ZETApress

hírportál

Ópiumkeringő februártól

Ópiumkeringő – jazz-story Karády Katalinról címmel Lengyel Ferenc a saját színdarabját viszi színre a Magyar Színházban. Karády dalait a Modern Art Orchestra és Subicz Gábor feldolgozásában, Pataki Szilvia előadásában hallhatja a néző, a színházi előadás egyben koncertként is élvezhető. Bemutató február 15-én pénteken 20 órakor.

Szerzői film az, amikor a forgatókönyv szerzője és rendezője egy személy, ezért ezt nevezzük szerző-színháznak! A Magyar Színházban ilyen szerző-színházra készül Lengyel Ferenc, aki íróként is jegyzi az Ópiumkeringőt és rendezőként is. A Karády dalok nem jazz-melódiák, mégis rendszeresen jazz-zenekarok kísérték. Ám ennél többről van szó, hiszen ennek az előadásnak a zenéjét Subicz Gábor zeneszerző dolgozta át, és bár felismerjük az eredeti dalokat, hiszen nagyon fülbemászó slágerek, de a Modern Art Orchestra (MAO) előadásában valami egészen új születik zenei értelemben is.

Most a rendelkező és az emlékpróbák tartanak. A jazz-story nem azt jelenti, hogy szöveg majd zene, hanem azt, hogy a szöveg és zene együtt lesz jelen a produkcióban. Egymás partnerei. Ezért az Ópiumkeringő nem monodráma zenével, hanem egy sokszereplős színdarab, amelyben Pataki Szilvia partnerei a hangszeres muzsikusok – tudatta Sándor Erzsi. Fotók: Juhász Éva, grafika: Havas Györgyi.

Karády Katalin életét sokan feldolgozták már, mégis örökké titok lengi körül legendás lényét, titkos szerelmét. Holott tudható, hogy korának egyik legtisztességesebb, legbátrabb, legmeghatározóbb asszonya volt, akinek volt mersze kiállni az üldözöttekért és az életében fontos értékekért, akár saját magáért is. A próbafolyamat közepén Pataki Szilvia még próbaruhában, smink és egyéb fodrászolás nélkül keresi önmagában és a szövegben azt a nagyon is hús-vér-élő valakit, akit valaha Karády Katalinnak hívtak és egy kicsit mindenki ismeri.

Az előadásban az egykori filmdíva kivetítőn is megjelenik majd Pataki Szilvia arcában. Hiszen ha valaki a celluloidon élte az életét arról érvényesen lehet beszélni kamera által intim közelikben. Lengyel Ferenc és Pataki Szilvia a darabban a kiszolgáltatottság, a fájdalom, a szerelem, a bizalom belső útjait járják és mutatják meg. Ópiumkeringőznek.

Karády provokatív volt és lázadó. A nézők mégis a frizuráját, a ruháit, a kalapjait utánozták, nem a lelkierejét. A divat könnyebben követhető, mint a bátorság. Ám Karády divatot teremtett azzal is, hogy nőként diktált egy olyan korban, amelyik még ma sem múlt el. Ma is lehet tanulni tőle erőt, hitet, tisztességet, tenni akarást. Az előadás a Karádyt körülvevő misztériumok közül a szerelemről is mesél. Egy döbbenetes, szenvedélyes érzelemről, amit kíméletlenül metsz ketté a történelem és közben szól a jazz.

Szóljon hozzá!