ZETApress

hírportál

Rekordkísérlet Gödöllőn

SiklásbanVasárnap délután a Gödöllői repülőtéren a Felhőút Sportrepülő Egyesület felhívására 46 pilóta motoros siklóernyővel magyar rekordnak számító együttes körrepülést hajtott végre ? tudtuk meg Angyal Lászlótól, aki nem csak felszállt, de égen-földön fényképezett is.

Eredetileg száz géppel akartak elemelkedni, de végül csak alig több mint félszáz megszállott és 46 gép érkezett a reptérre. A két szám közötti eltérés oka, hogy mások is fényképeztek, s ők másodmagukkal szálltak fel. Mint az ernyőzés, mind a fotózás egész embert kíván, így a két feladatot csak ketten tudják elvégezni. Fotóriporterünk is egy képzett pilótával, Tardy Tomival repült.

A rekordkísérletre délután 3-tól este 6-ig került sor. A gépek egymás után emelkedtek a magasba, az utolsó ? a 46-ik ? háromnegyed 4-kor szállt fel. A gépek 100-300 méteres magasságot tartva köröztek a repülőtér felett. A 20-30 kilós motor csak a felemelkedéshez kellett, odafenn már le is állíthatták, majd szükség esetén újraindíthatták azokat. Kereshették a termikeket, s a felhajtóerőt kihasználva emelkedhettek, hogy aztán a kellő magasságot elérve újra süllyedhessenek.

Odafentről jól látszott a 46 ponyvából kirakott 46-os szám, mely a gépek létszámára utalt. Nem csak a fiúk köröztek, egyetlen hölgyként Edina is velük repült. A legkorábban elstartolók majd? három órát töltöttek odafenn, a később felszállók ennél kevesebbet, mert 6 óra tájban szinte egyszerre ereszkedtek le kilebegtetett ernyőikkel a gödöllői terepre.

S hogy nehéz-e a hátukon lévő 20-30 kilós repülőmotor? A földön igen, de odafönn ezt is a siklószárny tartja a pilótával együtt. Tandemernyőnél szintén nem a kapitány tartja utasát, s nem is annak kell erősen kapaszkodnia, hanem a hevederek rögzítik őt is a siklóernyőhöz. A jóval kényelmesebb változatban egy háromkerekű trájkban ül a repülő ember, így még a felszálláshoz készülve sem kell a motort a hátán cipelnie.

Szóljon hozzá!