ZETApress

hírportál

Körforgásban a villában

Maria Jeglinska kortárs lengyel dizájner kiállítása látható holnaptól az Iparművészeti Múzeum (IMM) Városligeti fasori kiállítóhelye, a budapesti Ráth György-villa Körforgásban című sorozatának keretében.

A múzeum Üllői úti főépületének rekonstrukciója idején különösen fontos, hogy a közönség is kapcsolatban maradjon a gyűjteménnyel. A Körforgásban című sorozat keretében ezért az IMM arra kér fel kortárs dizájnereket, hogy a múzeum gyűjteményéből válasszanak ki egy tárgyat, tárgycsoportot, és arra reflektálva hozzanak létre saját dizájnt ? mondta el a tárlat délelőtti sajtóbemutatóján Horváth Judit kurátor. Mint emlékeztetett, a sorozat 2018 szeptemberében indult az Artista Stúdió kiállításával a Városligeti fasor 12-ben akkor újranyílt Ráth György-villában.

A Körforgásban második kiállítója Maria Jeglinska lengyel dizájner, aki egy Mikó Sándor által 1969-ben tervezett karosszéket választott inspirációs forrásként. A kiállításban is látható szék az egykori Bem rakparti Te+Én eszpresszó berendezési darabja volt. Maria Jeglinska Mikó Sándor munkájából kiindulva sajátos hangulatú térelválasztó falakat tervezett, melyek kerekeiken mozgathatók a térben, a hozzájuk megalkotott kiegészítők pedig még játékosabbá teszik őket ? közölte Horváth Judit.

Maria Jeglinska 1983-ban született Fontainebleau-ban, majd a rendszerváltozáskor családjával Varsóba költözött. 2007-ben diplomázott az École cantonale d’art de Lausanne (ECAL) ipari formatervezés szakán. Az IKEA Foundation ösztöndíjának köszönhetően a Galerie kreónak (Párizs), Konstantin Grcicnek (München) és Alexander Taylornak (London) dolgozhatott; 2010-ben megalapította Design & Research nevű irodáját Londonban.

Számos megrendelésnek tesz eleget az ipari formatervezéstől a kiállításdizájnon át a kutatás alapú projektekig. Megrendelői közé tartozik a Ligne Roset, a Kvadrat, az Actus, a Vitra, az 1882 Ltd, a Saint-Étienne Design Biennale és a varsói Modern Művészet Múzeuma. Munkái rendszeresen szerepelnek olyan külföldi helyszíneken, mint a Villa Noailles, az Aram Gallery, a Barbican Art Gallery, a Centre Pompidou Metz és a Triennale di Milano.

2012 októberében a Ways Of Seeing/Sitting kiállítás kurátora és dizájnere volt a Lódz Design Festivalon. 2016 szeptemberében a lengyel pavilon társkurátoraként és dizájnereként vett részt a London Design Biennalén. 2018-ban kinevezték a lengyelországi Arena Design Fair kreatív igazgatójának. Kiállítása június 9-én vasárnapig látható a Ráth György-villában. Elmondása szerint a felkérés számára is izgalmas lehetőség volt, hiszen a dizájnerek általában konkrét megrendeléseken dolgoznak, most azonban maga választhatta ki, melyik darabot gondolja tovább az IMM gyűjteményéből.

Agnieszka Jacobson-Cielecka, a kiállítás társkurátora kiemelte, hogy a Körforgásban sorozat kapcsán megszületett tárgyak maguk is a gyűjtemény részévé válnak. A kiállításnak fontos része a dizájnt mint gondolkodási folyamatot bemutató film is, amely a látogatók számára betekintést enged a Maria Jeglinskával folytatott munka kulisszái mögé.

Joanna Urbanska, a budapesti Lengyel Intézet igazgatónője és Aneta Prasal-Wisniewska, az Adam Mickiewicz Intézet munkatársnője emlékeztetett arra is, hogy az Iparművészeti Múzeum nem először működik együtt lengyel dizájnerekkel, a Ráth György-villa kertjében például a 2018. őszi Design Hét keretében állították fel Pawel Grobelny padját. A holnaptól látható kiállítás az IMM és az Adam Mickiewicz Intézet közös szervezésében, a Polska 100, a lengyel függetlenség visszaszerzésének százéves évfordulója alkalmából rendezett nemzetközi programsorozat keretében valósult meg.

Szóljon hozzá!