Néma csend a Várkerületben
Christiane Peschek: Néma csendben tűntél el című kiállítása nyílik ma 18:30 és 20:30 között és 2017. január 21-ig keddtől szombatig 11 és 18 óra között látható a Várfok Project Roomban, a várkerületi Várfok utca 14-ben ? tudtuk meg Dillmann Vanda művészettörténésztől.
A Várfok Project Room következő kiállításán, Christiane Peschek (Salzburg/A, 1984) osztrák fotográfus installatív fotóművészeti projektjét tekinthetik meg a látogatók. A művészeti tanulmányait Bécsben végző, és jelenleg is az osztrák fővárosban élő és alkotó Peschek Európa-szerte számos egyéni és csoportos kiállításon vett részt Dublintól Lisszabonon keresztül Athénig, valamint 2014-ben munkái a Chimera Art Award válogatásába is bekerültek. A magyar közönségnek is volt már lehetősége megismerkedni Peschek művészetével: első budapesti bemutatkozására 2012-ben került sor Szakasz című kiállításával a Várfok Project Roomban. A kiállítás akkor és most is Regensburg-i partnergalériánk, a Galerie Isabelle Lesmeister együttműködésének köszönhetően valósult meg.
A fényképezés Peschek számára személyes, anekdotikus emlékezésének felfedezésére szolgáló eszköz, emlékképei felé utat nyitó híd. Peschek saját élményeit, érzéseit, történeteit kívülállóként vizsgálva rendezi újra azokat, hogy megteremtse képi világát, ebben a kontextusban pedig a realitás sohasem tudható, csupán gyanítható. A művész a valóság megalkotottságának ilyenfajta felfogásával, az épp harminc éve elhunyt Jorge Luis Borges munkásságával áll szoros kapcsolatban. A történetmesélés mechanizmusait fejtik fel a képek, amelyeken valami mindig megakadályozza a zökkenőmentes interpretációt: valamilyen váratlan elem, képhiba (például a több képen is megjelenő zöld, ködszerű folt) vagy meglepő képzettársítás megakasztja az egyszerűen elmesélhető narratívát és további értelmezésre sarkall.
A közönség ezúttal Peschek Néma csendben tűntél el címet viselő műtárgy-együtteséből láthat egy, kifejezetten a Várfok Project Room kiállítóterére komponált válogatást, melyben a fotográfiákat rövid szövegek egészítik ki. A kiállítás központi motívuma az erdő, amely ? a művész saját bevallása szerint ? a két szerelmes között létrejövő, konstruált emocionális tér metaforájaként értelmezhető. A műveket összekapcsoló kérdéskör maga a szerelmi kapcsolat, az egyes műveken annak különböző fázisai és lehetőségei kerülnek megidézésre.