ZETApress

hírportál

200 éve európai

A Pannon Filharmonikusok lépnek fel a Művészetek Palotájában. A ma esti koncert első felében két, egymáshoz közeli időben született, nem hivatalosan tanítvány és mester viszonyban álló zeneszerzőtől való művet hallhat a közönség. Antol Webern: Passacaglia, Op. 1-et és Gustav Mahler: Gyermekgyászdalokát.

Anton Webern 1908-ban komponált Op. 1-es, Passacaglia című műve a barokk korból származó kötött basszus feletti variációsorozatot értelmezi újra, modern hangszerelési eszközökkel. Az ellenpontos technika azonban lehetőséget ad az érzékien széphangzás kibontására is, így Webern e korai alkotása ma már a modern zene klasszikus művének számít. Ezután hangzik fel Anton Webern mesterének tekintett Gustav Mahler alkotása a klasszikus mű a Gyermekgyászdalok dalciklusa. 1901?1904 között komponálódott, Mahler kedvenc költője, Friedrich Rückert gyermekei halála hatására megírt öt elégiája nyomán.

A feleség, Alma Mahler szerint, Mahler ezzel a sorozattal kihívta maga ellen a végzetet, mert nem sokkal megírása után ő is elvesztette egyik gyermekét. ? A ciklussal Mahler megragadó lírai művet alkotott. Zenei anyagát nemes szimfonikus melodika adja, azonban a legerősebb drámai hatás sem csábítja Mahlert arra, hogy átlépje a dalszerűség határait ? írta Bruno Walter, aki nemcsak egyik leghivatottabb tolmácsolója, de egyik legszemélyesebb barátja is volt a 100 éve elhunyt osztrák mesternek. Ugyanakkor egyik életrajzírója, Kurt Blaukopf a következőket írja: ? Mahler zenéje itt már megszabadul a korábbi dalművészetét jellemző stílusjegyektől, az egyszerű folklórtól, az indulóritmustól, a katonai szignáltól, a népies-táncos hangvételtől, és olyan csúcsra emelkedik fel, ahonnan már Schönberg Pierrot Lunaire-je (1912), Anton Webern Rilke-dalai (1910) és Alban Berg Altenberg-dalai (1912) is láthatók.

Mahler dalciklusát Komlósi Ildikó énekli. A világhírű mezzoszoprán Barcelonából érkezett haza, ahol jelenleg Mascagni operáját a Parasztbecsületét próbálja Jose Cura világhírű operaénekessel ? mondta el Rozs Borbálának. A művésznő nagyon örül annak, hogy itthon lehet, bár nem sok időt kapott az itthon létre, a barcelonai próbák miatt. Összesen három fellépése lesz, kettő a Pannon Filharmonikusokkal, és szombaton jótékonysági koncerten, ami a gyerekekért szól. Ez volt olyan indok, hogy még egy napot tartózkodik itthon a világhírű mezzoszoprán.

Miután Mahler év van, szívesen vállalta a dalciklusának éneklését. A hihetetlen mély mű komoly próbatételt okozott kezdetben, miután a művésznő könnyekkel a szemében és gombóccal a torkában próbált. Sok otthoni próba tette lehetővé számára azt, hogy a színpadon át tudja adni a mű belső atmoszféráját, ami minden érzelmet megérint. Visszaadódik az, hogy mit is jelent a szülő számára a gyermek. Azok számára is üzenetet hordoz, akiknek még nincs gyermekük. Átélhetjük, hogy már az is rettegést okoz, hogy ha esik az eső, hogy vajon a feltette-e sapkát. Ezzel is kifejeződik a gyermekért a felelősség, hogy a gyermek a minden.

A koncert második felében a Pannon Filharmonikusok a magyar zenei élet nagy adósságtörlesztéséből veszi ki ismét a maga részét. Az elmúlt fél évszázadban a politikai okok miatt szinte száműzött Dohnányi Ernő 1944-ben elkezdett és végleges formájában 1956-ban befejezett 2., E-dúr szimfóniáját adják elő, a néhány éve bemutatott 1. szimfónia, a Ruralia hungarica és a Szimfonikus percek után.

Az est karmestere Bogányi Tibor, aki tavaly is dirigálta már akkor elég sajátosan a Pannon Filharmonikusokat. Épp itthon tartózkodott az izlandi vulkán kitöréskor, és vállalta a pár nappal a koncert előtt a karmesterséget. A tavalyi bérletsorozat egyik legsikeresebb estjét kapta a közönség a Művészetek Palotájában. Műsoron: Antol Webern: Passacaglia, Op. 1. Gustav Mahler: Gyermekgyászdalok. Dohnányi Ernő: II. szimfónia. Közreműködik: Komlósi Ildikó ? mezzoszoprán. Vezényel: Bogányi Tibor.

Szóljon hozzá!