Moszkvából Szegedre
Április 5-én lezajlott a válogatás az Armel operaverseny kettes számú első fordulós helyszínén, Moszkvában, a Galina Visnyevszkaja Opera Centerben. Ahogy Budapesten, a zsűrinek itt sem sikerült az Operaverseny összes kijelölt versenyszerepére megtalálni a megfelelő hangot ? tudtuk meg Kund Laurától.
A Visnyevszkaja Opera Center idén első alkalommal vesz részt a verseny első fordulójának helyszíni megszervezésében. Az Operaverseny hazai szervezői a világhírű intézmény bekapcsolódásától a keleti régió énekeseinek eddiginél markánsabb részvételét várják, ugyanakkor bevonása logikusan következett a 2009-es Operaverseny és Fesztivál orosz, illetve ukrán jelentkezőinek magas arányából is.
A hatalmas túljelentkezés miatt a versenyzőknek itt előválogatáson kellett részt venniük, így a zsűri ? Kesselyák Gergely és a 83 éves opera-legenda, Galina Visnyevszkaja ? a legjobbnak talált 35 énekest hallgatta meg, hogy kiválassza közülük azokat, akik a moszkvai helyszínről az Operaverseny második fordulójába jutnak.
A válogatásra az Opera Center színháztermében került sor, a zsűri a díszpáholyban ülve hallgatta végig a jelentkezőket. Az eredményhirdetésre már röviddel a válogatást követően sor került, az összes versenyző részvételével.
Kesselyák Gergely zsűri-elnökként volt jelen a moszkvai válogatáson. Zeneigazgató-asszisztensi és zeneigazgatói minőségben számtalan énekest hallott már, és a zsűri székében sem most ült először. ? Egy darabig, úgy kétezer énekesig számoltam, de lehet hogy azóta már háromezren is túl vagyok.
A Magyar Állami Operaház karmesterét és a Szegedi Szabadtéri Játékok Művészeti vezetőjét leginkább a fantasztikus színvonal taglózta le. ? A nyolc éve létező, Visnyevszkaja nevével fémjelzett Opera Center híre nem véletlenül ért el már hozzánk, a híres keleti-orosz iskolában nem kellett csalódnunk, hihetetlen ?hanganyag? és technikai tudás tárult elénk.
Elmondása szerint a meghallgatott harmincöt énekes közül ? talán egyetlenegy kivétellel ? mindegyik azonnal megállná a helyét a világ bármely operaszínpadán. Azt viszont fájlalja, hogy a versenyre jelentkezett három különleges drámai-mezzoszopránt nem juthatta tovább a második fordulóba.
Ez egy olyan hangtípus, ami nálunk Magyarországon rendkívül ritka, mondhatni hiány van belőle. Azonban a 2010-es évben az Armel Operaverseny előre meghatározott versenyszerepei között csak lírai szoprán szerepek találhatóak, így sajnos nem juttathattuk őket tovább a szegedi második fordulóba. Pedig szívesen megmutattam volna őket a Fesztivál hallgatóságának, de legalább a második fordulón a rendezőknek és a partneroperaházakat (New York, Pilzen, Krakkó, Bergen és Debrecen) képviselő igazgatóknak.
S hogy milyen volt Galina Visnyevszkajával dönteni a jelentkezők sorsáról? ? Hatalmas élmény. A döntések teljes egyetértésben születtek. Az igazság keresésének szellemiségében igyekeztünk megtalálni a versenyszerepekre a legmegfelelőbb énekest. És az is bebizonyosodott, hogy az igazán nagy egyéniségekkel leírhatatlanul jó együtt dolgozni.