DLADLA100 az Andrássy úton
Ma 18 órakor nyílik a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának kiállítása az 1916-ban alapított zürichi Cabaret Voltaire centenáriuma alkalmából ? tudtuk meg a délelőtti sajtóbejáráson az MKE Andrássy úti Barcsay Termében. A 2017. január 31-én keddig látható tárlatot Passuth Krisztina művészettörténész nyitja meg.
Az esti megnyitón ? melyen Hecker Péter Szakállprotézisét is játékba hozzák ? Passuth Krisztina nyitó beszéde az Instant Phono-Visual Poetrizator (Pseudo-Chaotic Dadamaton) képversgép közreműködésével lesz hallható és látható. Fajgerné Dudás Andrea DADABABA című performansza öt olyan képzőművésznőre reflektál, akik meghatározó alakjai voltak a dada mozgalomnak. Emmy Ball-Hennings, Sophie Taeuber-Arp, Jacqueline Chaumont, Hannah Höch, Baroness Elsa von Freytag-Loringhoven mind készítettek maguknak dada babát. Fajgerné Dudás Andrea táncos performansz keretében mutatja be a megnyitón saját dada babáját, egy aranyhalat, amit egy előző performanszából már ismerhet a közönség, amikor is azt a melléhez patentozta és szoptatta. Részt vesz a megnyitón Sztruhár Zsuzsanna is, aki élő használati útmutatót ad a Musica Taverna (Buffetmuzik) című installációjához.
50 frank jutalom annak, aki elmagyarázza nekünk, mi a dada ? állt az 1921 januárjában Párizsban kiadott Dada soulève tout, vagyis Dada felkavar mindent kezdetű szórólapon a vezető dadaisták aláírásával. Jellegzetes dada-paradoxon, hogy aki egy ilyen felhívásra jelentkezne, az nyilvánvalóan nem értené a felhívásban rejlő csúfondáros dada-gesztust, tehát nem tudhatná, mi a dada; következésképp akinek van fogalma arról, mi a dada, nem jelentkezik ilyen felhívásra. S valóban, nem is tudunk arról, hogy jelentkezett volna valaki. Pedig a feladat ma is csábító a benne rejlő rendkívüli kihívás miatt, mert ? ha komolyan vesszük ? ez a feladvány igen nehéz, és maguk a dadaisták tették azzá.
A fenti gondolattal kezdi Kappanyos András az általa szerkesztett, online Dada antológiát, amely a benne összegyűjtött szemelvények révén egy szövegkollázsszerű egész összeállítására, tehát mégiscsak a dada meghatározására vállalkozik, nyugtázva egyszersmind a tevékenység alapvető ellentmondásosságát. A DLADLA100 című csoportos kiállítás ezt a paradox definíciós kísérletet folytatja. A Barcsay Teremben bemutatott munkák a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának egykori és jelenlegi hallgatói körében közzé tett pályázatra beérkezett vagy bekért művek közül kerültek ki. A DLA vezetősége a zürichi Cabaret Voltaire centenáriuma alkalmából tette közzé a felhívását, amelyre a dada művészeti mozgalom máig érzékelhető jelenlétét, különböző kortárs újraértelmezéseit és lehetséges kritikáit közvetítő alkotásokat várt.
A kiállító művészek munkáikban eltérő módon és különböző szinteken jelenik meg a dada öröksége: a dada eseménytörténet bizonyos részeinek feldolgozásától kezdve (1), a dadára jellemző motívumok (2) és a sajátos képzőművészeti eszköztár (3) kortárs alkalmazásán át, egészen a mozgalom irodalmi és tipográfiai sajátosságainak (4) értelmezéséig. A DLADLA100 tehát a fent idézett Dada antológiához hasonlóan működik, a Barcsay Teremben azonban a szemelvények összeolvasása helyett a kortárs művészeti alkotások megismerése ad egy szintén kollázsszerű összképet arról, hogy mit jelent 2016-ban a dada Magyarországon a művészdoktorok, illetve a doktoranduszok számára.
A DLA a Doctor of Liberal Arts, latinul a Doctor Liberalium Artium rövidítése. Ez a tudományos fokozat csak a művészeti képzés területén szerezhető meg. Kiállító művészek: Borsos Lőrinc, Bögös Lóránd, Jivens O. Breewenses, Igor & Ivan Buharov, Fajgerné Dudás Andrea, Fernezelyi Márton & Kappanyos András & Lepsényi Imre & Szegedy-Maszák Zoltán, Haász Katalin, Hecker Péter, Izsák Előd, Kicsiny Balázs, Koller Margit, István Kovács, Kőnig Frigyes, K.U.T.A.Cs. (Kivezető Utak Tapasztalatain Alapuló Csoport; Mécs Miklós & Vándor Csaba) & VirágJudit Galeri (Bogyó Virág & Fischer Judit), Laczkó Juli, Peternák Anna, Katerina Šević & Tehnika Schweiz (László Gergely & Rákosi Péter), Szelley Lellé, Szilágyi Kornél & Vándor Csaba, Sztruhár Zsuzsa, Tangl Edit, Tasnádi József. Kurátorok: Kicsiny Balázs, Mucsi Emese, Szegedy-Maszák Zoltán.
50 frank jutalom annak, aki elmagyarázza nekünk, mi a dada! Magyar nyelvű tárlatvezetés 2016. december 30-án pénteken 16 órakor a Magyar Képzőművészeti Egyetem (Budapest VI. Andrássy út 69.) Barcsay Termében, melyen a kiállításra érvényes belépőjeggyel vehetnek részt az érdeklődők. A DLADLA100 No.1 tárlatvezetésén a kiállítás kurátorai és művészei belebonyolódnak a magyarázatokba. Kísérletet tesznek arra, hogy meghatározzák, mi a dada, hogyan jelenik meg öröksége a kortárs magyar képzőművészetben, pontosabban bizonyos művészdoktorok és doktoranduszok alkotói gyakorlatában. A kísérletezők: Mucsi Emese, Katarina Šević & Tehnika Schweiz (László Gergely & Rákosi Péter), Szegedy-Maszák Zoltán és Sztruhár Zsuzsa. A tárlatvezetés után óévi pezsgőbontás!