ZETApress

hírportál

Magyar Rondó

Magyar Rondót, világhírű klasszikusokat, a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar koncertjét nézhettük tegnap este a ferencvárosi Albert-stadionban. 1907-ben Európa a boldog békeidők nyugalmát éli, de a nagyhatalmak már a háborúra készülnek.

A művészet fejlődése azonban töretlen. Ebben az évben születik a XX. századi magyar zeneművészet három nemzetközileg is kimagasló alakja: Ferencsik János karmester, Ránki György zeneszerző és Rózsa Miklós zeneszerző. Ugyanebben az évben Kossuth Ferenc kereskedelemügyi miniszter Postás Zenekar alapítását engedélyezi: 1907-ben megalakul a mai Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar jogelődje.

A fővárosi bemutatkozás után az együttest a húszas évektől rádióközvetítések teszik ismertté. A művészi fejlődés a II. Világháborút követően bontakozik ki. A hatvanas évektől állandó bérletsorozatok indulnak, nemzetközi fellépések következnek. A nyolcvanas évektől a mind professzionálisabbá váló zenekart Lukács Ervin, majd Medveczky Ádám karmesterek vezetik. A társulat – Magyar Szimfonikus Zenekar néven 1990-től a Távközlési Zenei Alapítvány keretében működik, amelynek fenntartását 1992-tól a Magyar Távközlési Rt. vállalja. A Matáv döntése a hazai művészeti életben páratlan, hiszen nemcsak a művészi színvonal folyamatos emeléséhez szükséges anyagi feltételeket biztosítja, hanem a zenekar elhelyezéséről is gondoskodik: 1995-ben felépül a Telekom Zeneház.

Az 1997-es év az immár Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar életében döntő változást hoz, ekkor kerül sor Ligeti András Kossuth díjas, Liszt-díjas, kétszeres Bartók-Pásztory-díjas, Érdemes Művész zeneigazgatói kinevezésére. Az új művészi koncepció következetes megvalósulása révén a társulat Magyarország vezető nagyzenekarai közé emelkedik. Az egyébként is változatos repertoárt kortárs zeneművek, oratóriumok, ifjúsági hangversenyek teszik színesebbé.

Mindezt minőségi előadás, kiváló vendégművészek, sikeres lemezfelvételek és közönségbarát programok kísérik. A zenekar neves vendégei között lépett fel Barbara Hendricks, José Cura, Vadim Repin, Olga Kern szólisták, Kobayashi Ken-Ichiro karmester, aki 2006-tól a zenekar állandó vendégkarmestere.

2004-től a fenntartó közös szervezésében a zenekar olyan világhírű művészekkel lépett színpadra, mint Bobby McFerrin, vagy a jazzvilág egyik vezető muzsikusa, a Grammy-díjas szaxofonos Branford Marsalis, 2006-ban pedig a világhírű zongoraművész Chick Corea volt vendégük.

2007-ben ünnepelte 100. évfordulóját a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar. Az ünneplést egy Amerikai Egyesült Államokban 16 koncertből álló turnéval kezdte meg a zenekar. A mintegy 3,5 hétig tartó út során az együttes fellépett Floridában, Georgiában, Kansasban, Missouriban, Pennsylvaniában, Massachusetts-ben és New Yorkban.

Szintén 2007-ben a Távközlési Zenei Alapítvány Kuratóriumának döntése alapján a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar új zeneigazgatója 2007. augusztus 1-jétől Keller András Liszt-díjas hegedűművész. Művészeti vezetése alatt olyan világhírű magyar muzsikusok fogadják el meghívásunkat, mint Ránki Dezső, Kocsis Zoltán, Perényi Miklós, Takács-Nagy Gábor, aki zenekarunk állandó vendégkarmestere is. A külföldi előadóművészek közül Jevgenyij Koroljovot, Gidon Kremert, Gilles Apapot láttuk vendégül. A zenekar továbbra is gazdag hagyományokkal és saját munkája iránti minőségi elvárásokkal kíván megfelelni régi és új közönsége növekvő igényeinek.

A zeneigazgató

Keller András 7 éves korában kezdett hegedülni, 14 éves korában került a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, tanárai Kovács Dénes, Rados Ferenc és Kurtág György, valamint Salzburgban Végh Sándor voltak.

1983-ban a Hubay hegedűverseny első díja után Ferencsik János felvette az Állami Hangversenyzenekar koncertmesterének, valamint az Országos Filharmónia szólistája lett. Ezzel párhuzamosan 1984 és 1991 között a Budapesti Fesztiválzenekar koncertmestere volt.

1987-ben megalapította a Keller Quartettet, amellyel 1990-ben megnyerték a világ két legjelentősebb vonósnégyes versenyét: az Evianit, a Reggio Emiliai Borcianit, valamint azok összes különdíját. Ezután leszerződtek a hamburgi Simmenauer koncertügynökséghez és exkluzív szerződést kötöttek az ERATO (Warner) hanglemezkiadóval. Az együttes azóta rendszeres résztvevője a nagy európai és amerikai fesztiváloknak, hangversenytermeknek, többször turnéztak Japánban, Közép- és Dél-Amerikában, valamint Új-Zélandon.

Keller András pályájában kiemelkedőek a Végh Sándorral való fellépések, a Solti György felkérésére Bartók Béla halálának 50. évfordulóján a londoni Barbican-ban adott ünnepi hangverseny, valamint Diana hercegnő meghívása. 1996 óta az ECM (Universal) exkluzív művésze, de együtt dolgozik a Decca, az EuroArts, valamint a BMC kiadókkal is.

Szóló- és kamarazene felvételeivel elnyerte a legrangosabb díjakat, például 1993 és 2006 között a Deutsche Schallplattenpreis-t, összesen hat alkalommal. Megkapta Bonn város kitüntetését, Olaszországban pedig az Év Művészének választották. További díjai: Victoire Prix, a japán Record Academy Award, a francia Grand prix du Disque, MIDEM Classical Award (két alkalommal). Magyarországon 1995-ben Liszt-díjjal tüntették ki. Jelenleg az Egyesült Királyság legrangosabb zenei díjának, a Royal Philharmonic Society Music Award díjnak várományosa. 2007 májusában neki ítélték az év legjobb kamarazenei felvételéért járó belga Caecilia Prix-t.

Keller András világszerte tart mesterkurzusokat: az International Sommer Akademie keretében (Budapesten, Bécsben és Prágában), a Prussia Cove IMS mesteriskolában, az amerikai Yale Egyetemen, a firenzei Accademie Fiesole-n, vagy a londoni Royal Academy of Music-on. Számos nemzetközi verseny zsűritagja, például a Borciani (Reggio Emilia) vagy az ARD versenyeké.

Elkötelezett előadója a kortárs zenének, szoros kapcsolatban áll Kurtág Györggyel, akinek több jelentős művét bemutatta és játssza szerte a világon. Karmesterként 2003 februárjában debütált az Orchestre di Padova e Veneto élén. Legutóbb a világhírű Kremerata Balticát dirigálta nagy sikerrel a Lockenhaus-i Fesztiválon.

2005 óta szerkeszti és irányítja a Pannonhalmi Arcus Temporum Fesztivál zenei programjait. 2006-ban elindította Várjon Dénessel a Végh Sándor Zenei Esteket és megalapították a Végh Filharmóniát. Rendszeres vendégművésze a legjelentősebb fesztiválvárosoknak: Salzburg Festspiele, Luzern, Montreux, London Proms, Mostly Mozart New York, Berliner Festspiele, Schubertiade, Wiener Festwochen, Schleswig-Holstein, Prague Spring.

Koncertkörútjai során szinte a világ összes vezető koncerttermeiben megfordult: Musikverein, Koncerthaus (Bécs), Royal Albert Hall, Barbican (London), Berlin Philharmonie, Koncerthaus (Berlin), Accademia di Santa Caecilia (Róma), Concertgebauw (Amszterdam), Carnegie Hall, Lincoln Center (New York). Keller András olyan muzsikusokkal működött együtt, mint M. Rostropovich, Gidon Kremer, Heinz Holliger, Ralph Kirshbaum, Michel Portal, Sergei Nakariakov, Natalia Gutman, Kocsis Zoltán, Perényi Miklós, Ránki Dezső.

Kovács János 1951-ben született Budapesten. 1971-ben végzett a Zeneakadémia karmesterképző szakán Kórodi András és Simon Albert növendékeként. 1971-től az Operaház korrepetitora, később karmestere lett. 1978-ben és 1979-ben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok zenei asszisztense volt. 1987-től az Operaház első karmestere. Munkássága felöleli a klasszikus-romantikus opera repertoár műveit, valamint a kortárs darabokat.

Szóljon hozzá!