ZETApress

hírportál

ThD útvonal-bemutató

Eddig 72 település volt a Tour de Hongrie szakaszainak rajt- vagy célállomása a viadal 1925 óta íródó történelmében. A szervezők az M4 Sporton március 09-én kedden 19:45-kor kezdődő műsorban mutatják be a nemzetközi kerékpárverseny idei útvonalát – tudatta Gombkötő Roland sajtófőnök.

Megnéztük, merre járt eddig a Tour. Csak a felszínen övezi viszonylagos csend a legnagyobb magyar kerékpárversenyt: a Tour de Hongrie szervezői gőzerővel dolgoznak azon, hogy az eddigieknél is színvonalasabb eseményt hozzanak létre. A Magyar Körversenyt szervező Vuelta Sportiroda Eisenkrammer Károly vezette stábja a rangos nemzetközi mezőnyhöz méltó útvonalat állított össze, amelyet hamarosan a nagyközönség is megismerhet.

A Tour de Hongrie 1925 óta íródó történelmében eddig hetvenkét település volt a körverseny szakaszainak rajt- vagy célállomása. A legtöbbször – összesen 76 alkalommal – a főváros volt érintett, a képzeletbeli dobogóra még Miskolc (33) és Debrecen (25) került fel. 2020-ban Sárospatak iratkozott fel a listára, s anélkül, hogy kulisszatitkot lepleznénk le, elárulhatjuk: 2021-ben is felkerül majd új város a Magyar Körverseny házigazdáinak listájára!

Hiányzó megyeszékhelyek

Magyarország 19 megyeszékhelye közül eddig 18 volt rajt- vagy célállomás házigazdája, más kérdés, hogy a Tour de Hongrie mezőnye csak 17 városba jutott el: 2017-ben Zalaegerszeg lett volna az 1. szakasz befutójának helyszíne, a célterületet annak rendje és módja szerint fel is építették, ám egy hatalmas vihar miatt útközben a mezőnyt meg kellett állítani, a szakasz félbeszakadt, a karaván nem jutott el a zalai fővárosba. Sosem járt még a Magyar Körverseny Tatabányán, legalábbis rajt vagy cél nem volt Komárom-Esztergom megyeszékhelyén, mi több, a megyében először 2019-ben volt befutó: Esztergomban, a Bazilikához vezető macskaköves emelkedőn az olasz Manuel Belletti szerezte meg az etapsikert.

Határokon túl

A Tour de Hongrie négy kiírásában lépett át Magyarország mai határain (az 1920. előtti ország területét egyszer sem hagyta el), először a II. Világháború idején – amikor az 1940-es 2. bécsi döntéssel Magyarország 43.492 négyzetkilométernyi területet kapott vissza, Észak-Erdélyt, benne a Székelyfölddel -, az akkori hangulatban magától értetődő volt, hogy a régi-új országrészben versenyezzenek a kerékpárosok. 1942-ben és 1943-ban is a Budapest-Nagyvárad-Kolozsvár útvonalon haladt a Magyar Körverseny.

Immár ebben az évezredben, 2007-2008-ban két olyan szakaszt is rendeztek, amely határainkon kívülről rajtolt, s ott is ért célba: a szlovákiai Újhely (Novo Mesto) és Kassa (Kosice) között. Ez tényleg a szomszédban volt, hiszen az újhelyi rajt néhány száz méterre volt a magyar határtól – Újhely a trianoni diktátum előtt Sátoraljaújhely része, Zemplén vármegye székhelye volt -, az egykori Abaúj-Torna vármegye székhelye, Kassa pedig mindössze húsz kilométernyire fekszik a magyar határtól.

A Tour de Hongrie rajt- vagy célállomása volt

76-szor Budapest
33: Miskolc
25: Debrecen
23: Szombathely
19: Pécs
18: Győr
17: Keszthely
16: Siófok
14: Nagykanizsa
13: Eger, Szeged
12: Gyöngyös, Veszprém
10: Békéscsaba, Kékestető
9: Karcag, Kecskemét
8: Kazincbarcika, Szolnok
7: Kaposvár
6: Bükkszentkereszt, Nyíregyháza, Sátoraljaújhely, Székesfehérvár, Tapolca
5: Kolozsvár, Nagyvárad
4: Balatonföldvár, Hódmezővásárhely, Jászberény, Kiskunhalas, Sopron, Szekszárd
3: Balatonfüred, Cegléd, Esztergom, Hajdúszoboszló, Mezőkövesd, Velence
2: Balassagyarmat, Balatonkeresztúr, Balatonlelle, Bükkszentlászló, Bükkszék, Gyomaendrőd, Kassa, Mátraháza, Mosonmagyaróvár, Pápa, Paks, Salgótarján, Tiszafüred, Tiszaújváros, Újhely, Vác, Várpalota
1: Abony, Balatonalmádi, Balmazújváros, Berettyóújfalu, Csongrád, Dunakeszi, Felsőtárkány, Fertőd, Füzesgyarmat, Gyömrő, Paks, Répáshuta, Sárospatak, Szeghalom, Tokaj, Zalakaros

Szóljon hozzá!