ZETApress

hírportál

Tűzoltómunka az ellenőrzésben

Ami a mentős sorozatból kimaradt – 53

A tegnap bemutatott ellenőrhöz hasonlóan mai hősünket is a Volánbusznál ismertem meg 2001-ben. Az ellenőröket szállította egy Hyundai gépkocsin. Mint az alábbi történetből kiderül, sorkatonai ismereteit a civil életben is remekül kamatoztatta.

Tempósan haladt az ellenőröket szállító Hyundai az őszi délelőtt. Papp István gépkocsivezető egyszerre egy hatalmas csattanást, s egy felszálló gőzfelhőt észlelt hatszáz méterre maga előtt. Előbb gépkocsi tűzre gondolt, de közelebb érve látta, hogy nem ezt történt. Egy Daewoo ütközött frontálisan egy Wartburggal. Csak roncsokat látott, jajveszékelést hallott a Galgamácsa és Vácegres közötti útszakaszon. Gondolkodásra nem volt idő, máris segíteni kellett. Mobiltelefonján kihívta a mentőket és rendőröket, majd igyekezett ellátni a roncsokban rekedteket.

A Wartburg vezetője eszméletlenül ült a kormány mögött, s ugyanilyen mozdulatlan volt a hölgy a Daewoo volánja mögött. Nem bántotta egyiküket sem, nem próbálta kicibálni őket a kocsiból. Csak életjelenségüket vizsgálta meg, s szerencsére mindkettőjük lélegzett. Az anyósülés nyaki sérültjét sem mozgatta, nehogy végzetes, bénulásos csigolyatörést okozzon. A negyedik sérültet, az egyetlen járóképes fiatal lányt a Hyundaiba ültette, a mentőláda felszereléséből ellátta sebeit. Idő közben a szaksegítség is megérkezett. A mentők által kihívott tűzoltók szétvágták a roncsokat, kiszabadították a sérülteket. Közülük is a legsúlyosabbat mentőhelikopter szállította az idegsebészetre. A szakszerű elsősegélynyújtásból Papp István is oroszlánrészt vállalt. Honnan ez a szakértelem? – kérdeztem a Kontroll Kft. gépkocsivezetőjét.

Még a honvédségnél katonai tűzoltóként tanultam meg az elsősegélynyújtást, feleli István. 1996. augusztus 21-én vonultam be Szolnok-Szandaszőlősre a harci helikopter ezredhez egy hónapos sofőr alapképzésre. Innen Kecskemétre, a repülőtérre kerültem. Akkoriban érkeztek ide az új MiG 29-ek is, így azokat az elsők között láthattam Magyarországon. Tűzoltó és elsősegélynyújtó kiképzésem itt szintén egy hónapig tartott, majd innen egy AN-26 szállítógépen telepítették át rajunkat a tököli repülőtérre, a Vitéz Háry László Vegyes Repülő Ezredhez. Onnan 1997. augusztus 1-ején szereltem le.

Kifutópályáról az autópályára

Tökölön a sorállományú tűzoltók folyamatos 24 órás szolgálatot teljesítettek. Mivel a bejelentésnél a másodpercek is emberéleteket jelenthettek, a telefonügyeletesnek már a második csengetésre fel kellett vennie a telefont. Tűzjelzés esetén a tűzoltóautónak rögvest indulnia kellett, így nem lehetett lazítani a szolgálat idején. Alapfeladat a fel- és leszálló repülőgépek tűzvédelme volt, de a kerítésen kívülről is érkezhetett bejelentés. Egyszer például Szigetszentmiklós és Szigethalom között gyulladt ki egy ipartelep, ahová István indult a tűzoltókocsival. Akadt olyan kivonulása is, amikor a szomszédos ipartelep mellett gyulladt ki a nádas, s a tűz már a repülőteret is veszélyeztette. Ezt is sikerült eloltaniuk, s az ipartelep is megmaradt. István autója négyszer is fordult az egyenként hat köbméternyi vízzel, s két további tűzoltóautó is részt vett az oltásban.

A hatszáz hektáros repülőtéren állomásozott a kormánygép, de a tűzoltók nem csak annak a repülését vigyázták. Napi négy-öt gép rendszeresen érkezett. Vendég volt többször a Délvidéket ellenőrző AWACS is, melyet István belülről is megszemlélhetett. Részt vett egyszer egy filmforgatáson is, ahol a Mi-24 harci helikopterek repülését biztosította. A tököli katonai tűzoltók feladata évente az augusztus 20-i tűzijáték Gellért-hegyi biztosítása is, de ebből István kimaradt. Szent Istvánkor – névnapján – még nem, illetve már nem volt katona.

Katonai ismeretek a civil életben

István a honvédségnél első osztályú tűzoltó és gépkocsivezető kiképzést kapott. Leszerelés után jelentkezett az LRI-nél a Ferihegyi repülőtéren. Megtanult több emeletre felmászni a könnyű, de erős alumínium létrán. Nem félt a komoly tesztfeladatoktól, a boncolások végignézésétől, a szűk hosszú sötét csőben való mászástól. Mégsem lett hivatásos tűzoltó. Fárasztó lett volna a bejárás Fótról, s a fizetés sem volt a legcsábítóbb.

Háromévnyi munkahelykeresés, alkalmi gépkocsivezetés után talált rá a Kontroll Kft-re, ahol 2000. szeptembere óta szállítja az ellenőröket. Szeret autót vezetni, de a repülőket is szívesen nézegeti. Az úton is nyitott szemmel, segítőkészen közlekedik. A fentebb említett súlyos baleseten kívül nemrég az M3 autópályán is észlelt egy utoléréses balesetet. Szerencsére itt nem történt súlyos sérülés, a légzsák megmentette a bennülők életét. István szakszerűen kisegítette őket, majd határozott fellépésével, precíz tanúvallomásával nagyban támogatta az intézkedő rendőrök munkáját.

Az elkészült írás – melyet a Volánbusz Hírlevél munkatársaként készítettem – sajnos nem jelenhetett meg a társaság lapjában. A nyomdába adás előtt hősünknek azonnali hatállyal felmondtak. Az indokot azóta sem ismerem. Ha az volt a baj, hogy nyilatkozott a sajtónak, innen kérjük szíves elnézését. Szerencsére nem sokáig volt munka nélkül. Ilyen remek kollégát mindenki szívesen alkalmaz.

Szóljon hozzá!