ZETApress

hírportál

Milyen volt Semmelweis?

Alkotók2016-ban egy éves felkészülés és kutató munka, 4 hónapig tartó forgatás után elkészült a Semmelweis arca című film, amely 2017-ben három fesztiválon, három díjat hozott Kiss-Stefán Mónika rendezőnek. A film nem életrajzi történet, sokkal inkább a Semmelweis körüli titkokra kíváncsi.

A filmfesztiválok helyezései: I. helyezett a VI. Egri József Nemzetközi Filmfesztiválon, III. helyezett az I. Hét Domb Filmfesztiválon és II. helyezett a XIII. Göcsej Filmszemlén. A zsűrikben olyan elismert rendezők döntöttek, mint Sára Sándor Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr és rendező, Rófusz Ferenc Oscar-díjas rendező és Ternovszky Béla Balázs Béla-díjas rendező. Koltay Gábor filmrendező, Siflis Zoltán Balázs Béla-díjas filmrendező. A filmben közreműködött: Balikó András szobrászművész, Kiss-Stefán Mónika rendező, forgatókönyvíró, Kustár Ágnes antropológus, arc-rekonstruktőr, Magyar Lóránt igazságügyi orvosszakértő, Varga Benedek történész és Berényi Marianna projekt koordinátor.

A film új stílussal robbant be a magyar ismeretterjesztő filmek világába, érthető tudományossággal, látványos elemekkel játszik és mutatja meg, hogyan nézett volna ki 47 évesen Semmelweis Ignác, ha egészséges. Szokatlan képi világával egyszerre bontja le a Semmelweis Ignácról kialakult képet, illetve szemünk előtt építi fel arcrekonstrukcióját – tudtuk meg délelőtt az Apród utcai sajtótájékoztatón, ahol a negyedórás filmet is megnézhettük.

Exhumálás, koponya, Semmelweis rejtélyek! Kiss-Stefán Mónika alkotása válaszokat keres. Miért került tébolydába a magyar orvos? Miért verték ott agyon? Mi okozta valójában a halálát? Szifilisz vagy vérmérgezés? Miért exhumálták négyszer? Milyen gyermeki csontokat őrzött a koporsó?

Semmelweis Ignác csontjait 1965-ben, halálának 100. évfordulóján a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumba, szülőháza kertjébe helyezték el, miután maradványait megvizsgálták és koponyájáról gipszmásolat készült. Ez a SOM gyűjteményében őrzött gipsz koponyamásolat volt az alapja annak a rekonstrukciónak, amelyet Kustár Ágnes, a Magyar Természettudományi Múzeum antropológusa és Balikó András szobrászművész készített el. A hónapokon át forgatott film külön érdekessége, hogy csak az utolsó pillanatban, a rekonstrukció elkészülte után derült ki az eredmény, egyúttal a film csattanója. A filmet a SOM megbízásából, az NKA támogatásával és a Reál Pictures közreműködésével Kiss-Stefán Mónika rendezte.

Szóljon hozzá!