Cervantes az Operettben
La Mancha lovagja ismét meghódítja a Budapesti Operettszínház színpadát – tudtuk meg a mai olvasópróbán. A sajtóeseményen részt vettek Kiss-B. Atilla főigazgató mellett a darab alkotói – Vincze Balázs rendező, Fekete Katalin jelmeztervező és Erdős Júlia Luca látványtervező -, valamint a produkcióban közreműködő művészek.
– Ha talán jobb lesz így a világ, nem volt értelem nélkül a lét. És a vérem nem hiába hullott, elértem a távoli célt! – éneklik a színpadon. A Budapesti Operettszínház 2020. március 20-ra újabb nagyszerű bemutatóval készül közönsége számára: jön az örök érvényű mondanivalót hordozó La Mancha lovagja musical. Fotóink Németh Anna felvételei.
Don Quijote szélmalomharca sokunk számára nem ismeretlen: a történet arra keresi a választ, hogy milyen lenne a világ, ha abban a szeretet, az elfogadás, a gyengédség és a szolidaritás uralkodna, illetve hogy mit tudunk kezdeni napjainkban a lovagi nemeslelkűséggel, tisztasággal, a lovagi eszményekkel? Netán az egész csak egy álom, mit nem láttak még!?
La Mancha lovagja az Operettszínház régi-új hőse!
A remek hangulatú próba a három Don Quijote/Cervantes és Sancho emblematikus duettjével kezdődött, erre válaszolt Aldonza, azaz Dulcinea dala. Zongorán Bolba Tamás, a darab karmestere működött közre. A szereplőket, alkotókat és a sajtó munkatársait Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója köszöntötte. – Mi lehet a célja ma Budapesten, az Operettszínházban a La Mancha lovagja bemutatójának? Könnyed stílusba burkoltan, de mégis az élet fontos kérdéseiről beszélni, a küzdelem és a harc értelméről, a hitről, a reményről, ábrándokról, egyszóval általában az életről ? kezdte beszédét. – A lovag józan pillanataiban a világ leggyöngédebb embere, akinek rögeszméje a gyámoltalanok védelme, kiállás minden igaz ügyért akkor is, ha a harc reménytelennek látszik – idézte fel a főigazgató a búsképű lovag alakját.
A musical magyarországi ősbemutatója 1971-ben volt az Operettszínházban, a címszerepet Darvas Iván alakította. A legendás színész mellett Aldonzát az Operettszínház által nemrég kitüntetett Galambos Erzsi Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész játszotta. Az ősbemutatón Sancho, a hűséges fegyverhordozó szerepében az akkor még II. éves főiskolás Maros Gábort láthatta a közönség. A művész a főigazgató meghívására érkezett az olvasópróbára, ahol nagy sikert aratva elénekelte Sancho Panza belépőjének rövid részletét.
Kiss-B. Atilla a kedves múltidézés után bemutatta Vincze Balázs rendező-koreográfust, akiről elmondta, hogy bár eddig a tánc, a mozgás expresszivitásának a mestereként ismertük, úgy véli, ha megkapja eszközként a szó, az énekhang erejét is, akkor művészete még teljesebbé válhat.
Vincze Balázs arról beszélt, miért lehet érvényes a XXI. század derekán a Don Quijote búsképű lovag története, aki addig álmodozott egy szebb és jobb világról, amíg valóban elhitte, hogy létezik. Feltette azt a kérdést is, vajon lehet-e még a mai modern világunkban valamit kezdeni a lovagiassággal, a lovagi eszményekkel? Egyáltalán szükség van-e ezekre az erényekre? Elmesélte, hogy Don Quijote a mai kor embere lesz, aki visszarepül a XII. századba, így kívánja megmutatni a nézőnek a sötét és a világos oldalt.
Fekete Kata – aki a produkció jelmezeit jegyzi – elmondta, hogy minden, amitől félünk, rideg, fekete, egyfajta halálangyalként és csatlósaiként jelenik meg az előadás nyitóképében. – Ezek lehetnek éppúgy a belső félelmeink kivetülései, mint rémálmaink szereplői. Az inspirált, hogy az átalakulást, a varázslatot, a képzeletbe, mesébe való utazást segítsem – jegyezte meg Kata.
Erdős Júlia Luca felelős a díszlet látványvilágáért. – Számomra a La Mancha lovagjának a fő mondanivalója saját magunk legyőzése, és újra megtalálása. Azt jelenti ez a darab, hogy a minket körülvevő világ olyan, amilyennek akarjuk, vagy amilyennek képesek vagyunk látni. A díszlet absztrakt is meg nem is, éppen azért, hogy az asszociációs igényekhez illeszkedjen – mondta Luca.
1971 után 2020-ban újra színpadon a történet
Az eredeti musical, melyben a fantázia és a valóság egyre jobban összekeveredik, 1965. november 22-én debütált a washingtoni Square Színházban, majd három esztendő múlva a Martin Beck Színházba költözött, és összesen 2328 előadást élt meg. Az első európai bemutatót Madridban tartották, majd Londonban láthatta a közönség. Harmadik alkalommal 1971-ben Budapesten mutatták be a nemes lovag gondolatébresztő történetét az Operettszínházban, akkor Darvas Ivánnal a címszerepben. Idén március 20-án pénteken hosszú szünet után az Operettszínház újra bemutatja Don Quijote zenés kalandjait.
Don Quijote, az örök idealista, aki tudja, hogy egyedül a remény az, amivel elérhetjük a céljainkat. Az alkotókat az inspirálta leginkább, hogy Don Quijote utazása egyfajta transzcendens, belső utazásként is felfogható egy letűnt kor eszményeinek megidézésében. A búsképű lovag szívbemarkoló története felejthetetlen dalaival, zenéjével és időtálló üzenetével indul újra hódító útjára. A darab rendező-koreográfusa Vincze Balázs, főbb szerepekben többek között Szabó P. Szilveszter, Németh Attila, Nagy Lóránt, Kerényi Miklós Máté, Serbán Attila, Sándor Péter, Peller Anna, Nádasi Veronika és Dancs Annamari látható majd.