ZETApress

hírportál

Utazás kisállatokkal

Uniós állatútlevélAz Európai Unió világos szabályokkal rendelkezik. Habár az Európai Unió szabályozása megkönnyíti a kisállatok szállítását, indulás előtt figyelembe kell venni, hogy egy utazó kisállat egészségügyi programja ennél összetettebb kérdés, mivel az új közeg új fenyegetéseket jelent – tudatta Váradi Adrienn vezető tanácsadó, FLOW PR Splendidea Communications.

A kisállattartás egyre elterjedtebb: a statisztikák alapján csak Európában 7,5 millióval nőtt a kisállatként tartott macskák és kutyák száma az utóbbi három évben. A folyamatosan növekvő szám miatt érdemes közelebbről is megvizsgálni a kisállat-szállításhoz előírt szabályokat, hiszen a gazdiknak biztonsági okokból számtalan előírást követniük kell: a légi szállítás papírmunkával, állatorvosi kontrollal és kötelező oltással jár együtt.

A készülődés alapja: az állatútlevél!

Az Unión belül szállított kisállatokra vonatkozó szabályokat az EU egységesítette, megkönnyítve ezzel az Unió polgárainak és kisállatainak mozgását. Az EU-n belül utazó kutyákra, macskákra és vadászgörényekre három előírás vonatkozik: az első és legfontosabb az egy éven belül kapott kötelező veszettség elleni oltás, pontos dátummal, hivatalosan dokumentálva. Emellett a kutyának, macskának vagy vadászgörénynek saját útlevéllel, valamint elektromos mikrochippel kell rendelkeznie; amennyiben a kisállat 2011. július 3-a előtt született, a mikrochipet kiválthatja egy olvasható azonosító tetoválás is. Az állatútlevél kiadásáról arra jogosult állatorvos gondoskodhat, a dokumentumnak pedig tartalmaznia kell az érvényes veszettség elleni védőoltás pontos részleteit.

Habár az általános eljárás egyszerű, egyes országok esetében speciális kritériumoknak kell megfelelni, amelyeknek érdemes még indulás előtt utánajárni. Számtalan országba például nem engednek be 3-6 hónapos kisállatokat, ha pedig az első veszettség elleni vakcináról van szó, az oltás és az utazás között legalább 21 napnak kell eltelnie. Néhány nem uniós európai ország esetében csak az Európai Unió által előírt elvárások érvényesek (ilyen például Svájc), másrészről viszont néhány tagállam és nem EU-tagállam a szigorúbb szabályozást és nagyobb védelmet részesíti előnyben. Azoknak a kisállatoknak például, amelyeket Írországba, Máltába, Finnországba, az Egyesült Királyságba és Norvégiába szeretnének vinni, erre jogosult állatorvos által végrehajtott féregtelenítésre van szükségük. A kezelés és az országba való belépés között 24 óránál több, de 120 óránál (azaz öt napnál) kevesebb időnek kell eltelnie. A felsoroltak miatt még az összehangolt európai uniós szabályok mellett is érdemes fokozottan ellenőrizni, hogy a kinézett úti cél elérhető-e az adott kisállattal.

Egy külföldi út új kockázatokat jelenthet

Az EU-s előírások mellett más fontos tényezőket is figyelembe kell venni, amikor kisállattal közös utazást tervezünk. Habár az Európai Unió csak a veszettség elleni védőoltást várja el, érdemes a célországra jellemző lehetséges veszélyekre is felkészülni, ezeknek utánanézni és az állatorvos tanácsait kikérni. – Számtalan olyan kisállat megbetegedés létezik, amely különböző földrajzi helyszínekre jellemző, mint például a leishmaniosis, a babeziózis és a dirofilariózis. A gazdiknak indulás előtt gondoskodni kell a megfelelő, helyszínre szabott védelemről, amiben központi szerepet játszik az állatorvosi szakvélemény kikérése is. Másrészről viszont nem szabad megfelejtkezni a bolhák, kullancsok, férgek és atkák elleni alapvető védelemről sem, hiszen ezek az élősködők Európa-szerte veszélyt jelentenek. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy a földrajzi elhelyezkedéstől függően különböző kullancsfajták léteznek, amelyek újfajta fertőzéseket okozhatnak – mondta Michał Ceregrzyn, az MSD Animal Health szakértője.

Egyeztessünk a légitársasággal!

A repülőgépen való kisállat-szállításra sokféle előírás vonatkozik. Bizonyos társaságok csak a vakvezető kutyákat engedik fel a fedélzetre, más cégek esetében pedig a fedélzeten vagy a csomagtérben lehet elhelyezni az állatot. Ez a kisállat méretétől, súlyától és fajtájától függ, általában a fedélzetre csak kistestű állatokat engednek fel. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságokat még a jegy megvásárlása előtt meg kell kérdezni, hogy az adott napon és járaton fogadnak-e (még egy) kisállatot, mivel gyakran számbeli korlátozás van érvényben.

Stresszcsökkentés indulás előtt

Mielőtt felszállnának a gépre, a gazdiknak nemcsak az állatútlevélről és a repülőjegyről kell gondoskodniuk, hanem a kisállatról is. – A repülőgépen való utazás nagyon stresszes lehet kisállatok számára, mert nem tudják, mi történik, miközben új illatok, hangok és látvány veszi körbe őket. Ezért javaslom azt a gazdiknak, hogy az állatot mentálisan is készítsék fel az útra: a kisállatnak meg kell mutatni a hordozóját és meg kell engedni, hogy eltöltsön benne valamennyi időt, így aztán utazás közben felismerheti a környezetét. Fontos a megfelelő méretű állathordozót kiválasztani, amelyben a kisállatnak elég helye van arra, hogy állva megforduljon, egyenesen üljön és fekvő pozícióban is teljesen elférjen. A szállítóeszköznek emellett jól szellőzőnek, de szivárgásmentesnek és persze biztonságosnak kell lennie. Természetesen az utazás előtt vizet is kell adni a kisállatnak, nagy távolság esetén pedig út közben is érdemes ellátni folyadékkal. Sokan nem szeretik, ha a csomagtérbe kerül a kisállatuk, pedig valójában a kutyák és a macskák jobban szeretnek így utazni, mivel kevesebb az inger és sötét környezetben maradhatnak – tette hozzá a szakértő.

Szóljon hozzá!