ZETApress

hírportál

Főpolgármesteri idegenvezetés messzelátóval

Az megépítendő M0-s északi körgyűrű tervezett békásmegyeri nyomvonalánál tartott sajtótájékoztatót Demszky Gábor ma délután. A Bécsi úti 1-es és 17-es villamos végállomástól kapaszkodott fel velünk a busz az Ezüsthegyre, az Égető utca végébe. A dombtetőről aztán távcsővel nézhettünk le az M0-s híd építésére. Örömmel konstatáltuk, hogy mindenki dolgozott. Ha továbbra is ilyen ütemben haladnak, a híd 2008. végére elkészül. A baj csak az, hogy egyelőre nem vezet sehová.

Mint a főpolgármestertőt megtudtuk, Óbuda polgármestere évek óta hátráltatja a körgyűrű megépítését. Hétféle nyomvonalat jelölt ki a kormányzat, de egyikkel sincs megelégedve. Mégis mielőbb el kell fogadnia valamelyiket, mert az út csak a döntés után négy évvel készülhet el. Addig viszont a 10-es és 11-es főút III. kerületi szakasza továbbra is óriási terhelésnek, s az itt élők nagyfokú környezeti ártalomnak vannak kitéve.

Mind a hét nyomvonal szinte egy helyen fut, érvelhetne most Tarlós István polgármester, s ebben még talán igaza is lenne. A terület barlangrendszere olyan, hogy az útvonal helye szigorúan behatárolt. A hét terv különbözősége a domborzati viszonyokban, illetve a megépítendő út magasságában tér el. Akad olyan variáns, ahol az egész itteni szakasz alagútban húzódik, másik szerint csak egy-egy része fut a föld alatt, míg olyan is van, ahol támfalak között vezetik.

Az Ezüsthegy olyan magas, hogy az utat oda amúgy sem lehet felvinni. A készülő hídról lejövő autókat nagyon megterhelné, ha ilyen magasra kellene felkapaszkodniuk. A föld alatti vonalvezetés viszont az itt élőkre nézve sem lenne káros. Lehet, hogy néhány telektulajdonost kedvezőtlenül érinteni, de a 10-es és 11-es főút tehermentesítésével százezreknek jelentene előnyt.

Rendkívüli közös ülés a miniszterrel?

Demszky most arra kéri Óbuda-Békásmegyer polgármesterét, hogy a pártcsatározásokat félretéve hívjon össze még a héten testületi ülést, ahol igent mondanak valamelyik nyomvonalra. Mivel ezen az ülésen a gazdasági és közlekedési miniszter is részt venne, a döntést követően máris meg lehetne kezdeni a közbeszerzési eljárást az építő cég kijelölésére.

Azért kéne még a héten dönteni, mert a vasárnapi önkormányzati választások után az újonnan felálló testület csak hónapok múltán foglalkozik majd az üggyel, s ki tudja, ők hogyan határoznak. A III. kerületiek ellenállása esetén az egész folyamat akár tíz évig is elhúzódhat, az épülő új híd pedig még egy gyors és kedvező döntés esetén is legalább másfél évig vezet majd a semmibe.

Amíg az Ezüsthegyre utaztunk, a főpolgármester és helyettese, Vajda Pál az idei útfelújításokról tájékoztatott. Megtudtuk, hogy a tervezett kétszáz kilométerből már 170 kilométer elkészült. A tavaly elkezdett munka után még nagyobb sebességbe kapcsoltak az építők, s három év alatt a fővárosi kezelésű utak több mint negyven százaléka megújul.

A Bécsi úton ? amelyen haladtunk ? négy és fél kilométeres szakaszt újítottak fel közel 373 millió forint értékben. Két szakaszhoz nem nyúltak viszont a kivitelezők. Az óbudai temetőnél jövőre OBI Áruház épül, s akkor ők újítják majd fel az utat a hozzá tartozó lámpás csomóponttal és kanyarodó sávokkal együtt. Egy másik 250méteres szakaszon vízcsőkapacitást növelnek egy korábbi lakópark-beruházás kiegészítéseként, s itt majd csak a csövesek elvonulása után fognak az útburkolattal is foglalkozni.

Szóljon hozzá!