Halász-szellem a Műcsarnokban
Háromnapos eseményen tisztelegnek egykori alkotótársai a négy éve elhunyt színházi rendező, színész, író, filmrendező Halász Péter előtt a Műcsarnokban tegnap este 7-től vasárnap éjjel 12-ig.
Halász Péter gyógyíthatatlan betegségére váratlanul, a később a 37. Magyar Filmszemle fődíját elnyerő Herminamező ? Szellemjárás forgatása alatt derült fény. Ekkor döntötte el, hogy munkatársait megkéri élete hátralevő részének minél részletesebb dokumentálására, illetve teljes életművének 24 órás (!), filmes feldolgozására. Műfaji és stílusbeli megkötéseket ? szokásos nagyvonalúságával és mély humorérzékével ? nem tett, az elkészülő film megítélését teljességgel majdani nézőire bízta.
Halála előtti utolsó előadása, a budapesti kulturális élet egyik rá jellemzően nagy hatású ?happeningje? a Műcsarnokban rendezett saját ravatalozási ünnepsége volt. Péter koporsóban fekve hallgatta végig pályatársai, tisztelői, barátai gyászbeszédét, nézte meg a személyesen neki szánt produkciókat, majd megköszönte a megemlékezést és távozott. A Halász 24 az utolsó fellépés folytatásaként egy legendásan szuggesztív erejű ember megidézése, a magyar színháztörténet egyik meghatározó életművének bemutatása, nem utolsósorban megismertetése egy új nemzedékkel.
A programsorozat gerincét a 24 órás non-stop Halász-film premierje adja. A Halász 24 vetítése pénteken éjfélkor kezdődött, és vasárnap éjfélkor fejeződik be. A nagy elszántságot kívánó nézői erőfeszítést megkönnyíti, hogy a film egymás után kétszer lesz levetítve, ráadásul egyidejűleg négy különböző pontjáról indítva tekinthető meg. A 24 órás időtartam talán riasztó lehet, de várakozásaink szerint a látogatók engednek majd a filmben is alkalmazott Halász-féle időkezelési technika csábításának, miszerint az idő és a történés ?időhúzással? való megszűntetése a racionalitásból a tiszta megtapasztalásba vezet, ahol megmutatkozik a mindennapi kapcsolatok, rituális cselekvések, szürreális jelenségek valódi jelentősége.
Arra bíztatják a nézőket, hogy erre a hétvégére ?költözzenek be? a Műcsarnokba. Az ötlet Halász Pétertől származik: a Jeles Andrással alapított Városi Színháznak 48 órás megnyitójára külön alvócellákat építtetett a hosszabb tartózkodásra berendezkedő látogatóknak, akik így nem csupán nézhették, de Halász felfogásának megfelelően valóban élhették is a színházat. A Műcsarnokban fekvőpárnákkal próbálják kényelmessé tenni az átlagos múzeuminál hosszabbnak ígérkező látogatást.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál rendezvénye
A film portré-jellegén túl a minél változatosabb, dinamikus ?Halász-élmény? befogadásához színházi és felolvasó színházi előadások, fotó- és relikvia-kiállítás, koncertek, Halász Péterrel kapcsolatos videóműveket és filmeket bemutató tévészoba, Najmányi László: The Man Who Was a Theatre című filmjének nonstop vetítése és egy speciális hangszoba járulnak hozzá.
Az esemény záróaktusaként Najmányi László átadja a Halász Péter emlékére 2009-ben általa alapított Theatrica Vitae-díjat az idei díjazottnak, Surányi Nóra színésznőnek, a Les Fleurs du Mal társulat tagjának, a Bünti című lakásszínházi előadásban nyújtott példaértékű alakításáért. A díjjal az élő színház legkiválóbb művelőinek munkásságát ismeri el az alapító. A díjátadás részeként levetítjük az előadásról készített videófelvétel egy részletét.
A programsorozat összeállításánál arra törekedtek a szervezők, hogy Halász Péter kivételes sokoldalúságát és művészi igényességét jellemző produkciók kerüljenek a közönség elé. Az egykori alkotótársak ? akik mind úgy emlékeznek barátjukra, mesterükre, mint életüket meghatározó személyre, akinek köszönhetően rengeteg emberi, intellektuális és szakmai élményben lehetett részük ? őszinte örömmel fogadták a felkérést, hogy vegyenek részt a rendezvényen, segítsenek megidézni és továbbvinni egy hamisítatlan magyar színházi személyiség. További információk honlapjukon olvashatók.