ZETApress

hírportál

Olajszint-mérés Michelisszel

Ritkán nézik a nívópálcát az autósok. A MOL Michelisz Norbert autóversenyzővel hívta fel a figyelmet a rendszeres motorolaj-ellenőrzésre délelőtt az Istenhegyi úti üzemanyagtöltő állomáson.

Az autósok közel fele csak alkalomszerűen, vagy csak akkor ellenőrzi a motor-olajszintet, ha felvillan a motor-olajszintjelző lámpa ? derül ki a MOL megbízásából 2012 májusában készített online felmérésből. Ez azért jelent komoly gondot, mert a nem megfelelő motorolaj használata, illetve a motor-olajszint rendszeres ellenőrzésének elmulasztása a motor csökkenő teljesítményét, növekvő üzemanyag-fogyasztást vagy akár a motor súlyos meghibásodását is eredményezheti. Michelisz Norbert autóversenyző, aki egyébként a MOL Dynamic versenykörülményekre kifejlesztett motorolaját használja, szintén a rendszeres olajszint-ellenőrzésre hívja fel a figyelmet.

A felmérés szerint az autósoknak csak alig több mint egyharmada (38%) fordul szakemberhez, míg meghatározó hányaduk ismerősök, barátok tanácsát kéri, amikor a megfelelő motorolaj kiválasztásáról van szó. Nem meglepő módon elsősorban a nők igénylik a töltőállomások és szervizek segítségét, míg a férfiak leginkább az autó szervizkönyvében leírt ajánlásokat követik ? jól vagy rosszul. A megkérdezettek mintegy negyede pedig egyáltalán nem foglalkozik a motorolajjal.

Azoknál a gépkocsiknál, amelyek nem rendelkeznek elektronikus motor-olajszint ellenőrző berendezéssel, javasolt az ellenőrzést 2000 kilométerenként elvégezni. A szokásostól eltérő üzemeltetési körülmények, esetleg az autós ?sajátos? vezetési stílusa indokolttá teszi, célszerű sűrűbben elvégezni az ellenőrzést. A szerviz tanácsait a motor-olajszint ellenőrzés gyakoriságával kapcsolatban is érdemes megfogadni. Meglepő, hogy a rendszeres ellenőrzést végzők közül a férfiak többsége (54%) ezen alkalmak során többször találta úgy, hogy alacsony a motor-olajszint, mint például a nők (45%), akiknek a motor-olajszintjük inkább rendben volt. Mindez még inkább igazolja a rendszeres motor-olajszint ellenőrzés megelőző szerepét.

A motorolaj rendkívül fontos szerepet játszik a járművek teljesítményében és üzemanyag-fogyasztásában. Alacsony olajszint mellett megnő az üzemanyag-fogyasztás, valamint annyira feldúsulnak a szennyezőanyagok (por, kopásrészecskék, égéstermékek) a kenési rendszerben, hogy intenzív kopásokat idéznek elő. A rendszeresen alacsony olajtöltettel járó motorok élettartama tehát jelentősen csökkenhet, anélkül, hogy erről a vezetőnek tudomása lenne. Ennél fogva a rendszeres motor-olajszint ellenőrzés elengedhetetlenül fontos, ha az autós nem szeretne később több százezer forintot költeni a motor javítására.

A MOL töltőállomásain dolgozó munkatársak gyakorlati és elméleti tudással is rendelkeznek, így az autósok számára szakszerű segítséget tudnak nyújtani nem csak üzemanyag tankoláshoz, de a megfelelő motorolaj kiválasztásához, és a motor-olajszint ellenőrzéshez is. Az autósok eligazodását segíti a töltőállomásokon kihelyezett motorolaj ajánló is, amely típus, modell és évjárat szerinti kenőanyag ajánlással segíti a vásárlókat a konkrét választásban ? mondta el Horváth Dori Jenő, a MOL magyarországi kiskereskedelmi igazgatója.

Abban az esetben, ha felvillan a műszerfalon az alacsony motor-olajszintet jelző lámpa, célszerű úgy eljárni, mint amikor az üzemanyagszint-jelző lámpa figyelmezteti az autóst, vagyis mielőbb intézkedni kell. Az utántöltést mindig csak a gyártó előírásainak megfelelő teljesítményszintű és viszkozitási fokozatú motorolajjal végezzük. A megfelelő motorolaj tehát nem márkanév kérdése, a motorolajnak az autógyár műszaki előírásait kell teljesítenie. A váratlan helyzetek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy mindig legyen az autó csomagtartójában biztosítékként egy plusz flakon motorolaj ? mondta Kisdeák Lajos, a MOL-LUB Kft. kenéstechnikai szolgáltatás vezetője.

Az autó egyes részeinek, többek között a motorjának karbantartása nem csak a személygépkocsik esetén fontos, hanem a versenyautóknál is. ? Egy olyan technikai sportban, mint a túraautó-verseny, kötelező a maximális teljesítmény elérésére való törekvés. Ehhez tökéletes karbantartásra, és csúcsminőségű anyagok használatára van szükség, ami természetesen a motorolajra is vonatkozik. Rendszeresen ellenőrizzük, és minden verseny után le is cseréljük az olajat, hiszen a verseny okozta extrém körülmények között csak így tudjuk megóvni a motort ? mondta el Michelisz Norbert Európa- és magyar bajnok autóversenyző, a FIA Túraautó Világbajnokság kétszeres futamgyőztese, aki egyébként a MOL Dynamic versenykörülményekre kifejlesztett motorolaját használja.

Tanácsok szakszerű olajszint-ellenőrzéshez

Sík, vízszintes területen parkoljunk le az autóval! A motor legalább 5 percet álljon a nívópálca kihúzása előtt, hogy a felületén megtapadt olajnak is legyen ideje visszatérni az olajteknőbe. Az éppen leállított motornál végzett olajszint-ellenőrzés téves ténymegállapítást, ezáltal hibás olajfeltöltési mennyiség megállapítását eredményezheti!

Húzzuk ki a nívópálcát, töröljük meg és dugjuk vissza, majd húzzuk ki újból. Tartsuk lefelé és nézzük meg, meddig olajos a pálca. Minimumot és a maximumot jelölő két vonás között legyen az olajfilm széle. Ha a maximum felett van az olajszint, akkor mérjük meg újra, vagy forduljunk szervizbe! Ha a minimum alatt van az olajszint, akkor a legközelebbi benzinkúton töltsük fel.

Ne töltsük túl a jelölt maximum szinten a motor-olajat, mert az nagymértékű füstölést, gyújtási elégtelenséget és a tömítőanyagok károsodását is okozhatja. Ha a két vonás között van az olajszint, akkor mehetünk tovább. De 1 hónap múlva célszerű újból ellenőrizni. Két jelölés közötti szakasz, személygépjárművek esetében, mintegy 1 liter olajnak megfelelő mennyiséget jelöl.

Tehát ha minimumon van az olajszint, akkor 1 liter olaj betöltése után pont elérjük a maximumot. Utólagosan a motorolajhoz adagolható teljesítményfokozó vagy súrlódáscsökkentő adalék használata semmiképpen sem javasolt, mert felboríthatja a motorolaj kiegyensúlyozott szerkezetét, így rontja annak hatásfokát. Újabb jármű esetén pedig ebben az esetben a motor és a kenőanyag is elveszti garanciáját.

Szóljon hozzá!