felkészítés állásinterjúra
Ma délelőtt 10 órától a BKF Nagy Lajos király útjai Körépületének I. emeleti Könyvtárában bemutatkozott a Smart Interviews: a garantált első állásinterjú-program, melynek segítségével garantáltan egymásra találhatnak a friss diplomások és a munkaadók.
A Smart Interviews-program fő célja, hogy a friss diplomások és a munkaadók egymásra találását segítse. Teszi ezt főként a jelentkezők felkészítése és a vállalatok igényeinek pontos feltérképezése által, s a pályakezdőket garantáltan eljuttatja az első interjú lehetőségéig. A csatlakozott partnercégek elsőként vehetnek részt egy Magyarországon egyedülálló kezdeményezésben, ahol a számukra megfelelő, motivált és képzett pályakezdő fiatalokkal találkozhatnak már az első interjú során.
A program célja, hogy elméleti és gyakorlati ismeretet, tapasztalatot adjon a hallgatóknak a munkaerő piacra való magabiztos belépéshez és eredményes jelenléthez, valamint a résztvevők képesek legyenek a saját munkastílusuk és a különböző ágazatok (állami, piaci, nonprofit) elvárásainak megértésére. Mindezek után a pályakezdőket eljuttatjuk az első interjú lehetőségéhez, mindezt úgy, hogy a csatlakozó cégek speciális igényeit is figyelembe vesszük.
A Smart Interviews program ötletgazdája a PResston PR Kft. Kommunikációs Ügynökség. A felsőoktatás oldaláról elsőként a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) csatlakozott a programhoz, melynek KarrierCentruma egyébként is sokat tesz hallgatói elhelyezkedéséért. Az államvizsgázott diákok egy éven át visszatérhetnek hozzájuk karrier tanácsadásra, ahol az önéletrajz, és a motivációs levél tökéletesítése mellett álláskeresési és interjúhelyzet kezelési technikákat is megismerhetnek. A BKF Karrier Portálján értesülhetnek a legújabb gyakornoki- és munkalehetőségekről, feltöltött portfóliójuk alapján az érdeklődő cégek pedig kapcsolatba léphetnek velük. A Smart Interviews program iránt nagy az érdeklődés a felsőoktatásban, a BKF mellett már több további egyetem jelezte a programban való részvételi szándékát.
A program elindítását bejelentő sajtótájékoztatón Bárd Noémi Polli, a PReston PR Kft. Pr tanácsadójának moderálásával Terdik Adrienne, a PResston PR Kft. ügyvezető igazgatója és Dr. Vass László, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola rektora mellett az elsőként csatlakozott partnercégek közül felszólalt Albert Attila, az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. projektvezetője, Kálmán Edina, az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. projektmenedzsere, Varga-Polyák István, Produkteam Kft. kirendeltség vezetője, és Szabó Béla, az Uzsoki Utcai Kórház koordinációs vezetője. A Smart Interviews program összecseng a kormány pályakezdőket támogató Munkahelyvédelmi Akciótervével is, melynek köszönhetően a 25 év alattiak esetében a fizetendő közterhek jelentősen csökkentek, amely szintén kedvező helyzetet teremt az őket foglalkoztató vállalatok számára.
Mit nyújt a program a hallgatóknak, iskoláknak?
A hallgató garantáltan megkapja az első interjú lehetőségét. Képzés szakképzett és tapasztalt trénerek vezetésével. Angol nyelven is felkészülési lehetőség az interjúra. A speciális tudás magabiztosságot és nyugalmat ad a hallgatóknak. A program vonzóbbá teszi az oktatási intézményt. Az iskola a program segítségével plusz szolgáltatást tud nyújtani diákjainak. A felkészülten érkező hallgató jó hírét viszi az iskolájának. Az iskola reputációja nő.
Mit nyújt a program a csatlakozó cégeknek?
A programnak köszönhetően cég-specifikusan felkészült hallgató érkezik az állásinterjúra. A program motivált, képzett, angolul és magyarul is jól kommunikáló munkaerőt biztosít. A felkészültségnek köszönhetően nem kidobott idő a rájuk fordított interview- time. Reputáció építésre, a gyakornoki programok népszerűsítésére is módot ad a program. Előadóként, szakértőként is részt vehetnek a cégek képviselői a programban.
A diplomás pályakezdők munkaerő-piaci helyzete
Hazánkban a ’90-es évek elejétől szinte folyamatosan csökkent a fiatalok munkaerő-piaci részvétele. Ennek egyik oka, hogy a fiatalok, egyre több időt töltenek az iskolapadban. A globális válság a fiatalok foglalkoztatásában is éreztette hatását: A cégek reakciója a nehéz gazdasági helyzetre a létszámfelvételek elhalasztása, leállítsa lett, mely a fiatalokat, pályakezdőket érintette nagyobb arányban. A fiatalok az elbocsátásokban is nagyobb hányadban vettek részt, mivel nagyobb arányban dolgoztak nem stabil munkakörökben, melyektől könnyebb volt megválni. A közszféra létszáma is csökkenő, a megüresedett státusok nem kerülnek betöltésre. Emellett a nyugdíjkorhatár növelésével az idősek egyre tovább maradnak aktívak, ami szintén a fiatalok elhelyezkedési esélyeit csökkenti.
Mindezek eredményeképpen a 25 év alattiak munkanélküliségi rátája jelentősen emelkedett az elmúlt években hazánkban, az emelkedés mértéke európai összevetésben is kiemelkedő. Bár a diplomások helyzete jobb, a válság kitörése óta az ő körükben is egyre nő a munkanélküliség. Forrás: Munkaerő-piaci helyzetkép a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai alapján 2012, készítette a Nemzeti Munkaügyi Hivatal 2013. májusban.
