ZETApress

hírportál

Holesch-portré a Dunán

Holesch_portreSzámomra a Holesch történet egy megható magyar, happy end nélküli sikertörténet. A jómódú, felvidéki, nemesi származású ifjú Trianon vesztese a ’30-as években világgá megy, hogy így találja meg és megélje sokszor nélkülözések és fájdalmak árán az emberi és művészi szabadságot ? olvashatjuk az ismertetőben.

Mi űzi? Mi hajtja? Mi az a nyugtalanság, ami vezérli Holescht félévszázados vándorlása alatt? Miért késik el a hazatéréssel? Ezt a titkot szerettem volna megfejteni, ez foglalkoztatott több mint tízéves tényfeltáró munkám folyamán ? tudjuk meg Fekete Kláritól, a Holesch-életmű feltárójától. Réti tanítvány a világ magyar festője lett. Az internet világában egy gombnyomással mi is sok mindent felfedezhetünk. Beütjük a Denes de Holesch nevet a Google-ba és órákon át böngészhetjük az aukciós eredményeit, életével, művészetével kapcsolatos információkat.

Engem a vágtázó, szabadon futó, egekbe törő Holesch-lovak miértje érdekelt. Eszembe jutott az, ahogy megismerjük az életi történetet másként nézünk Van Gogh sárgáira, és elmélkedünk Radnóti: Hetedik eklogáján. Ezen elmélkedve egyre nyilvánvalóbbá vált számomra, hogy nem véletlenül talált meg engem ez a történet. És miután részleteiben egy idő után már csak én ismertem és ismerem az életművet világossá vált számomra az, hogy senki, hivatásos művészettörténész nem fogja megírni, míg meg nem kutatja és lehet, hogy így maradhat a semmiben, az ismeretlenségben. Elkallódik, elszürkül ez e különleges történet.

Számomra sok meseszerű történet kapcsolódik a megismeréshez. Sok kegyelemmel és visszaigazolással. Ez adott szárnyakat és így tudtam, hogy jó nyomon járok. Egy idő után már nem is munka volt számomra. Inkább a szüntelen örömforrása festő hazai elfogadtatásáért folytatott tevékenység. Holesch élete végén a külföldi sikerek után, ismeretlenül érkezett a hazába haza. Kínában, amikor indult a félévszázados világjárása a művészi, emberi és politikai szabadságvágytól hajtotta. Azonban ezer szállal kötődött a honhoz. A művészetében a kelet egyszerűsége párosul a nagybányai iskola művészetével. A nagyvilágban mindenhol jelentős szakmai elismerést vívott ki. Életműve rendkívül gazdag. New York-i Portréfestők Társaságának is tagja. Jelentős portrékat készített. Tizenöt országában hagyta ránk a nagyvilágban szétszórt festőművészi örökségét.

A holesch-es stílus jellegzetessége magyarországi és gyermekkori emlékekből fakad. Mindig felbukkant és az évek múlásával egyre erősödött a honvágya. Ezt tanúsítja ló ábrázolása. Holesch eleven, érző, mozgásban lévő négylábúakat fest, elvetve az akadémikus stílust. Megteremtve a csak rá jellemző Holescht és senkivel össze nem téveszthető a lovasfestészetben. Hihetetlen történetekről tudnék beszámolni. Mert, hát ki hiszi el például azt, hogy amikor a felbecsülhetetlen értékű levelezése, mely a most elkészült filmben fontos szerepet kapott, és a legjobb kínai képei egy lomtalanításnál a szemétre kerültek, és nem a darálóban végezték, hanem eljutottak pár hét múlva hozzám. Szinte hihetetlen és mégis valós.

Nagyon várom a végre, a sok önkéntes segítséggel elkészült portréfilmet láthassák a Duna Televízión keresztül a nemcsak művészetet kedvelő nézők is. Először június 14-én, pénteken 15:30-kor kerül adásba A szabadság rabságában címmel. Szakmailag már sikert ért el a filmünk, első díjat nyert Pünkösdkor a IX. Göcsej Filmszemlén. Rendező: Katona Szabolcs, operatőrök: Körtési Béla és Mohi Sándor, forgatókönyvíró és producer pedig saját magam.

Izgalommal várom azt is, hogyan fogadják a nézők? Megértik-e a történet és a mai magyar ember számára igen aktuális üzenetét? Valójában ez egy világpremier lesz, miután Felvidéktől, Budapest érintésével az egész világ érintve van a munkásságával és hihetetlennek tűnő karriert futott be Amerikában és Nyugat-Európában. Aki megnézi a filmünket, megismeri ezt a korábban soha, sehol fel nem dolgozott, különleges élettörténetet, miután ismeretlenül halt meg hazájában, itthon ? fejezte be Fekete Klári az ismertetést.

Szóljon hozzá!