ZETApress

hírportál

Robotautók a Műegyetemen

Villámgyors tájékozódás mesterséges intelligencia segítségével: a robotika reménységei csaptak össze a 13. RobonAUT versenyen, melyen a BME mérnökhallgatói saját építésű járművekkel versenyeztek. A tavaly február 20-i 12. versenyről idekattintva olvashatunk.

Az önműködő robotjárművek térnyerése lesz az elkövetkezendő évek technológiai forradalmának középpontjában. Az egészségügy, a járműipar és a logisztika után a mindennapokban is általánossá válhat az emberi beavatkozást nem igénylő gépezetek megjelenése. A dinamikusan fejlődő tudományterületet a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként helyezi középpontba a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.

A BME évek óta tudatosan követi nyomon a robotika újításait, ami mérnökképzésükben gyakorlati ismeretek formájában is megjelenik. A hallgatók idén 13. alkalommal mutathatták be saját fejlesztéseiket az önműködő robotjárművek versenyén, a Műegyetem Q-épületének Aulájában. A RobonAUT 2022 elnevezésű viadalon a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének mesterképzéses hallgatóiból álló nyolc csapat küzdött a győzelemért saját építésű robotautóival. A járművek emberi beavatkozás nélkül haladtak végig a számukra kialakított ügyességi és gyorsasági pályákon.

A 13. alkalommal megrendezett RobonAUT elnevezésű versenyen hallgatói csapatok versenyeztek saját építésű, önműködő robotautóikkal, amelyeknek emberi beavatkozás nélkül kellett végig menniük ügyességi és gyorsasági pályákon. A hárommillió forintos összdíjazású viadalon 3 fős csapatok és az általuk épített önállóan működő (autonóm) robotjárművek – átalakított modellautók – vettek részt.

A pálya elrendezése előre ismert volt, de az elvárt bejárási útvonalat nem tudták előre a résztvevők. Az idei ügyességi feladatot ennek az ismert útvonalhálózatnak (várostérképnek) a futam közben megismert előírás szerinti bejárása adta úgy, hogy a pálya egyes kijelölt pontjain elhelyezett rádióadók előre nem ismert sorrendben rendelték magukhoz a járműveket. Az adott cél lehető leggyorsabb megközelítését visszaszámláló óra mérte, a megmaradó menetidők pluszpontokat jelentettek a csapatok számára. A gyorsasági pálya idén is tartalmazott két előzési, és ezzel egy lekörözési lehetőséget is. A nézők több helyszíni és egy, az autókra szerelt kamera segítségével az interneten valós időben tudták követni az eseményeket.

A megmérettetéssel az egyetem célja a hallgatók gyakorlati ismereteinek bővítése és a kapcsolatteremtés lehetősége volt a vállalati szektor képviselőivel: A RobonAUT 2022 versenyen való eredményes szereplés kitűnő ajánlólevél a jövő intelligens autóinak fejlesztéseivel foglalkozó vállalatokhoz történő belépésre, miután a Műegyetem a robotika terület reménységeit képezi. A versenyen való sikeres részvétel komoly mérnöki ismereteket igényel. A feladat teljesítéséhez el kell mélyedni a mikrokontrollerek világában, az irányítástechnika, az elektronikus áramkörök, valamint a programozás rejtelmeiben. Ezen akadályokat leküzdve hatalmas élmény egy olyan berendezés tervezése és építése, mely engedelmesen végzi el a számára betanított feladatokat – hangsúlyozta Tevesz Gábor címzetes egyetemi tanár, a verseny egyik fővédnöke.

A 2009-es kezdet óta 174 csapatnyi hallgató vett részt a versengésben, többen közülük a szakmai megmérettetést támogató vállalatok munkatársai, fejlesztői lettek. A kétórás versengést követően a hat csapatos junior kategóriában és a két szenior csapattal kibővült összetett versenyben hirdettek eredményt, mely a RobonAUT.hu portálon megtalálható.

Szóljon hozzá!