ZETApress

hírportál

Elfehérítés a Hungaroringen

Gatyára vetkőztettek ezer hollandot, mert a FIFA-nak nem tetszett, hogy nemzeti színű nadrágjukon a Bavaria sörgyár reklámja szerepelt, olvashattuk az Indexen. Tizenkét évvel ezelőtt a Hungaroringen Bernie Ecclestone-nak sem tetszett, hogy a műszaki mentést végző magyar cég Opeljein reklámfeliratok voltak olvashatók. Az ok akkor is, meg most is ugyanaz volt. A reklámozott cég nem szerepel a világbajnokság hivatalos szponzorai között.

A kilencvenes évek elején a csehszlovák, majd a későbbi csehországi Narex és Narimex cégektől a magyarok vették át a Formula-1-es versenyautók műszaki mentését. Opel Astrákat állítottak a pálya szélén a háromsoros szalagkorláton kívülre a különösen veszélyes szakaszokon. A speciálisan felszerelt személyautókban két-két hivatásos tűzoltó várakozott bevetésre. A tűzoltók felszerelését szponzorok biztosították. Fejüket Drager-sisak védte, lábukon tűzálló Tisza-cipő virított. A roncsok szétvágására hidraulikus Weber-gyorsvágó állt a csomagtérben. A hatékony tűzoltáshoz impulzus-oltót fejlesztettek ki az IFEX-habos oltókészülékek mellé. A védőruhákat és a speciális készülékeket a Formula-1 keretében szerették volna tesztelni, s a versenyen akarták ország-világ előtt bemutatni. Túri István mentőcsapatát ingyenesen szerelték fel ezekkel, akik cserébe mindegyik cég nevét felfestették a Opeljeikre.

Okos enged

1994-ben még pénteken és szombaton is volt délután kettőkor időmérő edzés, így bármelyik napon el lehetett érni a leggyorsabb köridőt. A tévétársaságok épp ezért mindkét időmérő futamot élőben közvetítették. A Túri-csapat is bevetésre készen várta a pénteki rajtot. Már csak félóra volt a kezdésig, amikor Ecclestone, a Formula-1 mindenható ura kiadta az ukázt, a kocsik nem viselhetik a reklámfeliratokat. Amíg le nem fedik azokat, nem kezdődhet el az edzés.

Mivel Túriék szponzorai nem kötöttek vele reklámszerződést, nem jelenhet meg nevük a televíziós képernyőkön. A csapat nem vitatkozott. Lehet, hogy rövid távon sikerrel jártak volna, lehet, hogy a feszített időterv miatt a reklászövegekkel is megkezdődött volna az edzés, de a következő évben már nélkülük zajlott volna a műszaki mentés. Nem csak tőlük, de a Hungaroringtől is örökre elköszönt volna a száguldó cirkusz. Mi mást tehettetek volna, ragasztani kezdtek. A fotókat is az egyik leragasztótól, Egri Sándortól kaptuk.

Az elkövetkező félórában az összes reklámfelirat helyén fehér csík virított kocsijakon. Az edzés így időben elkezdődhetett, a szponzoraik nevét viszont nem ismerhette meg a világ. Annyi baj legyen, lényeg, hogy baj nélkül lezajlott a futam, s azóta is megrendezhetjük minden augusztusban. S legalább a tűzoltóknak nem kellett levetni tűzpiros overáljukat és gatyában menteni a bajbajutott versenyzőket.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. ZETApress » Gyorsbeavatkozók a körversenyen

Szóljon hozzá!