ZETApress

hírportál

Jegesmedvék veszélyben

A WWF és a Coca-Cola összefogott a jegesmedvék élőhelyének megmentéséért, az északi-sarkvidéki jégfelület folyamatos csökkenésének megállításáért. Szeretnék felhívni a figyelmet a jegesmedvék élőhelyét és az egész világot is fenyegető klímaváltozás veszélyeire. Elindították az Arctic Home programot, melyben a Coca-Cola európai szinten 2013-14-15-ben évi egy-egymillió euró értékben támogatja a WWF munkáját.

A magyar kampányhoz bárki csatlakozhat weboldalukon ? tudtuk meg Simon Mónikától. A bolygónk hűtőjeként is emlegetett Északi-sarkvidék a jegesmedvék természetes élőhelye, azonban ezt a területet egyre intenzívebben érinti a klímaváltozás. A sarkvidék az átlagnál sokkal gyorsabban melegszik, aminek következtében néhány évtizeden belül nyaranta teljesen eltűnhet a jégtakaró.

A jegesmedvék

Az akár 650 kilogrammosra és 3 méteresre is megnövő jegesmedvékből napjainkban csupán 20-25 ezer példány él vadon. A bocsaik fejlődéséhez szükséges táplálékhoz csak a jég felületén jutnak hozzá. A megfogyatkozó terület veszélyezteti a jegesmedvék jövőjét, mivel a nyári jégfelszín, ahol barangolnak, vadásznak és szaporodnak, az előrejelzések szerint 20-30 éven belül már teljesen eltűnhet.

Ürge-Vorsatz Diána klímakutató, a Nobel-békedíjas Éghajlat-változási Kormányközi Testület tagja hozzátette: ? Tavaly nyáron egy jegesmedvemama a kölykével 9 napig úszott, hogy végre a táplálékszerzést jelentő jégtáblára találjon. Pár éven belül eltűnhet az északi-sarki jégtakaró a nyár végére, ami végzetessé válhat ezen csodálatos állatok számára. Ne hagyjuk, hogy az a sors várjon rájuk, mint a 3 méteres moa madárra, a tazmán és a kaszpi tigrisre, vagy a quaggára ? és már csak a mesékből vagy videókból tudunk jegesmedvéket felidézni unokáinknak. Időt kell nyernünk számukra, amíg vissza tudjuk fordítani a felmelegedésért felelős folyamatokat, és le tudjuk állítani az ebédjükhöz nélkülözhetetlen jég olvadását.

Nem csak a jegesmedvéket érinti. Német kutatók megállapították, hogy összefüggés figyelhető meg az Északi-sarkvidék nyári jégtakarója és például Európa téli időjárása között. Ugyanis minél kevesebb a jég nyáron a sarkvidéken, annál valószínűbb, hogy Európában havas tél lesz. Tehát a mi időjárásunkra is kihatással van a sarkvidéki jégfelület csökkenése.

Összefogás

Ennek megelőzésére fogott össze a WWF és a Coca-Cola, és indították útjára az Arctic Home kampányt. Ebben a WWF törekvéseit a Coca-Cola kommunikációs erejével és erőforrásaival támogatja. Közös céljuk a sarki jégtakaró megőrzése, egyedülálló élővilágának megóvása, és a figyelem felhívása a klímaváltozás veszélyeire, hiszen a globális problémákat csak közösen, összefogással lehet megoldani.

Ez az első olyan kampány, amelyben ennyi ország Coca-Cola vállalata és WWF szervezete fogott össze azért, hogy egy mindenki számára fontos ügyre hívják fel a figyelmet, és adományt gyűjtsenek. Az Arctic Home programot idén 16 európai országban indítják útjára, többek között Magyarországon is, és folytatják majd további két éven keresztül. A Coca-Cola európai szinten 2013-ban és az azt követő két évben is egy-egymillió euró értékben támogatja a WWF munkáját, és a márka kedvelőit is felkéri, hogy járuljanak hozzá adományaikkal a kampány sikeréhez. Az adományozás részleteiről az érdeklődők idekattintva kaphatnak felvilágosítást.

A mostani program is része a Coca-Cola és a WWF 2007-ben kialakított globális partnerségének, amelynek célja a vízvédelem, a fenntartható mezőgazdaság és a vállalat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése. Közösen lépnek fel az édesvízkészletek megóvásáért és törekednek a gazdaságosabb vízhasználatra a Coca-Cola gyáraiban. Ezenkívül számos olyan magyarországi természetvédelmi projektben is együttműködnek, mint a Duna-védelmi program, a Mohács melletti Szabadság-sziget rehabilitációja és a Föld órája kampány.

Mire fordítják az összegyűlt adományokat?

Ahhoz, hogy megóvhassák a jegesmedve populációt, először jobban meg kell ismerni őket, de a sarkvidék nehéz terepe miatt a kutatás nehézkes és költséges. Így a befolyó összeg egy részét a kutatáshoz szükséges költségvetés kipótlására fogják felhasználni. Eközben, ahogy a jég zsugorodik, a jegesmedvék arra kényszerülnek, hogy egyre többet vadásszanak a szárazföldön. A sarkvidéki településekről is egyre több bejelentés érkezik a lakott területen élelem után kutató jegesmedvékről. Ez veszélyt jelent mind a települések lakóira, mind pedig a jegesmedvékre. A befolyó összeg egy részét a WWF a békésebb együttélés lehetőségeinek kutatására fogja fordítani. A WWF szeretné felhívni az érdek-képviseleti szervek figyelmét is a problémára. Az összegyűlt adományok ebben is segítségre lesznek.

The Coca-Cola Company

A Coca-Cola Vállalat a világ legnagyobb üdítőital-gyártója, több mint ötszázféle szénsavas és -mentes italt kínál a fogyasztóknak. A világ legértékesebb márkájának tartott Coca-Cola-n kívül a vállalat portfoliójába további 12, milliárdos értékű márka tartozik, egyebek mellett a Diet Coke és a Coca-Cola light, a Fanta, a Sprite, a Coca-Cola Zero, a Vitaminwater, a Powerade, a Minute Maid, a Simply és a Georgia. Világszinten első a szénsavas italok, dzsúzok és gyümölcslé italok, a kész teák és kávék piacán.

A világ legnagyobb üdítőital-elosztó rendszerén keresztül a fogyasztók több mint 200 országban élvezhetik a vállalat termékeit, amelyekből naponta 1,6 milliárdot adnak el. A cég ugyanakkor tartós elkötelezettséget vállal a fenntartható közösségek építésében, támogat minden olyan kezdeményezést, amely a környezet és az erőforrások védelmét és javítását célozza, valamint a működési területen élők gazdasági fejlődését előmozdítja. A Coca-Cola Vállalatról további információk weboldalukon találhatóak, illetve a Twitteren: twitter.com/CocaColaCo követhető.

A WWF

A világ legnagyobb független civil természetvédelmi szervezete 52 éve több mint 100 országban küzd bolygónk élővilágának védelméért. Küldetésünk egy olyan jövő felépítése, amelyben az emberiség és a természet harmóniában él együtt. A környezetszennyezés mértékének csökkentésével, a megújuló energiaforrások használatának támogatásával, valamint Földünk biológiai sokféleségének megőrzésével célunk egy fenntartható jövő felépítése. A szervezet hazai irodája, a WWF Magyarország 22 éve harcol édesvizeink és erdeink védelméért, a veszélyeztetett fajok fennmaradásáért és a klímaváltozás hatásainak megfelelő kezeléséért.

Északi-sarkvidék a műjégpályán

Arctic Home ? Jegesmedve Nap lesz szombaton az Olof Palme sétány 5-ben. A bolygónk hűtőjeként is emlegetett Északi-sarkvidék a jegesmedvék természetes élőhelye, azonban ezt a területet egyre intenzívebben érinti a klímaváltozás. E terület megóvásáért fogott össze a WWF és a Coca-Cola, és hívták életre az Arctic Home kampányt, melyet idén 16 európai országban indítanak útjára, többek között Magyarországon is. Elő a meleg ruhákkal és a korcsolyákkal!

AVárosligeti Műjégpályán január 26-án 16 órakor röviden bemutatjuk a Coca-Cola és a WWF közös Arctic Home kampányát, és izgalmas családi programokkal is várunk: egy életnagyságú jegesmedve ?családdal? készíthetsz közös fotót; szakértők segítenek megismerkedni a jegesmedvék mindennapjaival és a jégpályán meglepetés is vár majd mindenkit, hogy együtt hívhassuk fel a figyelmet a sarkvidéket és így mindannyiunkat fenyegető veszélyre ? tudatta a WWF és a Coca-Cola csapata.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Jegesmedvék műjégen | ZETApress

Szóljon hozzá!