ZETApress

hírportál

Jobb a gáz a gázolajnál

Mérésekkel igazolták, hogy a miskolci gázbuszok jóval kevesebb káros-anyagot bocsátanak ki a dízeleseknél. Az új gázüzemű buszokkal 99,2%-kal kevesebb nitrogén-dioxid jut a levegőbe ? tudatta Aranyi Péter PR és kommunikációs tanácsadó, One On One Kommunikáció.

Miskolcon az autóbuszpark 75 darab, CNG-üzemű autóbusszal újult meg idén, ami mérföldkőnek számít a magyar gázüzemű közlekedésben. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) a PAN-LNG Project részeként, a gázüzemű közlekedés jövőjének megteremtése érdekében több rangos szervezettel, köztük a Közlekedéstudományi Intézettel is együttműködik. ? Ennek az együttműködésnek köszönhetően lehetőség nyílt arra, hogy hazánkban első alkalommal, valós körülmények között mérhetővé váljon a káros-anyagkibocsátás. Az úgynevezett PEMS-műszerrel végrehajtott mérések igazolták a gázüzemhez fűzött reményeket ? hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Az MGKKE által vezetett PAN-LNG Project részeként a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) Magyarországon első alkalommal helyezett üzembe olyan, úgynevezett PEMS-berendezést, amely menet közben folyamatosan képes a kibocsátott gázok összetételének és mennyiségének elemzésére. ? Ezzel az eszközzel arra kerestük a választ Miskolcon, hogy vajon mekkora hatást érhetünk el egy tiszta gázüzemű autóbuszflotta üzembeállításával ? jegyezte meg a Domanovszky Henrik.

Gázüzemű vs. dízelüzemű busz

A Miskolcra érkezett 75 darabos CNG-s buszflotta, ugyanennyi dízelbuszt váltott ki, de a megyeszékhelyen továbbra is forgalomban vannak a 15 évnél fiatalabb, dízelüzemű autóbuszok. Az új gázbuszokkal történő összehasonlításra egy olyan, továbbra is tucatjával forgalomban közlekedő autóbusz típust bocsátott rendelkezésre a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), amely viszonylag fejlett, Euro IV-es dízel hajtáslánccal rendelkezik. Emellett részecskeszűrővel is fel van szerelve, ráadásul a gyártó és a jármű alapvető konstrukciója is azonos.

Kevesebb nitrogén-oxid

A dízelmotor-gyártók még a közelmúltban ezt a részecskeszűrős összeállítást környezetbarát, tiszta technológiának állították be. ? A valóság ezzel szemben az, hogy az ősszel kirobbant dízelbotrány messze nem alaptalan. A dízelüzemű személyautóknál bizonyított valós viszonyok között mért 10-40 szeres nitrogén-oxid határérték-túllépés súlyos problémát jelenthet ezen vegyület az élővilágra mérgező, az épített környezetet pedig erodáló, szmogképző hatása miatt ? hívta fel a figyelmet az MGKKE elnöke. A három miskolci vonalon 90 utasnyi műterheléssel végzett, összehasonlító mérés során a gázüzemű autóbusz 98 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot (NO) juttatott a levegőbe, mint a dízelmotoros változat.

Nem kormol, de továbbra is szennyez

A mérések igazolták, hogy bár a dízel autóbusz részecskeszűrője valóban megtette a hatását ? hiszen kormolásmentesen járja Miskolc utcáit ?, ennek ellenére a dízel súlyosan rákkeltő hatása továbbra is érvényesül, mert a mérőberendezés finomszűrőjén hátra maradt részecskék mérete olyan kicsi, hogy azok akadály nélkül juthatnak a tüdőn keresztül a vérkeringésbe. ? A gázmotornak ezzel szemben nincsen szüksége részecskeszűrőre, mivel a földgázban nincs olyan összetevő, amely az égés során koromfejlődéshez vezetne, így akár ötöd annyival kevesebb nanométernyi részecske kerül ki belőle, mint a dízelmotor után szerelt szűrőből ? hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik.

A 75 autóbusz Miskolcon várhatóan évi 4,25 millió kilométert fog megtenni. Ezek a járművek évente 66 tonnával kevesebbet nitrogén-oxidot (NO+NO2) juttatnak a város levegőjébe, ugyanennyi dízelbuszhoz képest. A mérésben résztvevő járművek, dízelüzemű: Neoplan 489 EURO IV. Vizsgálat ideje: március 21-től 25-ig. Gázüzemű: MAN Lions City GL EURO VI. Vizsgálat ideje: március 29-től április 1-ig.

Eredmények, tervek

A Magyarországon először Miskolcon elvégzett méréssorozattal rengeteg gyakorlati tapasztalat és információ gyűlt össze mind a PEMS műszer használatát, mind a különböző üzemű autóbuszok környezetre gyakorolt hatását illetően. ? A vizsgálatok eredményességéből kiindulva hasznos és szükséges a projektet folytatni az ország többi nagyvárosában és más típusú, más műszaki paraméterekkel rendelkező autóbuszokon. Hosszútávon megcélozandóak a közúti közlekedés más járműszegmensei, illetve a nem közúti alkalmazások is ? jelentette ki Szabados György, a KTI Központvezető, laboratóriumvezető munkatársa.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE)

Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és -forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak. Kövesse az MGKKE-t már a facebookon is! A PAN-LNG project elolvasható a webcímen, ahol a projekt előrehaladása lesz nyomon követhető!

A Közlekedéstudományi Intézet (KTI)

A KTI küldetése, hogy a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve ? az EU közlekedéspolitikai irányelveit követve ? folyamatosan fejlődő, biztonságos és versenyképes közlekedési környezetet alakítson ki hazánkban, mindezt az élhető környezet érdekében. A KTI tevékenységi köre a közlekedés egészét lefedő személyközlekedés-, az áruszállítás- és az infrastruktúra-fejlesztés együttesére terjed ki: így a vasúti, közúti, vízi és légi közlekedési módokra vonatkozóan olyan horizontális elemeken keresztül, mint a közlekedésbiztonság, a környezetvédelem, a közlekedés energia-felhasználása, valamint az intelligens technológiák alkalmazása. Személygépjárművek és tehergépjármű motorok káros-anyagkibocsátásának típusvizsgálatára feljogosított műszaki szolgálatként régóta foglalkozik a valós üzemi káros-anyagkibocsátás kérdésével. A PEMS-el történő mérés már része a tehergépjármű motorok emissziós típusvizsgálatának, és hamarosan része lesz a személygépjármű jóváhagyásnak is, és egyre nagyobb hangsúlyt kap e téma az előírásokban.

Szóljon hozzá!