ZETApress

hírportál

Ottó, a ballonozó

1983-84-ben a MALÉV RK Hőlégballon szakosztály tagjaként magam is felmentem a felhők közé. Bogdányi Ottó ballonpilóta 1000 méter magasra vitt fel valahol Észak-alföld közepén. 1991. elején immár újságíróként a Három Kívánság II. évfolyam 3. számában mutattam be a rutinos kapitányt. Benedek Tibor vízilabdázót bemutató tegnapi írásunk idekattintva olvasható.

Bizonyára sokan láttatok már különböző rendezvényeken kikötött hőléggömböket lebegni. Van, akinek felemelkednie is sikerült vele. Bogdányi Ottó, a múlt évi péri Nemzeti Bajnokság győztese ilyen ember. Egy nemzetközi ballonos találkozón beszélgettünk.

Ottó nyolcéves korában döntötte el, hogy repülni fog. Igaz ekkor még csak a földön járt, és a szüleitől kapott műanyag Moravia-makettet ragasztotta nagy szorgalommal. Mivel szeretett tanulni, az általános iskola elvégzése után a csepeli repülőgép-szerelő szak-középiskolába iratkozott be, ahol jól le is érettségizett. Ilyen elméleti tudás birtokában kezdett el vitorlázó-repülni a Csepel Repülő Klubban Farkashegyen. Négy év alatt 40 órát repült, vagy csörlőzte a felszálló gépeket. Sajnos a szakszolgálati engedélyt nem sikerült megszereznie. Bár megrepülte hozzá egyhuzamban az öt órát, elért 1000 méter nyert magasságot, de az 50 km-es távrepülés csak nem akart összejönni. Ezért váltott végül is sportágat és repülőklubot: 1980-tól a Malévnál ballonozik.

S miért épp a Malévot választotta? – Mert 16 éve ott dolgozik. Javította az IL-18, a TU- 134 és TU-154 hajtóművét és sárkány-szerkezetét, most pedig az új Boeingekre kap kiképzést. A hazai versenyekre hétvégi repülésekkel készül, így nagyon kevés vasárnapot tölt otthon. Az ilyen kivételes alkalmakkor szeret tovább aludni, hisz a repülések általában hajnalban kezdődnek. Ilyenkor tejszínhabos tejeskávét és bundás zsemlét készít magának reggelire, míg az ünnepi ebéd zöldséges húsleves finommetélttel, rántott szelet hasábburgonyával és uborkasalátával. A gyümölcstorta előtt egy pohár bort is elfogyaszt a családfő ilyenkor, hisz repülési időben az alkohol szigorúan tilos.

A hazai évi 3-4 versenyen kívül volt már Ausztriában, Németországban, Svájcban és Olaszországban. 1988-ban Indiában egy tíznapos versenyen vett részt. Ilyenkor 7 éves Rita lánya és 11 éves – cselgáncsozó – Zsolti fia várja a papát. Már mindketten repültek vele. Egy csapat a kapitányból, a másodpilótából, a műszaki segítőből és a gépkocsi-vezetőből áll. Repülés közben állandó rádió-összeköttetésben vannak a kísérőkocsival, hogy leszállás után ne kelljen sokáig várakozniuk a terepen a felpakolásra.

Ottó 1989 óta oktató, a 20 fős szakosztályban ő egyedül. Jelenlegi tanítványa épp most ment fel először egyedül. Együtt készülnek az augusztusi kanadai világbajnokságra, ahol szeretne jól helytállni. Eközben angolul tanul, mivel ez a repülés nemzetközi nyelve, s külföldön a nemzetközi versenyeken mindig angolul tartják az eligazítást.

Ki versenyezhet hőlégballonnal? – kérdeztem. – Aki betöltötte 16. életévét, elkezdheti a kiképzést. Aki elmúlt 18 éves, önállóan is repülhet. Repülőorvosi vizsgálat szükséges. Érettségi bizonyítvány ajánlatos. Angol nyelvtudás nem akadály! – feleli. A ballonnal 4600 méter magasra emelkedett egyszer légzőkészülékkel, de általában földközelben repül. Néhány száz méterről szeret gyönyörködni a tájban. Aki egyszer kipróbálja, nem bánja meg! Ha lehetőségetek van, jelentkezzetek! A repülőklubok szerte az országban várnak Benneteket! – írtam 1991 tavaszán.

Szóljon hozzá!