ZETApress

hírportál

Beosztást, de kivel?

Áll a bál a BKV Zrt-nél. A munkaadó meg merte kérdezni, hogy ki akar sztrájkolni szeptember 4-én, s a szakszervezet most az adatvédelmi biztoshoz és a bírósághoz fordul. Szerintük ilyen előzetes felmérést a munkáltató nem végezhet. Eszükbe sem jut, hogy a vállalatnak a sztrájk idején is biztosítani kell a tömegközlekedést.

Ha nem születik megegyezés, szeptember első keddjén üzemkezdettől déli 1 óráig leáll a forgalom a fővárosban. A járművek nem mennek ki a garázsból. A teljes leállással az agglomeráció élete is megbénul, hiszen a buszok mellett a HÉV-ek is kijárnak a fővárosból. A teljes bénultságot a minimális szolgáltatás fenntartásával lehet elkerülni.

A minimális szolgálathoz nem csak a minimális járműpark kell, de az őket üzemeltető személyzet is. Beosztást ezekre a járművekre is kell készíteni, s ezekre a járművekre csak azokat az embereket lehet beosztani, akik vállalják a munkát. Ha az utolsó pillanatban is csatlakozhatna valaki a sztrájkhoz ? ahogy a szakszervezet vallja ?, az egész beosztás értelmét veszítené.

Képzeljük csak el, micsoda káosz lenne akkor, ha épp ezek a dolgozók nem lennének hajlandóak dolgozni, míg az egyéb járatokon sztrájkot vállaló emberek akarnának hirtelen elindulni? A mi lenne akkor, ha a minimális szolgáltatást vállaló menetirányítók csatlakoznának hirtelen a sztrájkhoz. Ez nem lenne jó senkinek sem, ezért kell a munkáltatónak már eleve felkészülni az emberanyagból. Neki már jóval előbb tudnia kell, hogy kit melyik járatra osszon, s kire ne számítson a beosztás elkészítésekor.

Szakszervezeti érdek a minél kevesebb sztrájkoló

Talán kevesen tudják, de fontos gazdasági szempont, hogy a sztrájkhoz csatlakozó munkavállalók bérét a szakszervezet fizeti a kieső időre, míg a sztrájkhoz nem csatlakozókét a munkaadó fizeti akkor is, ha nem végezhetnek a társak sztrájkja miatt munkát. Ezért is kell előre tudni a munkaadónak, hogy hány emberre számíthat, hányat kell majd neki fizetni. A MÁV-nál ezért sztrájkolnak mindig csak a mozdonyvezetők, mert ők viszonylag kevesen vannak, viszont nélkülük nem járhatnak a vonatok.

A sztrájkolók bérét fizeti csak a szakszervezet, míg a kalauzok és vonatvezetők bérét a vasúttársaság állja annak ellenére, hogy a vonat nem indulhat el. Azzal, hogy ők nem csatlakoznak a sztrájkhoz, nem a munkaadó iránti lojalitásukat bizonyítják, hanem inkább felesleges költségbe verik azt. Ha ők is csatlakoznának a sztrájkhoz, az ő bérüket is a szakszervezet fizetné, s a MÁV mentesülne egy csomó felesleges bérköltségtől, amely mögött a mozdonyvezetők sztrájkja miatt amúgy sincsen munkavégzés.

Szóljon hozzá!