ZETApress

hírportál

Ötödször is Armel-opera

Armel-opera avignoni bemutatójával indul a Fesztivál jubileumi ötödik éve ? derült ki az Armel operaverseny szokásos, tavaszi évadnyitó sajtótájékoztatóján délelőtt a Nagymező utcai Lengyel Intézetben.

Havas Ágnes, a verseny-fesztivál igazgatója leszögezte, hogy bár az elmúlt öt évben számtalanszor kellett váratlan fordulatokkal és kilátástalannak tűnő helyzetekkel szembesülniük, eszük ágában sincs abbahagyni! Ez érthető, hiszen a verseny válogatási rendszere és szabályai nem csak hogy megszilárdultak, de mostanra olajozottan is működnek. A tavalyi évhez hasonlóan három helyszínen kerül sor az első fordulós válogatásra: Budapesten, Párizsban és New York-ban, ahonnan a ? főként hangi kvalitásokat vizsgáló ? zsűri harminc énekest juttathat tovább a májusban zajló szegedi második fordulóra. Itt kerülnek kiosztásra a legjobbak között az idei fesztivál-operák főszerepei.

Annak érdekében, hogy a zsűri munkája eredményes, döntése pedig kiegyensúlyozott legyen az első forduló során Danielle Orlando, az Armel Operaverseny által felkért első fordulós zsűri-elnök mind a három válogatási helyszínen jelen lesz. A korrepetitor-sztár ? aki a Pavarotti énekverseny megalapításában és zsűrizésében egyaránt fontos szerepet játszott a korábbiakban, valamint számos fontos operaház (például a Metropolitan Opera, Washington National Opera, Teatro Colón, stb.) zenei vezetője volt, mindhárom helyszínen rangos helyi zsűrivel tanácskozik majd ? New Yorkban a Center for Contemporary Opera vezetése, Párizsban a Bastille Opera, Budapesten pedig Kesselyák Gergely karmester lesz segítségére.

Havas Ágnes beszámolt arról a két megtisztelő felkérésről is, amelyek mindegyike a Fesztivál és operáinak külföldi bemutatkozását segíti elő. Az Avignoni Operával tervezett együttműködés keretében az Armel Operafesztivált az a megtiszteltetés éri majd 2014-ben, hogy programját teljes egészében átveszi és bemutatja egy külföldi város operaháza, másodlagos helyszínként. A megegyezés nem csupán 2014-re szól, hanem hagyományteremtő, hosszútávú együttműködést helyez kilátásba.

A 2014-es bemutatót megelőző két évben (2012-ben és 2013-ban) a teljes körű együttműködés előkészítéseként minden évben az Armel Operafesztivál egyik azévi produkciója kap bemutatkozási lehetőséget Avignonban. Ebben az évben ez a darab Michael Dellaira A titkos ügynök című operája (Center for Contemporary Opera, New York). Az avignoni bemutató időpontja április 18-án, szerdán lesz.

A másik fantasztikus lehetőség a Fesztivál utóbbi években szinte ?állandósult? partnerének, a pilzeni Josef Kajetán Tyl Színház meghívásának köszönhető. A színház azért szándékozik szorosabbra vonni együttműködését a Fesztivállal, mert így 2015-ben ? amikor Pilzen Európa Kulturális Fővárosa rangra emelkedik ? a Fesztivál jelenlétével és összes darabjának pilzeni bemutatásával az ottani ünnepi programot gazdagíthatja majd. A közvetítésekkel kapcsolatban a fesztiváligazgató megjegyezte, hogy a jól bevált eddigi módszerekkel, a megszokott csatornákon keresztül zajlik (Duna Televízió, ARTE Live Web, Mezzo).

Dr. Solymos László, Szeged város alpolgármestere kiemelte, hogy különösen a fiatalok kultúrának való megnyerésében, a jövő generáció formálásában látja a Fesztivál küldetését és fontosságát. Kijelentette, hogy a város a költségvetési nehézségek ellenére továbbra is támogatni szándékozik a Fesztivált.

Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, s így a Fesztivál ?ötszörös házigazdája? büszke arra, hogy a Fesztivál előadásaival minden évben négy új előadás épül be a szegedi repertoárba, így közel kétszeresére emelkedhet a játszott operák száma. Úgy véli, hogy a verseny és a fesztivál évről évre egyre fontosabb a városnak és a műfaj jövője szempontjából is: ? Fontos az Armel, szeretjük ? mondta, és azt is megállapította, hogy az Avignon-i bemutatkozás neki azért külön öröm, mert a Szegedi Szimfonikus Zenekar kíséri majd április 18-án a Center for Contemporary Opera Dellaira-produkcióját. ? A Szimfonikusoknak azon a héten Szegeden, Budapesten és Avignonban is van fellépésük, de a zenekar mérete lehetővé teszi, hogy mindhárom helyszínen helytálljanak ? tette hozzá a főigazgató.

A sajtótájékoztatón jelen volt az említett cseh partner, a pilzeni Josef Kajetán Tyl Színház igazgatója, Jan Burian is. Bemutatta színházát, mely annak idején a helyiek pénzéből épült, s beszámolt sikereikről is: évente több jegyet adnak el, mint a város lakosainak száma. A 2015-ös EKF keretein belül zajló együttműködés részletezésén túl azt is elárulta, hogy abban az évben egészen különleges bemutatóval készülnek majd, mely az Armellel közösen meghirdetett 2014-ben záruló kortárs zeneszerzői pályázat nyertesének kortárs operája lesz.

A sajtótájékoztatón megjelent Alföldi Róbert rendező, a Nemzeti Színház igazgatója is, akiről mostanra bizton állíthatjuk, hogy a jelenléte és közreműködése nélkül nem létezhet Armel Operaverseny és Fesztivál. Alföldi az elmúlt négy évben egy évet sem hagyott ki, és New York-ban, Bergenben és Pilzenben színpadra vitt Armel-operái ez idő alatt több versenyzői-, produkciós- és közönségdíjat is bezsebeltek. Elárulta, hogy idei darabja egy amerikai történelmi opera, ami az afroamerikaiak beilleszkedésének kérdéskörét boncolgatja (William Mayer: Haláleset a családban).

Alföldi tavaly novemberben New Yorkban járt, hogy részt vegyen ennek az új darabnak a ?nem-versenyszereplői? castingján: ? Hatalmas élmény volt, rengetegen vettek részt a válogatáson és nagyon jó volt viszonlátni olyan énekeseket is, akikkel korábbi New York-i rendezéseim során már dolgoztam együtt ? mondta. Tapasztalatait összegezve megállapította, hogy a külföldi énekesek lendületét és lelkesedését látva nem igazán érti, hogy miért olyan kevés a magyar jelentkező a versenyen. ? Az Armel fantasztikus lehetőségeket teremt, a nemzetközi stábbal való közös munka során új helyeket, más világokat, közegeket ismerhet meg az ember. Jó lenne, ha minél többen értesülnének róla! ? reménykedett a színigazgató.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Ötéves az Operafesztivál | ZETApress

Szóljon hozzá!