ZETApress

hírportál

Maradjon a mentés mellett a szállítás is!

Ami a mentős sorozatból kimaradt – 51

Tegnap már céloztam arra, hogy az új egészségügyi miniszter évvégéig tízszázalékos létszámleépítést akar az OMSZ-nál, s a betegszállítást magán társaságokkal akarja elvégeztetni. A felszabaduló kocsiparkot az új vállalkozások kapnák, s ők alkalmazhatnák a lapátra tett dolgozókat is. Nézzük meg most, hogy mik lennének ennek a változtatásnak a veszélyei.

Ha a mentők csak menteni mennek, mindig üresen vonulnak ki a betegekért. Minden egyes szállításuknak a fele üres kilométer. Hiába van az adott kórházban hazaszállításra váró beteg, ott kell őt hagyniuk, s helyette üresen kell vonulniuk állomáshelyükre. Ugyanez a helyzet az újonnan kialakított szállítókocsiknál is. Hiába visznek el nagyobb távolságra – például egy távolabbi településre – beteget, visszafelé nem hozhatják be onnan a kezelésre várót, mert érte majd egy mentést végzőt kell kiküldeni, ők meg jöhetnek haza üresen. Ha a kétféle feladat közös irányítás alatt marad, ezt kapcsolt szállítással, kevesebb kilométer teljesítménnyel és hamarabb lehetne elvégezni.

Nem kell az alkalmi hazaszállításokhoz kiemelt felszerelés és jól képzett személyzet, mondta a miniszter, de ebben is csak részben van igaza. Egy mentőkocsi bármikor befuthat egy balesetbe, s akkor nem mondhatja az ápoló, hogy ők nem tudnak segíteni, mert csak hordágyazásra alkalmasak. Nem csak a fővárosban fordulhat elő ilyen eset – ahol a segítség hamar megérkezik – hanem vidéken is, ahol több tízperc is eltelhet az esetkocsi megérkezéséig. Ilyenkor nem állhatnak a szállítók a helyszínen felszerelés és a szaktudás hiányában negyedórán át úgy, mint szamár a hegyen. S ha nem mindig csak szállítanak, de rendszeresen eseteznek is, az ilyen helyzetekben rutinosan tudnak majd beavatkozni.

Egységes kocsipark, jól képzett személyzettel

Nincs mindig rendkívüli helyzet, de az OMSZ-nak a tömegbalesetek felszámolására is fel kell készülni. Ilyenkor a kárhelyre kell vezényelni az összes járművet, és az egyéb szállítások terhére mindenki ott tevékenykedik. A jelenlegi esetben erre számtalan szállító jármű áll rendelkezésre, de a tervezett átszervezés után egy sem lesz. Az OMSZ csak azokkal az esetkocsikkal tud majd rendkívüli helyzetekben is gazdálkodni, amelyek a rendszeres mentésekhez szükségesek. A kárhely felszámolásakor ezért az egyéb azonnali feladatok fognak késedelmet szenvedni. Hogyan magyarázzák meg akkor egy szülőnőnek, vagy egy villamos gázoltjának, hogy azért nem indul értük senki, mert a pályaudvaron a várakozók közé rohant a kisiklott szerelvény, s mindenki ott dolgozik? A jelenlegi helyzetben ilyenkor a szállítókocsikat is bevethetik, így az egyéb sürgős feladatokra is marad szabad kapacitás.

Decemberig talán a miniszter is elgondolkozik a fentieken, s meggondolja magát. Ha mégis átszervezni akar, a közös irányítást meg kell oldania, és a szállítókocsikat is köteleznie kell arra, hogy vészhelyzetben mentést is végezzenek. Igaz, ehhez azokat is megfelelő mentőfelszerelésekkel kell ellátni, s a személyzetüket is megfelelően kell felkészíteni! S minderre természetesen állami forrást is kell biztosítani! 

Szóljon hozzá!