ZETApress

hírportál

A GP2-es versenysorozat

GP2Tegnap már írtunk a Formula?1-es pilótákról és eseményekről, azonban azt is tudja mindenki, hogy a Formula?1 versenyek betétfutamaiként jelenleg 3 versenysorozatot rendeznek meg. Közülük ma a GP2-ről írunk. A helyszínről Dr. Horváth Dávid tudósított, fotónk Kasznár Gyula felvétele.

Ezek a versenyek a Formula?1 előszobájaként funkcionálnak, ugyanis rengeteg olyan pilóta, aki ezeket a sorozatokat megnyerte vagy ezekben a sorozatokban jól szerepelt, amivel felhívta magára a figyelmet és később nagyon gyorsan Formula?1-es tesztelési lehetőséget, állandó tesztpilótai szerződést, majd legvégül Formula?1-es pilótaszerződést kapott, sőt, sok óriási Formula?1-es név és világbajnok is szerepelt ezekben a sorozatokban.

Többek között megnyerte a GP2 kategóriát Formula?1-es pályafutása előtt Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Timo Glock, Giorgio Pantano, Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Romain Grosjean, Davide Valsecchi is, kiválóan szerepelt ebben a sorozatban (az év végén az összesítésben 2., illetve 3. lett) Heikki Kovalainen, Nelson Piquet Jr., Lucas Di Grassi, Bruno Senna, Vilaty Petrov, Sergio Perez, Scott Speed, Lucas Di Grassi, Jules Bianchi, Esteban Gutierrez, Felipe Nasr, stb. is.

A GP2 egy formaautó-versenysorozat, ami 2005-ben indult a megszüntetett Formula?3000 utódjaként, így most ez számít a Formula?1 előszobájának. A GP2-ben minden csapatnak ugyanazt a karosszériát, motort és gumit kell használnia, ezzel mérséklik a csapatok költségeit, valamint így a versenyzők képességei kerülnek előtérbe, és nem a technikai különbségek. A GP2 versenyeit a Formula?1 európai versenyhétvégéin, azok betétfutamaként rendezik.

A kezdeti szezonokban minden csapat Dallara karosszériát, V8-as Renault motort és Bridgestone gumit használta. A csapatok által használt Dallara által készített 585 kg-os, szénszálas karosszéria megfelel a Formula?1-et is irányító FIA biztonsági előírásainak. A motor egy 4 literes, 580 lóerős, V8-as Renault motor. Ezzel egy GP2 versenyautó motorjának a teljesítménye körülbelül 70% egy Formula?1-es motorénak. A szezon kezdete előtti tesztek szerint egy körön belül ez mindössze néhány másodperces lemaradást jelent a Formula?1-es Renault motorhoz képest. A szabályok szerint egy motort csak 4000 versenyben megtett kilométer után lehet kicserélni. Ezzel is a költségeket, illetve a gazdagabb csapatok előnyét szeretnék csökkenteni.

A GP2-ben hatsebességes, félautomata sebességváltót használnak. Maga a váltó a Formula?1-hez hasonlóan a kormányon elhelyezett kapcsoló. A sorozat a Pirelli Pzero abroncsait használja. Háromféle gumikeveréket használhatnak (lágy, közepes, kemény). Minden pilóta négy szettnyi száraz időjáráshoz való és két szettnyi vizes időjáráshoz való abroncsot használhat minden rendezvényen. A kipufogó 8 hengerből áll és 1 csőben végződik. A féktárcsák szénszálasak, hogy ne kopjanak el olyan gyorsan, és így megfelelnek az FIA szigorú biztonsági előírásainak. Az elektronikai eszközöket a Formula?1-ben is jelen lévő Magneti Marelli szállítja. A szezon előtti tesztek szerint a modellek 6,7 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 200 km/órás sebességre. Az autó maximális sebessége 320 km/h, ezzel ez a leggyorsabb együléses versenyautó a Formula?1-es autók után.

Az idei, a 2015-ös GP2-szezon lesz a sorozat történetének tizenegyedik évada. A pilóták között a brit Jolyon Palmer, a csapatok között a francia DAMS a címvédő. Az új generációs autó bemutatkozását 2017-re halasztották. Ettől az évtől kezdve bevezetik a Formula?1-ben is ismert DRS rendszert, amelyet az Formula?1-hez hasonló szabályok szerint lehet használni. Az idei szezont megelőzően két, háromnapos tesztet tartottak Abu-Dhabiban és Bahreinben, amelyek délelőtti és délutáni szakaszból álltak. A 2015-ös versenynaptár a Formula?1-es versenynaptárral megegyező, néhány apró eltéréssel. Az idei világbajnoki címért többek között az alábbi pilóták szálltak harcba: Pierre Gasly, Alex Lynn (a Williams tesztpilótája), Julian Leal, Marco Sorensen, Stoffel Vandoorne (a Mclaren tesztpilótája), Jordan King, Alexander Rossi, Raffaele Marciello, Rene Binder, Arthur Pic, Rio Haryanto, Daniel de Jong, Sergey Sirotkin, Norman Nato, Marlon Stöckinger, Richie Stanaway, Nathanael Berthon, stb. A csapatok között megtaláljuk a DAMS, Campos, Carlin, ART, Racing Engineering, Trident, Russian Time, MP Motorsport, Rapax, Arden, Status, Hilmer, Lazarus, stb. istállókat is.

Az Osztrák GP2-es versenyt természetesen a Red Bull Ringen rendezték meg. Az időmérőt a belga Stoffel Vandoorne nyerte meg, aki már tesztelt jó néhányszor Formula?1-es versenyautót, szinte biztos, hogy egy vagy maximum két éven belül továbblép az autósportok királykategóriájába. Az első versenyt is megnyerte, ahol japán Noboharu Matsushita lett a második és a francia Pierre Gasly a harmadik. A második versenyen az indonéz Rio Haryanto nyert, 2. Vandoorne, a 3. Noboharu Matsushita lett. Az összesítésben Vandoorne biztosan vezet, meglepetés lenne, ha nem ő nyerné meg az idei szezont! Holnap a GP3-as versenysorozatot mutatjuk be.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. A GP3-as versenysorozat | ZETApress

Szóljon hozzá!