Kerékpáros alagút épül az M1 alatt
Különleges műszaki megoldással keresztezi az Etyektől Bicskén keresztül Tarjánba tartó kerékpárút az M1-es autópályát ? derült ki a délutáni sajtótájékoztatón. A szakemberek átsajtolásos eljárással alagutat építenek a sztráda töltése alatt az autóforgalom korlátozása nélkül, amelyen biztonságosan haladhat a biciklis forgalom.
A munka legérdekesebb szakasza a napokban kezdődött. Az Etyeken és környékén tavaly ősszel elrajtolt, közel négymilliárd forintos beruházás-sorozat részeként többek között egy kerékpárút is épül. Az Etyektől Bicske és Csabdi érintésével Tarjánig tartó szakasz Bicske közelében keresztezi az M1-es autópályát. A gyorsforgalmi úton szintbeli kereszteződés természetesen elképzelhetetlen, ezért a tervezők egy nem hagyományos megoldást választottak: úgynevezett átsajtolásos eljárással alagutat építenek a sztráda töltésén keresztül.
? A munka két fő részből áll. Elsőként még májusban megépült az átsajtoló berendezést megtámasztó, vasbeton cölöpökkel, előfeszített injektált talajhorgonyokkal, vasbeton lemezekkel és vasbeton diafragmákkal erősített 75 cm vastagságú vasbeton támfal. Továbbá a szakemberek két 600 mm átmérőjű acélcsövet sajtoltak át a leendő aluljáró alatt, ami biztosítja az alagút pontos nyomvonal-vezetését. Most pedig elindul a vasbeton alagút elemek átsajtolási folyamata ? mutatta be a technológiát Szalai János, a kivitelezést végző cég ügyvezetője. ? A nyomóállomás az előre legyártott vasbeton alagút keretelemeket és a vágóélet 3000 tonnát meghaladó erővel préseli a töltésbe anélkül, hogy az alagútszelvényen kívüli töltéstestben és az autópálya szerkezetében bármilyen változást is okoznának ? tette hozzá az ügyvezető. ? A gép óránként nagyjából 25 centit tud előre haladni, ezért a teljes művelet hetekbe telik. Az alkalmazott technológia az autóforgalmat azonban egyáltalán nem akadályozza, még sebességkorlátozásra sem lesz szükség. Az autópályán közlekedők semmit nem érzékelnek abból, hogy alattuk egy kerékpáralagút épül ? mondta el dr. Molnár Krisztián, a projektet irányító Velencei-tó és Térsége, Váli-völgy, Vértes Térségi Fejlesztési Tanács elnöke.
A kivitelezéssel megbízott Sycons Kft. június végéig fejezi be a munkát. Eközben folyamatosan épülnek a kerékpárút további szakaszai is, amiket a nyár végén vehetnek birtokba a bringások. Napirenden van az út folytatása is. ? Szeretnénk megteremteni a biztonságos kerékpáros összeköttetést Etyekről északon Esztergommal, délen pedig Ercsivel. Ezzel létrejönne a Dunát követő Eurovelo 6 nemzetközi bicikliút fővárost kikerülő szakasza, bekapcsolva a Pannónia Szívét, Fejér megye északi részét a nemzetközi kerékpáros turizmus legfőbb csatornájába ? mutatta be a közeljövő terveit Tessely Zoltán, a térség fejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos. Az Etyeki Gasztrosétány és kapcsolódó fejlesztések projekt lebonyolítója a Velencei-tó és Térsége, Váli-völgy, Vértes Térségi Fejlesztési Tanács. A fejlesztések jelenleg épülő elemeinek költségvetése 3,716 milliárd forint, a forrást a magyar állam biztosítja. Az etyeki építkezések a Pannónia Szíve program nevű térségi turizmusfejlesztési program első ütemét jelentik.



