ZETApress

hírportál

Az ExperiDance Ezeregyéve

Román Sándor ismét színpadon! Tízéves jubileumi díszelőadás volt vasárnap este 8 órakor a Papp László Budapest Sportarénában, ahol Vigh Alex járt.

A szürke hétköznapok mellett kell az élmény, óhatatlanul kellenek az ünnepek! Kell, hogy apropó legyen egy, a családunk, barátaink vagy akár üzleti partnereink körében eltöltött színházi élmény vagy étterem kedvéért ünneplőbe öltözni kívül és belül ? vallja Román Sándor.

Az idén ünnepli megalakulásának 10. évfordulóját az ExperiDance Tánctársulat, melynek neve a kezdetektől garancia a minőségre és a sikerre. Az együttes több mint 1300 telt-házas előadással büszkélkedhet, a hazai előadások mellett a határokon túl is aratja diadalait, mint a Magyar Tánc Utazó Nagykövete. Több turnét tudhatnak maguk mögött Spanyolországtól, Törökországon át egészen Kínáig.

Néhány éve a produkció saját Rendezvényházzal büszkélkedhet, ahol a közönség hazai pályán gyönyörködhet előadásaiban, de az idei jubileumi alkalomból rendezendő gálaelőadás helyszínéül a Papp László Budapest Sportaréna szolgált. A társulat történetének legmonumentálisabb attrakciója minden régi és új rajongónak szolgált csemegékkel, hisz a szokásos létszámú tánckar duplájára kiegészítve, 40 fővel lépett színpadra. A műsor a mára legendás Ezeregyév vonalát követte, kizárólag ezen az estén a főszerepet újra a számtalan szakmai és állami díjjal elismert társulatvezető rendező-koreográfus, Román Sándor, az ExperiDance alapítója táncolta.

Az Arénában megrendezett egyedülálló díszelőadás nem csupán az ExperiDance 10 éves jubileumi produkciója, de a hódító társulat munkássága során egyenesen a hagyományos értékeken alapuló magyar tánc ünnepe is volt. Az Ezeregyév volt az első egész estét betöltő produkciója a társulatnak, mely a magyar történelmet dolgozza fel a Honfoglalástól napjainkig 260 kosztümre, fénytechnikára és fergeteges zenére épülve.

Az életben betöltött szerepünket a bennünk élő jó és rossz keveréke határozza meg. Az egyén befolyásolja a közösségek és a társadalmak alakulását. Ez a szerepvállalás múltat, jelent és jövőt teremt, alakítja történelmünket, történetünket. A Teremtő angyalaival (a Föld és az első emberpáros, Ádám és Éva megteremtésével), Lucifer pedig ördögeivel alakítja ebben az egész estét betöltő táncvízióban az arányokat.

A jó és a rossz klasszikus értelemben vett csatája a magyar történelem nagy metszéspontjaiban csúcsosodik ki. Ezeket a metszéspontokat vázolja fel a műfaj jellegzetes elemeit felhasználva előadásunk. Az ezeregy éves magyar történelem feljegyzésre érdemes, nagy pillanatainak felvillanásával monumentális és egyedülálló kísérletet élvezhetünk az alkotó optikáján keresztül.

Román Sándor

1983-ban végzett az Állami Balett Intézetben Tímár Sándor növendékeként, akivel már akkor is több gyűjtő és tanító körúton vesz részt. A Honvéd Együttes szólistájaként, később koreográfusként a néptánc műfaján belül olyan új koreográfiákat hoz létre, mint a Nagyapáék tánca vagy a Kertész álma. Dolgozik a Budapest Táncegyüttesben, az Állami Népi Együttesben, ahol szintén a magyar folklórkincs új irányban való megfogalmazásával foglalkozik.

Egy éves amerikai tanulmányútja után a kortárs tánctechnikák magyar néptáncba való beépítésével létrehozza saját tánctársulatát, az ExperiDance-t. Koreográfusként emellett a Nemzeti Színházban és számos vidéki színházban, több rendezővel együtt, évente különböző műfajú előadást hoz létre. Több film rendezőjével is dolgozott együtt (Jancsó Miklós, Bereményi Géza, Novák Emil, Meskó Zsolt) a filmek koreográfusaként és aktív közreműködőjeként. A színházban és filmezésben felhalmozott tapasztalatait az ExperiDance együttesben sűríti össze, melynek eredménye egy új táncstílus létrejötte. Az ExperiDance hatalmas nézettségnek örvend, több éve szerepel a Nemzeti Színház, a Nemzeti Táncszínház és Művészetek Palotája repertoárjában telt-házas előadásokkal.

Ezek mellett elkezd újra a klasszikus balettel foglalkozni, hiszen az Állami Balett Intézet mesterképzésén klasszikus balettmesteri diplomát szerez. Dolgozik a Táncművészeti Főiskolán, a Győri és a Pécsi Balettnek, a Szlovén Nemzeti Operában, Ljubljanában és a Bolzánó Városi Színházban. Célja, hogy a balettművészetbe beleépítse azokat a magyar elemeket, melyek egyedi stílusjegyeket hoznak létre a klasszikus műfajban, de megtartva annak hagyományait is. 2006-ban Érdemes Művész kitüntetésben részesítik.

2007-ben a nagysikerű németországi Apassionata lovas európai turnésorozat rendezője és koreográfusa. A turné nyolc hónapja alatt 350 ezer nézőhöz jutott el Európa-szerte. 2007. július 14-én Nagyidán, a Nagyidai cigányok díszelőadása után ünnepélyes keretek között Nagyida díszpolgárává választották.

2008. március 15-én átvehette a Magyar Köztársaság Bíbor Tiszti Keresztje kitüntetést a magyar tánckultúrában elért, letett eredményeiért. 2008. június 07-én a Nemzeti Színházban ünnepélyes keretek között, mint a legfiatalabbak egyike ? egy a szakmai értékeket képviselő kuratórium és a nézők döntése, szavazata alapján ? beválasztásra került a Halhatatlanok Társulatába, s ezzel Örökös Tagja lett a mindössze 70 művészt tömörítő elit klubnak. A választás alapjai azok az évtizedekben mérhető és időálló értékek, melyekkel a szavazatok alapján mára talán mi is rendelkezünk?

Szóljon hozzá!