ZETApress

hírportál

Veteránok a Balatonnál

Újra meghódítják a Balaton északi partját az Oldtimerek! 5. születésnapját ünnepli a Balaton-felvidéki Veterán-rali. Június 2-án, szombaton megint felbőgnek a veterán járgányok motorjai a Balaton Classic Ramada Grand Prix-n! ? tudtuk meg Bella Gabriellától.

Eddig mintegy száz résztvevő jelezte indulását a szervezők felé, vagyis lesz mit megcsodálni a főbb nézői pontokon, Balatonalmádiban, Tihanyban és Balatonfüreden. Ebben az évben szülinapi felvonulás is lesz Füreden, rendhagyó módon megnyitják az oldtimerek előtt a Tagore sétányt! A versenyzők eközben ? a feledhetetlen hazai táj élvezete mellett ? kőkemény harcot vívnak egymással a századmásodpercekért.

Az egyik legkedveltebb Oldtimer Szuperkupa? futam idén sem maradhat el! Ráadásul ez lesz az ötödik, a szülinapi hangulatban pedig több különleges eseménynek is részesei lehetnek azok, akik csatlakoznak a programokhoz valamelyik nézői ponton. A mezőny Balatonalmádi főteréről indul szombaton fél 10-től és miután mintegy 200 kilométeres távot tesz meg ? a Káli medence és a Balaton felvidék legszebb tájain, valamint érinti a leghíresebb észak-balatoni turistavárosokat ? visszatér Balatonalmádi csodás partjaira délután 4 óra körül. Kiválasztottunk néhány igazán csábító járművet, ízelítőt adva az egyre duzzadó mezőnyből.

Checker Marathon: Ezt az amerikai autót kizárólag taxinak és reptéri járatoknak készítették, a gyárat 1922-ben alapították. Csak az 50-es években kezdték a civil piacra is kivinni a kocsikat. Egyetlen elv vezérelte a tervezőket, méghozzá az, hogy az autó alkalmas legyen ellátni a feladatát: az utas-és csomagszállítást. Teljesen figyelmen kívül hagyták az olyan európai igényeket, mint a divat vagy a különböző trendek. Még az 1982-ben gyártósorról kigurult utolsó példányok is pont úgy néznek ki, mint az 50-es években született nagy-testvérek. Darabszámban a Checker évi 6?8 ezer kocsit adott el, ez a szám pedig sokáig biztosította a cég zavartalan működését. A 70-es években más cégek is felfedezték a taxipiacot, az árversenyben pedig a Checker alul maradt. A Balaton Classic Ramada Grand Prix-n induló példány 1978-as, vagyis az egyik az utolsó példányok közül.

BMW 600: Ez a valaha gyártott legkülönlegesebb autók egyike, amellyel Dr. Solymosi Tünde és Dr. Mucskai Ágota nevezett. A jármű ajtaja elől van, vagyis a szélvédős rész a nyíló felület. A hölgyek a ralin kénytelenek hagyatkozni az 1957-ben gyártott csöppség két hengerében szunnyadó 23 lóerőre, bár ezzel eddig sem volt gond, általában célba érnek. Reméljük, most is sikeresen teljesítik a hölgyek az előttük álló távot, illetve az időmérő feladatokat. A jármű ? tulajdonosával a volán mögött természetesen ? rendszeres résztvevője az Oldtimer Szuperkupa versenyeinek.

Mercedes-Benz W180 220 SE, 1958: A hathengeres motorral szerelt, a W120-hoz képest növelt tengelytávú, belül tágas karosszériájú autó 1954-60 között, ezen belül ez a 220 SE, már befecskendezős motorral 1958-60 között volt gyártásban. Az elegáns autó kiváló menettulajdonságai és műszaki kivitele saját korának csúcsmodelljei közé emelte a kocsit. A Balaton Classic Ramada Grand Prix-n induló járgányt tulajdonosa tavaly márciusban vásárolta. Saját kezűleg bontotta darabokra és újította fel, a festés és a lakkozás kivételével minden az ő keze munkáját dicséri. Az autó 2011. július 7-én szerezte meg a FIVA vizsgát.

Citroën DS Usine: A Balaton Classic Ramada Grand Prix-n induló 1967-ben gyártott cabriora néhány évvel ezelőtt talált rá Olaszországban Pásztor Tamás. A karosszéria a földön rohadt, még a főelemek is súlyos betegek voltak, a motor és a váltó kosárban pihent. Ebből a halotti állapotból keltette újra életre a lelkes tulajdonos. Az első hazai példány restaurálása 2010-ben fejeződött be, méghozzá titokban. Pásztor Tamás a feleségének újította fel meglepetésként, saját kezűleg. Két éven át tartó alibizés, kifogás-keresés és titkolózás után a tulajdonos a 2010-es Oldtimer Expón teljes pompájában megmutathatta feleségének az elkészült DS-t. Húszéves karrierje során mintegy másfél millió példányt gyártottak a Citroën DS/ID típusból, ami kategóriájában kimagasló szám. E hatalmas mennyiségnek alig egy ezreléke készült nyitható tetővel. Egy-egy vászontetős modellből évente általában 1?5 darab született, a legtermékenyebb esztendő 1960 volt, amikor 37 DS-t építettek, ebből 21 Croisette volt.

Salmson VAL 3 GP: A korelnök minden kétséget kizáróan ez a 20 lóerős 1923-as oldtimer. A típus a ?20-as évek derekán rendkívül népszerű volt, összesen 1142 darab készült belőle. A korabeli 24 órás Le Mans-i futamon és a híres Bol D’or-i futamon is indult. Ajtó hiányában kissé nehézkes a beszállás, pedig egy fellépő is segít. Akár a versenymotoroknál, a Salmsonban is célszerű bedőlni a kanyarban. Mivel bírja a 110 km/h-t is, lengéscsillapítók hiányában előfordulhat, hogy az autó többet van a levegőben, mint a földön. Érdekesség a gázpedál, melynél fagörgő segíti a mozgatást. Ez a túrakocsi egyébként nehézkesen jutott el Magyarországra. Lukács Zsolt egy sikertelen internetes árverést követően tudta felvenni a kapcsolatot a Loire mellett lakó tulajdonossal, aki egészen addig nem vette komolyan a vásárlási szándékot, amíg képeket nem kapott a már meglévő Citroën DS és Traction Avant autókról. A vételárat ezek után készpénzben kérte. A felújítás után az 1923-as túraautó számos futamon bizonyította strapabírását több ezer kilométer megtételével, és a tulajdonos tervei alapján további kihívások várnak még rá.

A résztvevő járgányok csak 1980 előtt gyártott, eredeti autók lehetnek, érvényes forgalmival, műszaki vizsgával, biztosítással, de a szervezők egyéni elbírálása alapján, youngtimerek is indulhatnak. A teljes verseny 4 futamból áll, a BALATON CLASSiC ? RAMADA GRAND PRIX a második a sorban, melyet idén ötödik alkalommal rendeznek meg. Az esemény a korábbi években az egyik legkedveltebb kihívás lett a versenyzők között.

Szóljon hozzá!