ZETApress

hírportál

Porsche Mobil?1 SuperCup

A Formula?1 versenyek betétfutamaiként jelenleg 3 versenysorozatot rendeznek meg. Közülük szerdán a GP2-ről írtunk, tegnap a GP3 következett, ma a Porsche Mobil?1 zárja sorozatunkat. A helyszínről Dr. Horváth Dávid tudósított, fotóink Kasznár Gyula felvételei.

A Porsche a világ egyik legismertebb sportautója, a Porsche Mobil?1 SuperCup versenysorozat pilótái nagyon szimpatikus, közvetlen pilóták, többek között ezért is érdemes figyelemmel követni az izgalmakban sem szűkölködő versenysorozatot, amely a Formula?1-es versenyhelyszínek közül idén ellátogatott már Barcelonába és Monacóba, valamint még meg fogják rendezni Angliában, hazánkban, Belgiumban és Olaszországban is, valamint az Egyesült államokbeli Texasban is.

A Porsche egy német autógyártó cég, amelyet a Porsche család alapított 1931-ben. Két másik nagy cégben van érdekeltségük. Az egyik a Dr. Ing h.c. F Porsche AG, amit gyakran rövidítenek Porsche AG-nek is, a másik a Volkswagen AG. A vállalat főhadiszállása Zuffenhausenben, Stuttgart külvárosi részében található. Itt jelenleg 911-et, Boxstert, Caymant és Cayenne terepjárókat gyártanak.

Egyesült Vas- és Acélművek ? így nevezte Ferry Porsche és mintegy 200 dolgozója a Gmündben (Karintia) található egykori fűrészüzem fabarakkjait, ahova a II. világháború alatt (1944) apa és fia a Dr. Ing. h.c. F. Porsche KG céget Stuttgart-Zuffenhausenből átköltöztette. Itt készült el 1948-ban az első Porsche, az 1. számú 356-os modell. A Porsche 356-ból 52 darabot állítottak össze Gmündben. 1949 nyarán egy tucat Porsche alkalmazott elkezdte a gyártás visszaköltöztetését Stuttgart-Zuffenhausenbe, a Reutter céghez albérletbe. Zuffenhausenban aztán tovább folytatódott a Porsche sikertörténete. 1950 elején elindult a Porsche 356 sorozatgyártása. Az év végéig 400 autót sikerült elkészíteni.

A Porsche gyártása folyamatosan bővült. A Porsche 911 1963-as bevezetése mérföldkövet jelentett a Porsche fejlődésében. 1969 májusában a Schwieberdinger utcában lévő új, többszintes szerelőüzemmel jelentősen megnőtt az üzem területe. Ez 1988-ban tovább bővült a szerelőcsarnokkal szemben található karosszériagyártó üzem épületével. A gyártástechnológiában is történtek változások az elmúlt 50 év során. A kézzel végzett sorozatgyártás helyét időközben egy korszerű és flexibilis gyár vette át. A német Produktion hetilap és a vezetési tanácsadó cég, az A. T. Kearney által adományozott Év gyára 1996 kitüntetést a Zuffenhausen-i gyár a kemény munka és az elkötelezettség elismeréseként kapta. Ferry Porsche a cégénél 1947-ben a megbízható munkatársai segítségével egy olyan sportautó építésébe kezdett, ami neki magának is tetszene. A kiindulási pontot az apja által kifejlesztett Volkswagen Bogár jelentette. Gmündben összesen 52 darabot készítettek a 356-os modellből, az összes többit 1950 után Zuffenhausenban gyártották.

Kezdetben a Porsche tervező és adminisztrációs részlegeit a Schwieberdinger utca 147. szám alatti két fabarakkban helyezték el. A karosszériák gyártását és az autók összeszerelését a Reutter karosszériaüzem tulajdonát képező épületben végezték, az utca túloldalán. A Porsche eredeti üzemrészeit, a mai I. Gyáregységet a háború után lefoglalták az amerikaiak, és azokat egészen 1956-ig nem lehetett újra használni. A Porsche számára újabb mérföldkövet jelentett a motorok és autók összeszerelésének céljait szolgáló új épület felépítése 1953-ban. 1964-ben, röviddel a Porsche 911 bemutatása után, a Porsche átvette a Reutter gyárépületeit a karosszériagyártással együtt. A következő fontos lépést a háromszintes szerelőcsarnok (41-es épület) elkészülte jelentette 1969-ben, ami lehetővé tette a gyártókapacitás növelését. 1982-ben megkezdte működését az automatizált, magaspolcos raktár. Az új fényezőműhely 1986. tavaszi és a karosszériaüzem (V. Üzem) 1988-as elkészültével kialakult a jelenlegi épületstruktúra.

A kiváló és világszerte ismert sportautó-gyártó cég több versenysorozatot is indított, de a Formula?1-es versenyek betétfutamaként igen nézett Porsche Mobil?1 Supercup versenysorozat lett a legnépszerűbb ezek közül. A Porsche Supercup 1993 óta szerves része a Formula?1 európai futamainak. Első alkalommal a rajongók 1999-ben a tengerentúlon is találkozhattak a Porsche Supercup versenyautóival. Indianapolisban tavaly szeptemberben több mint kétszázezer néző izgulhatta végig a világ leggyorsabb nemzetközi márkabajnokságát.

A versenyhétvégék péntekjein és szombatjain időmérő edzést tartanak a startpozíciók beosztásához. A verseny a Formula?1-es futam előtt, vasárnaponként van. Az állórajttal induló mezőny mintegy 70 km-es távot teljesít. Csapatban és egyéniben is győztest hirdetnek. A sorozat különlegessége, hogy minden futam alkalmával a vendéglátó ország 1-2 prominens személyisége is a volánhoz ülhet. Az izgalmat az autók egységes motorizáltsága, valamint külső-belső kialakítása garantálja. A Michelin szállítja a gumikat a 300 km/h sebességgel száguldó versenyautókhoz. Ebből következik, hogy a pilótáknak és csapatoknak döntő szerepe van a pontvadászatban. A versenyeket számos európai, főként angol és német nyelvű tévécsatorna élőben közvetíti.

Számos jó nevű versenyző volt világbajnok a versenysorozatban, pl. Patrick Huisman, Stephane Ortelli, Jeroen Bleekemolen, Rene Rast, Nicki Thiim, stb. Jelenleg a Formula?1-es versenyautókat is tesztelő német Michael Ammermüller a sorozat legnagyobb sztárja. Ő 2004-ben harmadik számú pilótája volt a német Formula Renault-ban a Red Bull csapatának, valamint versenyzett a Formula Renault európai szériájában. Tagja volt a Red Bull Junior Teamnek, 2006-ban harmadik számú versenyzőként az utolsó három versenyen tesztelte a Formula?1-ben a Red Bull autóját a holland Robert Doornbos helyett. 2006-ban a FIA-tól megkapta a szuperlicencét, mely egy szerződés és engedélyezi, hogy egy pilóta beüljön egy Formula?1-es autóba. A 2007-es szezonban hivatalossá vált, hogy a Red Bull csapat harmadik számú pilótája is ő lett.

A szezon közben a GP2-ben balesetet szenvedett, helyére Sébastien Buemit hívták. 2008-tól a nemzetközi Formula Master sorozatban, majd a Porsche Mobil?1 Supercup sorozatban versenyez, ahol jelenleg harmadik az összesítésben. Érdekesség, hogy indul az idei évben Nelson Piquet háromszoros Formula?1-es világbajnok fia is ebben a sorozatban indul, az édesapa el is kísérte fiát az Osztrák versenyre, valamint ő maga is autóba ült a Legendák Parádéja elnevezésű bemutatón, szombaton és vasárnap is, Alain Prost, Niki Lauda, Riccardo Patrese, Pierluigi Martini, Gerhard Berger és Christoph Danner kíséretében. Az Osztrák Porsche Mobil?1 Supercup versenyt is természetesen a Red Bull Ringen rendezték meg, amelyet a hazai Christopher Zöchling nyert meg. A hazai kedvenc osztrák Philipp Eng lett a második és Alex Riberas a harmadik. Az összesítésben Philipp Eng és Michael Ammermüller holtversenyben áll az élen.

Szóljon hozzá!