Filmes díjátadás
A látványtervezőket, képzőművészeti filmeket és diákfilmeket díjaztak tegnap este a nagy sikerrel zárult az Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon. A Szolnoki Galériában megrendezett ünnepélyes záró gálán részt vettek a filmszakma képviselői, a fesztivál díjait az alkotók jelenlétében átadták át – tudatta Berényi Diána PR és kommunikációs tanácsadó.
A legjobb látványtervezésért járó díjat a Festett madár című cseh-szlovák-ukrán koprodukcióban készült alkotás nyerte el, a film látványtervezője az Emmy-díjas Jan Vlasák. A képzőművészeti versenyprogramban két fődíjat osztottak ki. A legjobb animációs film díját Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora című alkotása kapta. A legjobb dokumentumfilmért járó díjat a népszerű haida manga művészről, Michael Nicoll Yahgulanaas-ról szóló Kotnyeles című film vihette haza. A diákfilmes versenyprogram első helyezését Almási Zsolt nyerte a Figyelj már oda! című filmjével.
Az Európai nagyjátékfilmes versenyprogram nyertes filmje, a Festett madár a zsűri indoklása szerint meghökkentően művészien és realisztikusan tárja elénk a film fő témáit, a brutalitást, az embertelenséget. Második helyezett lett a lengyel Most hazudok című sci-fi, a fegyelmezett és feszesen felépített vizualitásáért díjazott alkotás látványtervezője Daria Dwornik. A harmadik díjat Ivan Ostrochovský szlovák filmrendező legújabb munkája, az osztrák-német koprodukcióban készült Szolgák kapta elegáns és pontos kompozícióiért. A különdíjat Vinnai Petra, az Éden című film látványtervezője vihette haza, aki a részletekben rejlő erő koherens, steril világot hozott létre.
A Képzőművészeti versenyprogram animációs kategóriájában Rófusz Ferenc: Az utolsó vacsora című alkotása nyerte el Leonardo da Vinci híres művének animációs festményfilmként történő feldolgozásával, amelyben a kétezer éves szent titok eseményét megjelenítő falkép titokban megelevenedik. A második helyezett M. Tóth Géza: MATCHES című animációs rövidfilmje, amelyben az egyik legtermészetesebb használati tárgy életre keltésével és a mesélő kisfiú tiszta és őszinte lényével azonosulva, könnyű szívvel társulunk a kreativitáshoz. Harmadik helyezett lett Klingl Béla: ReMake című alkotása. A gyurmát idéző számítógépes animációs technikával készült film egy emberöltőt kísér végig pár percbe és csupán egy snittbe sűrítve, a születéstől az öregkorig, a halálig és talán még tovább.
A legjobb dokumentumfilmért járó díjat a népszerű haida manga művészről, Michael Nicoll Yahgulanaas-ról szóló Kotnyeles című film kapta, amelyben a kortárs művész az ősi észak-amerikai kultúra foszlányaira a jelen kultúrát táplálni képes forrásként tekint. Egy rendkívül színes és termékeny kortárs zeneművész életpályáját sűríti portréfilmbe egy jubileum kapcsán a Péter Eötvös 75 című dokumentumfilm, amely a második helyezést érte el. Megosztott harmadik helyezést kapott Gulyás János: Manna című alkotása, amely mozaikszerű, mégis lebilincselő visszaemlékező film egy vagy inkább a Supka Magdolna művészettörténészről, valamint Gulyás Gyula: Tóth György fotóművész életét és munkásságát bemutató dokumentumfilmje, amelyben az alkotó fotóira emlékeztető képek a filmművészet legszebb erényeit mutatják fel. A Magyar Művészeti Akadémia képzőművészeti tagozatának díját Ulrich Gábor: Dűne című filmje kapta, amely műfaját tekintve thriller, hullámzás a képzelet és a valóság között.
A Diákfilmes versenyprogram első helyezését Almási Zsolt nyerte a Figyelj már oda! című filmjével. A tízperces gang-odüsszeia, amelyből akár klasszikus burleszkfilm is lehetne: az apa-fiú páros fáradságos lépcsőmászása a régi családi tükörrel az új albérlet manzárdlakásába azonban inkább szívszorító családi dráma a generációs szakadékról és egy elszalasztott kapcsolatról. Második helyezett Marek Głuszczak: Close2U című filmje, két nemzedék közötti keserédes internetes randevú története. Megosztott harmadik helyezést kapott Baranyi Benő: Anja című filmje, amely erőteljes látlelet a látványos külsőségek nélküli, hétköznapi rasszizmus különösen aktuális társadalmi problémájáról, valamint az Opál – rendezők: Marion Aknin, Basile Delille, Vincent Leclerc, Ili?s Machou, Léopold Prengére – egy bájos és lenyűgöző képi világú komputer-animációs kisfilm egy alternatív ökológiai disztópiáról.
A záróünnepségen megemlékeztek az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál Életműdíjasáról is, amit Mikulás Ferencnek, a Kecskemétfilm Kft. animációs stúdió megteremtőjének, ügyvezető igazgatójának, az utolsó bástya védelmezőjének ítéltek oda. További díjazottak:
A Képzőművészeti zsűri különdíja:
November1st – Rendező: Charlie Manton
A Képzőművészeti zsűri elismerő oklevelei:
Nekem közöm van a világhoz – Rendező: Mohi Sándor
A szörny és a művész – Rendező: Thibaut Bertrand
Új fauszti világ – Rendező: Piero Passaro
Futó Tamás zsűritag különdíja:
Papa – Rendező: Bakos Fanni
Az idei fesztiválon öt nap alatt 124 vetítést tartottak. Ezek közül tíz filmet az Európai nagyjátékfilmes versenyprogramban, 114-et a Képzőművészeti és a Diákfilmes versenyprogramban mutattak be. A vetítések és díjak odaítélése mellett a fesztivál több filmszakmai programmal is készült idén, ahol a látványtervezők munkássága állt a fókuszban október 13-a kedd és 18-a vasárnap között. A díjakat a Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Filmintézet ajánlotta fel.