ZETApress

hírportál

Gianni és Mario

Holnap este bemutató lesz a Budapesti Operettszínházban, méghozzá opera! Ráadásul rögtön kettő, s mindegyikben egy különleges férfi a főszereplő! Míg az első mindenki számára könnyen befogadható remekmű, addig a másik azon kevés kortárs magyar operák egyike, melyek kül- és belföldön egyaránt sikeresek.

Puccini: Triptichonjának legtöbbet játszott darabja, a Gianni Schicchi a XIII. századi Firenzébe repíti közönségét. Az ismerősen csengő történet során groteszk pillanatok tanúi lehetünk. Buoso Donati gazdag firenzei polgár végrendeletében minden vagyonát egy kolostorra hagyja ? tudta meg Lantai József a tegnapi fotóspróbán.

Rokonai pánikba esnek, de cselekedniük kell: minden fanyalgásuk és kételyük ellenére megkérik a furfangos, de vidékről jött, s ezért lenézett Gianni Schicchit, hogy akár a törvény ellen cselekedve, de mentse meg számukra a családi vagyont. A remek hangutánzó és színészi képességekkel rendelkező Schicchi pedig óriási komédiázásba kezd. Magára ölti a halott Donati álcáját, új végrendeletet diktál, s túljár a kisemmizett örökösök eszén. 1918-as New York-i premierje óta töretlen ovációnak örvendő fekete komédiát a műfaj koronázatlan királya, Woody Allen is színpadra vitte a Los Angeles Opera-ban 2008-ban.

Vajda János műve az irodalmi Nobel-díjas Thomas Mann 1930-ban írott műve alapján készült. A Mario és a varázsló című tragikus úti élmény alaphelyzete az író családi nyaralása egy kis olasz üdülőfaluban. Egy tengerparti kisvárosban tartja előadását Cipolla, a mutatványos, aki testi hibája miatt alkalmatlan a katonai szolgálatra, így a front helyett az olasz városokat járja produkciójával. Ördögi megjelenése, fizikai torzsága hipnotizőri képességekkel és belső démonokkal párosul: megszabadítja saját akaratától, miközben ösztönlénnyé csupaszítja, és megalázó helyzetbe hozza ?áldozatait?.

Különös, izgalmas és felkavaró előadás készül, melynek zenéje különböző stílusok szokatlan keverékéből áll össze, ez indokolja az operák történetében szokatlan, de nem egyedülálló mikroport-használatot ? lásd Baz Luhrmann Bohémélet-rendezését a New York-i Broadway-n. Az egyszerre szürreális és dallamos muzsika, valamint Bokkon Gábor végkifejletre kihegyezett librettója remek lehetőség, hogy Cipolla szerepében Szabó P. Szilveszter hipnotizálja majd a színpadon játszókat és a nézőtéren ülőket egyaránt.

Giacomo Puccini: Gianni Schicchi. Librettó: Giovacchino Forzano. Nádasdy Kálmán fordítását mai színpadra alkalmazta Kerényi Miklós Gábor. Szereplők: Kálmán Péter, Geszthy Veronika, Lukács Anita, Farkasréti Mária, Boncsér Gergely, Vadász Zsolt, Fischl Mónika, Hábetler Balázs mv., Szécsi Máté, Langer Soma, Tóth Adrienn, Magócs Ottó, Dézsy Szabó Gábor, Flier Lajos, Kökény Pál, Aczél Gergely és ifjabb Bátor Tamás.

Vajda János: Mario és a varázsló. Librettó: Bokkon Gábor. Thomas Mann novelláját fordította: Sárközi György. Szereplők: Szabó P. Szilveszter, Szabó Dávid, Dézsy Szabó Gábor, Szegedi Andor, Farkasréti Mária és Petróczy Gábor. Díszlet: Khell Csörsz, jelmez: Gyarmathy Ágnes, közreműködik: a színház zenekara. Rendező: KERO?.

Szóljon hozzá!