ZETApress

hírportál

Cirkuszfejlesztési terveink

Fekete Péter beszélMonte Carlóban hegy a heggyel ugyan nem találkozik, de ember emberrel igen. A világ leghíresebb artistái évente egyszer egészen biztosan meghívást kapnak Monacóba, a világ második legkisebb városállamába, hogy a legpatinásabb cirkuszfesztivál zsűrije előtt bemutassák tudásukat és találkozzanak egymással.

Kevesen tudják, hogy a Monte Carlo üdülő- és lakóövezetben felállított és a rendezvénynek otthont adó 49 méter átmérőjű és 3800 néző befogadására alkalmas Chapiteau de Fontvieille nevű cirkuszi sátor nemcsak az igazi világszámoknak ad otthont, hanem az elmélkedésnek is: a napközbeni tudományos szakmai előadások már a jövő kutatásával foglalkoznak. Nem volt ez másképpen a hét végén sem. Az Európai Cirkuszművészeti Szövetség (ECA) hivatalos közgyűlésén és a művészet megújításnak lehetőségeiről szóló szakmai konferenciáján érdeklődve hallgatták az orosz Rosgoscirk művészeti vezetőjét, aki az úgynevezett Master-versenyről, az artisták új versenyéről beszélt, ahol az Oscar-díjhoz hasonló díj átadásával az artistaművészek társadalmi megbecsülését szépen lehet erősíteni ? tudtuk meg Tari Saroltától.

A közel száz cirkuszigazgatóból és cirkuszi szakemberből álló konferencia résztvevője élénk figyelemmel kísérte az ukrán cirkuszművészet finanszírozásáról, a nemzeti tradíciókat objektíve nélkülöző izraeli reformokról és a magyarországi cirkuszépítésről szóló előadásokat. Fekete Péter, a cirkuszművészet megújításáért felelős miniszteri biztos szakmai előadásában a magyar tervekről, egy Közép-európai Cirkuszművészeti Központ, Adatbázis és Kutatótár létrehozásáról beszélt, amely nem csak az előadó-művészet e speciális ágának magyarországi nemzeti fellegvára lesz, hanem egyben nemzetközi találkozóhely is lehet. Ahol ? egy campuson belül ? a klasszikus mellett szépen elfér a modern cirkusz, az artistaképző iskola, a cirkuszi háttérszakmák képző intézete és egy cirkuszművészeti múzeum is.

? A magyar szakemberek a kortárs cirkusz tapasztalataiból kiindulva most a cirkuszművészet társadalmi hasznosságát kutatják ? tájékoztatott Fekete Péter, majd így folytatta: Egy nemzeti cirkuszművészeti központ nem állhat meg a szórakoztatásnál, kutatni kell, hol a társadalmilag is hasznosítható tartalom, az üzenet az artistaművészek által halálos komolysággal és fegyelemmel elvégzett munka mögött, és mikor, mire használhatja a közösség ezeket a tapasztalatokat.

Helmut Grosscurth, az ECA elnöke őszinte reményét fejezte ki, hogy a magyar szakemberek álma valóra válik, hiszen az egybeesik a nemzetközi cirkuszművészeti közösség vágyaival is. Laszlo Endresz, az immár százhúsz éves múlttal rendelkező és évi 448 előadást bemutató Blackpool Town Cirkusz (Nagy-Britannia) igazgatója az elmúlt évek fesztiváljainak, seregszemléinek tapasztalatait foglalta össze. Majd rámutatott: nem harcolva, hanem az állatvédőkkel összefogva kell megújítani a cirkuszban dolgozó állatszámokat!

Carmen Rodin érdekes, a skandináv hétköznapokat bemutató előadása a 2015 során három meghatározó cirkusz csődjét elemezte. A drámai hangú összefoglaló a sátorhelyek területfoglalási díjainak döbbenetes megemelkedéséről, a cirkuszi balesetek közönségre gyakorolt hátrányos következményeiről, a hatóságok megfizethetetlennek tűnő engedélyezési procedúráiról, a külföldi vendégművészek vízumköltségének jelentős emelkedéséről szólt. Az is kiderült, hogy Skandináviában az állatvédők egyre erősebb támadásokkal próbálják a nézőket távol tartani a cirkusztól. A helyzet sürgős megoldásra vár, mert ha nem tud megújulni a cirkuszművészet, ebben az országban ki fog halni a cirkusz.

A Cirkusz Krone munkatársa a cirkuszi állatok védelme érdekében született új kezdeményezésről A minden állatnak joga van boldogan élni elnevezésű alapítványról (LACEY) számolt be, amelynek tagjai az állatvédőkkel folytatott harc helyett, inkább informálni szeretnék a nézőket. Párbeszédet az állatokkal foglalkozók és a nézők között! ? hirdeti egyik jelmondatuk. A nemrég megalakult szervezetbe szinte valamennyi jelentős, állatszámokkal dolgozó cirkuszi művész belépett, akik politikusokat, neves közéleti személyiségeket szólítanak meg, és ? manézson belül és azon túl ? nyíltan bemutatják munkafolyamataikat.

Fekete Pétert hallgatjukA konferencián természetesen többször is kitértek a néhány nappal korábbi 11. Budapesti Cirkuszfesztivál eseményeire, a szemtanúk elragadtatással beszéltek a szervezésről és a január 11-ei szakmai konferencián elhangzottakról. A Monte-carlói Nemzetközi Cirkuszfesztivál III. Rainier monacói herceg által 1974-ben létrehozott, a cirkuszművészet támogatását célzó, évente megrendezésre kerülő nemzetközi cirkuszverseny, a világ legnagyobb és legrangosabb presztízsértékkel bíró cirkuszfesztiválja, amelyen a legjobb artisták lépnek fel. E seregszemle a nézők számára is egy fantasztikus ünnep, az előadásokra a jegyek már hónapokkal korábban elkelnek.

A fesztiválra csak meghívásos alapon lehet bekerülni. A produkciókat minden évben szakmai zsűri értékeli, amelynek tagjai a világ jelentős cirkuszainak és varietéinek vezetői. A zsűri a versenyző művészek produkcióit több alkalommal nézi meg, majd a technikai tudást és a kivitelezést értékeli. 2006 óta Stefánia monacói hercegnő a zsűri elnöke. A Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivál után kerül sor a Monacói Cirkuszfesztiválra. Ez a néhány évvel ezelőtt bevezetett gyakorlat mindenkinek kedvez: nagyobb hangsúlyt kap a magyar fővárosbeli esemény, a nemzetközi zsűri tagjai pedig kényelmesen, egy tengerentúli úttal két komoly fesztivált is megtekinthetnek.

Az 1974-ben megrendezett első Monte-carlói Nemzetközi Cirkuszfesztiválon Magyarországot a Richter-csoport képviselte, akik elefánt akrobata produkciójukkal elnyerték a verseny Ezüst Bohóc-díját. 1977-ben, a 4. fesztiválon Kristóf István és felesége, Ilona ugródeszka-műsorszámát szintén Ezüst Bohóc-díjjal jutalmazták. 30 évvel az első fesztivál után ? 2004-ben ? a második Ezüst Bohóc-díj került a Richter-család tulajdonába, amikor Richter József ? a Richter-csoport vezetője ? idősebb fia, Richter Flórián és felesége, Edith lovaszsoké-produkciójukkal ezüstdíjat nyertek. Az idei másik magyar produkció, a Takács Gyula és Oláh Sándor alkotta Goldon Power-duó Bronz Bohóc-díjat kaptak erőemelő műsorszámukért. 2008-ban, a 32. Monte-carlói Nemzetközi Cirkuszfesztiválon a cirkuszművészet történetének első magyar Arany Bohóc-díját nyerte el Richter Flórián és tíztagú lovas zsokécsoportja.

1 hozzászólás

  1. Gyermekszereplőt keres a Fővárosi Nagycirkusz. Meghallgatást hirdetünk az Atlantisz gyermekei ? nyári vízi cirkusz előadására. 8-12 éves korú gyermekeket keresünk, akik rendelkeznek erős motivációval, színpadi szereplési vággyal és alapszintű artistaképességekkel; legalább 3 labdával biztos zsonglőrtudással; biztos kézállás-tudással; biztos kerékpártudással és páros akrobatatudással. Lányoknál hegedűtudás előny! Jelentkezni február 14-én vasárnapig lehet az igazgato@biak.hu emailcímen. A meghallgatás időpontja február 15-e hétfő 16 óra, helye: Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola Budapest VII. Városligeti fasor 3.