ZETApress

hírportál

Works a Honvéd utcában

Works, 1962-1967Koncz Csaba: Works, 1962-1967 című kiállítása nyílt meg tegnap 18 órakor a Honvéd utcai Art+Text Budapestben. Az április 14-én vasárnapig látható tárlatot Szilágyi Sándor független fotóművészeti író nyitotta meg.

Koncz Csaba retrospektív kiállítása a legteljesebb keresztmetszetét adja a mindössze fél évtized alatt, 1962 és 1967 között megszületett életműnek. – Nem kerestem a motívumot, mentem és a kép talált meg engem – vallotta vándorlással összekötött, elmélyült témakeresési metódusáról. 1962-ben kezdett fotózni, első képei a bőszénfai cigány-telepen készültek engedve, hogy a fény-árnyék játék olykor felülírja a tematika szociofotós erejét. A szűk kivágat miatt felvételein absztrakt mintákként jelentek meg az érdekes ritmusban ismétlődő elemek, legyenek furcsa tárgyak a téli hóban vagy ’56-os golyónyomok a pesti bérházak falain.

A fekete-fehér kontrasztokra érzékeny látásmódja 1965 körül az op art hatása alá került, majd a grafikai hatás felerősítése érdekében szeszélyesen tekeredő dróthálókat kezdett fényképezni, külön érvényesítve az életlen fókuszból eredő rajzos játékosságot, amelyet a korabeli szakma hibaként értékelt. Koncz – a szelektív fókusznak köszönhetően – hagyta a távolban elenyészni a dróthálókat, megnyitva a kép terét a filozófia és a metafizika előtt.

Művészetének legkiérleltebb darabjai azok az 1967-ben született, kései művek, amelyek technikai és gondolati szinten is összefoglalják mindazt, amit az absztrakció irányába korábban megtett. Minimalista módon redukált, nonfiguratívvá csupaszított megközelítése itt fonódott végképp össze az art povera szegényes tárgyi eszközkészletével. Kerülte a zsúfolt, gazdag látvány öncélú bravúrjait, ehelyett vasdarabokat fényképezett a – fekete-fehér filmen könnyen beégő – kék égbolt előtt vagy a hóba kihelyezve. A kései vasképek egyik típusa a széles fémszalagok – itt-ott eléletlenedő – kalligrafikus formáival kísérletezett, a másik típus képviselői rugókból, karikákból, csavarokból és szögekből összerakott apró, antropomorf lények piktogramjainak tűnnek.

Az Art+Text Budapest kiállítása a bőszénfai cigány-portrétól, a minimalista tájakon és az absztrakt hatású közeli fotókon keresztül, az arte povera-jellegű drótos felvételekig, az op art kompozíciókig és a vasképekig mutatja be Koncz Csaba életművének teljes keresztmetszetét vintage kópiákon.

Szóljon hozzá!