P+R és B+R Rákoshegyen
A Parking Kft. a XVII. és XXII. kerületben Európai Uniós pályázaton (az önkormányzatokkal és a MÁV-val közösen) elnyert közel 400 millió forintból 570 P+R parkoló és 120 B+R kerékpártároló helyet létesít. A hat helyszín egyike, Rákoshegy Vasútállomás lesz az első budapesti, uniós forrásból biztosított P+R parkoló!
A Parking Kft, a MÁV Zrt, Rákosmente és Budafok-Tétény Önkormányzata alkotta konzorcium közös pályázatának eredményeként elnyert EU támogatásból a Rákoskert, Rákoshegy, Rákoscsaba, Rákoscsaba-Újtelep, Budafok-Belváros, Budafok-Háros területeken adnak át összesen 570 P+R és 120 B+R parkolóhelyet. A projekt az Európai Unió támogatásával ? az Új Magyarország Fejlesztési Terv részeként ?, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.
A Parking Kft. kiemelt feladatának tekinti egy modern városi közlekedési kultúra megteremtését. A Fővárosi Önkormányzat szervező, fejlesztő és tanácsadó szakcégeként több százmillió forintot nyertünk Európai Uniós pályázatokon P+R parkolók létesítésére. Társaságunk célja egy szerethető és élhetőbb főváros létrehozása, kiváltképp a budapesti zaj- és légszennyezettség elleni küzdelem ? hangsúlyozta Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. ügyvezető igazgatója.
Az EU-forrásból biztosított P+R parkolók elsősorban Budapest azon részeiben létesülnek, ahol az elővárosi vasút és a külvárosi közösségi közlekedés versenyképes alternatívát jelent az egyéni közlekedéshez képest. A fejlesztés átfogó célja a közúti közlekedés fenntarthatóságának biztosítása. A kialakított P+R parkolók az egyén számára tervezhetőbb utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak. Ugyanakkor mérséklődik a bevezető utak forgalma, csökken a belvárosra nehezedő forgalmi terhelés.
Az akadálymentes P+R létesítmények kialakításával az esélyegyenlőség szellemében mozgássérült parkolók is létesülnek. A kamerákkal őrzött területen 0-24 órában ingyen parkolhatnak az autósok. A beruházások a Soltút Kft. és a GROPIUS Építőipari és Kereskedelmi Zrt. kivitelezésében valósulnak meg, legkésőbb jövő év tavaszáig ? tudtuk meg Volly Györgytől, a Parking Kft. kommunikációs igazgatójától.
Ideálljon, hogy odaérjen!
A Parking Kft. megkezdte az első budapesti, Európai Uniós forrásból épülő P+R parkoló kialakítását Rákoshegy vasútállomáson! Az önkormányzati szakcég a XVII. és a XXII. kerülettel, valamint a MÁV-val közösen elnyert közel 400 millió forintból jövő tavaszig összesen 6 helyszínen 570 db P+R parkoló és 120 db kerékpártároló (B+R) helyet létesít a fővárosban.
És ez még csak a kezdet! Az említetteken felül a Parking Kft, valamint a Budapesti Közlekedési Szövetség vezette konzorcium az agglomerációban ? további egymilliárd forintot megközelítő EU-s támogatással ? várhatóan több mint 1300 P+R parkolót hoz létre egy éven belül. Így 2010-re majdnem másfélszeresére, hatezerre nő a fővárosi és környéki P+R-ek száma.
A Parking Kft., a MÁV Zrt., Rákosmente és Budafok-Tétény Önkormányzata alkotta konzorcium A hatékony módválasztás elősegítése: P+R és B+R fejlesztések megvalósítása fővárosi vasútállomásokon pályázata 394,3 millió forintos, vissza nem térítendő támogatásban részesült. Az EU a költségek 90 százalékát biztosítja, a fennmaradó 10 százalékot, a 43,8 millió forintos önrészt a konzorcium vezetője, a Parking Kft. állja.
A hat P+R parkolót érintő projekt megvalósítása tegnap kezdődött Rákoshegyen, ahol ma tájékoztatták a sajtó képviselőit a pályázatról, valamint a Parking Kft. további P+R terveiről. A helyszíneket nagy kapacitású vasútvonalak mentén, jól megközelíthető állomásokon jelölték ki.
Az Ideálljon, hogy odaérjen! ? mottójú mai tájékoztatón bemutatott, s jövő tavaszig folyamatosan elkészülő budapesti P+R parkoló projekt helyszínei az alábbiak: Budapest XVII. kerület: Rákoskert vasútállomás: 69 férőhely, Rákoshegy vasútállomás: 136 férőhely, Rákoscsaba vasútállomás: 135 férőhely, Rákoscsaba-Újtelep vasútállomás: 28 férőhely. Budapest XXII. kerület: Budafok-Háros vasútállomás: 62 férőhely, Budafok-Belváros vasútállomás: 140 férőhely.
Az elővárosi vasutat a BKV Budapest bérletével térítésmenetesen lehet igénybe venni. Ezzel a főváros belső városrészei 1-1,5 óra helyett 20-25 perc alatt kényelmesen elérhetőek! Az új P+R parkolók akadálymentesítettek, az esélyegyenlőség szellemében külön mozgássérült parkolók is létesülnek. A kamerákkal őrzött területeken éjjel-nappal ingyen parkolhatnak az autósok.
A most elkezdett, és a sajtónak bemutatott beruházásokat a közbeszerzési eljáráson győztes Soltút Kft. és a GROPIUS Zrt. valósítja meg, legkésőbb jövő év tavaszáig. A pályázat részeként két autóbusz-forduló épül Rákoskerten és Rákoscsabán, amelyek között ? a meglévőkön kívül ? közvetlen járat fog közlekedni, ezzel is elősegítve a vasútra csatlakozást és az intermodalitás erősítését. Minden helyszínen 20-20 kerékpártároló (B+R) létesül, gondolva a megnövekedett kerékpáros igényekre.
A Parking Kft. kiemelt feladatának tekinti egy modern városi közlekedési kultúra megteremtését. A teherforgalmi behajtási hozzájárulások kiadása mellett társaságunk egyik legfontosabb feladata minőségi P+R parkolók létesítése és üzemeltetése. Célunk egy szerethető és élhetőbb főváros létrehozása, egyben a budapesti zaj- és légszennyezettség elleni küzdelem. Ennek jegyében dolgoztuk ki tavaly a főváros teherforgalmi, idén pedig a parkolási stratégiáját, s nemsokára nekikezdünk egy P+R parkolási stratégia megalkotásának. A P+R parkolás a kapocs, amely összeköti az egyéni és a közösségi közlekedést. A P+R parkolók haszna vitathatatlan. Aki leteszi a kocsiját, az időt, meg pénzt spórol, és egyszersmind védi a környezetet. Úgy gondolom, egyfajta autós tudatformálásra lenne szükség. Senki se ragaszkodjon szenvedélyesen a járművéhez, ha van más választása. Mi most azon dolgozunk, hogy legyen más választása ? hangsúlyozta Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. ügyvezető igazgatója.
A Fővárosi Önkormányzat szervező, fejlesztő és tanácsadó szakcégének vezetője szerint az EU-forrásból biztosított P+R parkolók elsősorban Budapest, valamint az agglomeráció azon részeiben létesülnek, ahol az elővárosi vasút és a külvárosi közösségi közlekedés versenyképes alternatívája az egyéni közlekedésnek. A fejlesztés átfogó célja a közúti közlekedés fenntarthatóságának biztosítása.
A kialakított P+R parkolók az egyén számára tervezhetőbb utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak. Javulnak a munkahelyekhez való hozzáférés esélyei is. Mérséklődik a bevezető utak forgalma, csökken a környezeti kár, és gyengül a belvárosra nehezedő forgalmi terhelés. De nem maradnak ki a P+R parkolók hasznából a kerékpárosok sem. A főváros és környéke a fejlett nyugat-európai városok után eredve rövid időn belül közel kétezer P+R és 800 B+R parkolóval gazdagodik, másfélszeresére növelve az eddigi darabszámot.
Az egyre népesedő Pest környéki települések szempontjából különösen fontos ez a P + R szolgáltatás, amelyhez a nálunk fejlettebb országokban már a kultúra is kialakult. Ott már természetes, hogy az autókat a parkolókban hagyják, és a tömegközlekedéssel utaznak tovább. Az elviselhetetlen pesti dugók miatt én is többször hagyom a szentendrei hév parkolójában az autómat, és vonatozom, villamosozom a nap további részében, miközben még dolgozni is tudok ? jelezte a P+R parkolás iránti elkötelezettségét Dr. Kemény Dénes, a háromszoros olimpiai bajnok vízilabda válogatott szövetségi kapitánya.
Miközben Bécsben 16 ezer, Münchenben 22 ezer, addig Budapesten 2008-as adatok szerint mindössze valamivel több, mint 4 ezer P+R parkoló állt az autósok rendelkezésére. Ezen a helyzeten próbál változtatni a közel 2 ezres bővítéssel a Parking Kft. és a BKSZ, valamint a konzorciumi partnerek. Az Európai Unió összesen mintegy 1,4 milliárd forintos támogatást nyújt fővárosi és agglomerációs P+R parkolók létesítésére!
A sajtónak most bemutatott hat helyszínen, a XVII. és XXII. kerületben 570 P+R parkoló épül a tavaly elnyert 394 millió forintból, de ezen felül a Parking Kft. Szigetszentmiklós gyártelepen 97 millióból 110, Veresegyházon 107 millióból 109 férőhelyes P+R parkolót létesíthet. A Budapesti Közlekedési Szövetség, a Pest megyei önkormányzatok és a MÁV Zrt. konzorciuma a tervek szerint a tavaly nyert 624 milliós támogatásból várhatóan 13 helyszínen (Abony, Cegléd, Gyömrő, Kismaros, Nagykáta, Pilis, Sülysáp, Szentmártonkáta, Sződliget, Tápiószecső, Üllő, Vecsés és Verőce) első körben 834, az idén győztes pályázatokon Albertirsán, Cegléden (II. ütem),, Sülysápon (II. ütem) valamint Tápiószecsőn (II ütem) további 262 P+R parkolóhelyet alakíthat ki újabb 202 millió forint támogatással, minden esetben a plusz 10 százalékos önerő biztosításával.
A kulturált, őrzött B+R és P+R parkolók kialakítása a vasútállomásoknál egy újabb lépés az élhetőbb város megteremtése felé. Amint immár sok város példája mutatja, korszerű, színvonalas közösségi közlekedéssel, biztonságos és kiterjedt kerékpáros infrastruktúrával, valamint megfelelő parkolási lehetőségek biztosításával elérhető, hogy az autósok jelentős része a környezetkímélőbb közlekedési módokra váltson ? jelentette ki Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport igazgatója Rákoshegyen.