ZETApress

hírportál

Szolgáltatásfejlesztések a 80-as vasútvonalon

Elkészült és a mai napon átadták a nagy utasforgalmú hatvani állomás új akusztikus és vizuális utas-tájékoztató rendszerét, a korszerűsített állomásirányító berendezéseket, valamint a peronfigyelő kamerákat. Az ünnepélyes átadáson részt vett és beszédet mondott Heinczinger István, a MÁV ZRt. általános vezérigazgató-helyettese és Érsek Zsolt, Hatvan város polgármestere, országgyűlési képviselő. Az állomási fejlesztések mellett hamarosan forgalomba állnak az új beszerzésű Bombardier TALENT villamos motorvonatok is. Hatvan térségében a MÁV ZRt. az integrált ütemes menetrend bevezetését is tervezi.

Korszerű utas-tájékoztatás és állomásirányítás hatvanban

A MÁV ZRt. automatizált akusztikus és grafikus vezérlésű, LCD kijelzős vizuális utas-tájékoztató rendszert telepített a nagy utasforgalmú hatvani vasútállomáson. Az utasok kényelmét és pontos tájékoztatását szolgáló beruházás mellett a vasúttársaság korszerűsítette az állomásirányító berendezéseket, emellett a peronokon a vonatok mozgását figyelő kamerarendszer is létesült.

A korszerű tájékoztatást az integrált diszpécser berendezés (IRCS) segíti, amely lehetővé teszi a menetrendnek megfelelő utas-tájékoztatás automatikus és kézi vezérlését egyaránt. Az IRCS (gyártó: Schauer Hungária Kft.) illeszkedik a meglévő távközlési környezethez, ugyanakkor komplexen vezérli az akusztikus tájékoztatást, a vizuális utas-tájékoztató berendezést, valamint az állomás órahálózatát.

A megújult vizuális tájékoztatási rendszer segítségével az utasok az állomás több pontján is kapnak információt: a kétoldalas LCD táblák az I. és II. peronon, a monitor tábla a III. peronon, az úgynevezett összesítő táblák a pénztárcsarnokban és az érkezési csarnokban nyertek elhelyezést. A peronokra telepített figyelő rendszer a vonatok mozgását követi, a kamerák által szolgáltatott képek az utas-tájékoztató bemondóhelyen telepített monitorokon jelennek meg. Az utasok személyiségi jogainak védelme érdekében a kamerák képét a vasúttársaság nem tárolja.

Az akusztikus és vizuális utas-tájékoztató rendszerek korszerűsítése 98 millió forintból valósult meg. A terveket a pro Montel Rt. készítette, a telepítést a pro Montel Rt. és alvállalkozója, a Schauer Hungária Kft. végezte.

Talent elővárosi villamos motorvonatok a hatvani vonalon

A vasúttársaság törekszik az elöregedett járműpark fokozatos cseréjére, ennek érdekében az elmúlt időszakban összesen 63 új elővárosi motorvonat beszerzéséről kötött megállapodást. 23 Siemens DESIRO dízel motorvonat már közlekedik a Budapest-Esztergom vonalon, és megkezdődött a 30 darab Stadler FLIRT villamos motorvonat gyártása.

Mindemellett a MÁV ZRt. az elővárosi közlekedés színvonalának fejlesztése érdekében ez évben ? gyorsított közbeszerzési eljárás keretében ? 10 darab Bombardier gyártású TALENT villamos motorvonatot is vásárolt. A vonatokat a gyártó még ebben az évben leszállítja. A TALENT-ek a hazai forgalomba helyezési procedúrák után, folyamatosan állnak forgalomba a Budapest?Hatvan elővárosi vonalszakaszon, az első két vonat már a közeljövőben szállítja az utasokat.

A TALENT villamos motorvonat korszerű kialakítása és csekély karbantartási idő igénye miatt magas megbízhatósági szinten üzemeltethető, mely alkalmassá teszi az utazóközönség által megkedvelt ütemes menetrendben való közlekedésre.

A motorvonatok karbantartására a MÁV ZRt. közbeszerzési eljárás keretében keres karbantartási szolgáltatót. A közbeszerzési eljárás az előkészítő munka befejezését követően, a közeljövőben megindul.

Amit a Bombardier TALENT villamos motorvonat az utasoknak nyújt:

  • Névleges sebesség: 140 km/h;
  • Alacsonypadlós, esztétikus és légkondicionált utastér, alacsony zajszint;
  • A beszállás megkönnyítésére oldalanként 6 db lengőtolóajtó és kimozduló lépcső;
  • Elővárosi forgalomra kifejlesztett kényelmes ülések (2. osztály, páholyos elrendezés, 190 fix, 9 lehajtható ülés);
  • A vonaton kerékpár és gyermekkocsi is szállítható;
  • Mozgáskorlátozottak által is használható, zártrendszerű WC;
  • GPS vezérlésű utas-tájékoztató berendezés;
  • Utastéri videó megfigyelő rendszer az utasok biztonsága érdekében;
  • Külső videó rendszer, mely ívben álláskor is biztosítja a teljes szerelvény áttekintését;
  • A beszálló ajtóknál vészhívó berendezés, mellyel veszély esetén az utasok kapcsolatba léphetnek a mozdonyvezetővel.

Integrált ütemes menetrend a budapest-hatvan elővárosi vonalon

Az állomási és járműfejlesztések mellett a MÁV ZRt. a menetrendi szolgáltatásait is folyamatosan fejleszti. Ennek keretében a vasúttársaság a 2006/2007. évi menetrend életbe lépésekor tervezi bevezetni az integrált ütemes menetrendet a Budapest?Hatvan?Budapest vonalon. A tervek szerint a vonatok mindkét viszonylatban naponta, óránként, megjegyezhető időpontokban: minden óra ugyanazon percében indulnak. Munkanapokon, csúcsidőben a menetrend 30 perces követési időt biztosít az utazók számára. A vonatok ? a hivatásforgalom minél jobb kiszolgálása érdekében ? minden állomáson és megállóhelyen megállnak. A bevezetni kívánt ütemes menetrenddel a járatok száma is nő mindkét irányba.

Emellett a vasúttársaság a Budapest?Gödöllő?Budapest vonalszakaszon is tervezi az ütemes menetrend bevezetését. Az ütemes menetrend szerint közlekedő vonatok munkanapokon, óránként, minden óra ugyanazon percében indulnak Gödöllő állomásra, illetve Budapest-Keleti pályaudvarra. A hatvani vonalon közlekedő ütemes vonatokat is figyelembe véve, ebben a viszonylatban munkanapokon 30 perces követéssel biztosít eljutási lehetőséget a vasúttársaság.

Az integrált ütemes menetrend bevezetése napi többszöri csatlakozási lehetőséget teremt majd a Hatvan?Salgótarján, Hatvan?Somoskőújfalu és Hatvan?Szolnok viszonylatokban is.

Szóljon hozzá!