ZETApress

hírportál

Díjazták a Favágót

A Favágó és gyermekei című kép nyerte el a XXVII. Magyar Sajtófotó Kiállítás közönségdíját ? tudatta László Ágnes kommunikációs vezető.

A kép szerzője, Kerekes M. István szabadfoglalkozású fotóriporter 2000-től vesz részt nemzeti és nemzetközi fotótárlatokon, pályázatokon. Mostanáig három világrész több mint 40 országában állították ki a fényképeit. Munkásságát több mint száz hazai és nemzetközi díjjal ismerték el. 2009 áprilisában a Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség (FIAP) a fotóművészet terén elért eredményeiért az Excellence FIAP/bronz (E.FIAP/b) kiváló nemzetközi fotóművész bronz fokozatával tűntette ki.

A XXVII. Magyar Sajtófotó Kiállítás szervezői az idén is lehetőséget adtak a látogatóknak, hogy leadják voksukat az általuk legjobbnak ítélt képre. Újdonság volt, hogy a közönségdíjas képre a kiállítás országos turnéja alatt folyamatosan lehetett szavazni.

A hazai sajtófotográfia legnagyobb seregszemléje 2009-ben először Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban, majd Debrecenben, a Kölcsey Művelődési Központban, Miskolcon, a Városi Művészeti Múzeumban és Pécsett, a Művészetek és Irodalom Házában volt látható.

A tárlaton bemutatott közel 400 kép (képriport) közül 64 képre érkeztek jelölések. A szavazatok között nagy volt a szóródás. A témák iránti érdeklődés széles skáláját igazolja, hogy az értékelt képek között egyaránt helyet kaptak a hír, a társadalomábrázolás, a művészet, a sport, a természet kategória képei. Az idei kiírás itt olvasható.

A XXVII. Magyar Sajtófotó Kiállítás közönségszavazatának nyertese: Kerekes M. István (szabadfoglalkozású fotóriporter) A favágó és gyermekei című képe lett az érvényes szavatok kilenc százalékával. A fotó Benedek Béla favágót és gyerekei egy részét ábrázolja, a Hargita megyei Zetelakáról. A nehézsorsú család keservesen tudta megteremteni a napi betevőt kilenc gyermeküknek. A családapa reggeltől estig az erdőn dolgozott, míg az anya kénytelen volt otthon maradni a kisebbekkel. Nem sokkal a fotó elkészülte után, Benedek Béla a szerény kis házuk padlásán felakasztotta magát.

A díjazott kép a Sajtófotó Pályázat 2008 Társadalomábrázolás-dokumentarista fotográfia (egyedi) kategória III. díját nyerte el. A győztes kép alkotójának a kiállítás főtámogatója, a Magyar Telekom egy Nokia E 52 típusú mobiltelefont ajánlott fel. A díjat december 18-án, a Magyar Telekom budapesti székházában Kapitány Zoltán, a cég márkamenedzsment és online kommunikációs osztályvezetője adta át. Az eseményen jelen volt a Sajtófotó Pályázat 2008 zsűri elnöke, Szigeti Tamás, a Figyelő képszerkesztője.

A második legtöbb szavazatot Szalmás Péter (Népszava) Vízfal című képe kapta. A kép a kajak-kenu Európa-bajnokság 1000 méteres döntőjében készült a magyar férfi kajaknégyes öröméről.

A közönségszavazatok alapján a harmadik helyen Szandelszky Béla (Associated Press) Déloszét konkliktus című képriportja végzett, amely a Sajtófotó Pályázat 2008 Képriport kategória első díjasa lett. A képriport 2008 augusztusában készült, amikor az orosz csapatok megszállták Grúziát miután a grúz kormányerők átfogó offenzívát indítottak a dél-oszét szakadár területek visszaszerzéséért. Az elhúzódó harcok miatt ? az ENSZ becslése szerint ? körülbelül százezer grúz kényszerült elhagyni lakhelyét miután az oroszok a tűzszüneti egyezmény ellenére heteken keresztül megszállás alatt tartották Grúzia jelentős részét.

Kerekes M. István

1977-ben született Marosvásárhelyen és a kolozsvári Babe?-Bolyai Tudományegyetem Testnevelés szakán diplomázott. 2007-ben költözött át véglegesen Magyarországra. Jelenleg a mosonmagyaróvári Haller János Általános, Szakképző- és Szakközépiskola testnevelő tanára és szabadúszó fotográfus. Képei, képriportjai a Kisalföld napilapban és A Földgömb magazinban jelennek meg rendszeresen.

2000-től vesz részt nemzeti és nemzetközi fotótárlatokon, pályázatokon. Mostanáig három világrész több mint 40 országában állították ki a fényképeit. Munkásságát több mint száz hazai és nemzetközi díjjal ismerték el. 2009 áprilisában a Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség (FIAP) a fotóművészet terén elért eredményeiért az Excellence FIAP/bronz (E. FIAP/b) kiváló nemzetközi fotóművész bronz fokozatával tűntette ki.

19 éves volt, amikor először vett fényképezőgépet a kezébe, de már azzal a szándékkal, hogy a körülötte történő dolgokat megörökítse. A fotózáshoz dr. Hankó Attila kémiatanártól kapta az első hasznos tanácsokat. Szakmai tudását azóta autodidakta módon gyarapítja. Városi gyermekként igazi természetbarát, természetjáró családban nőtt fel és szinte minden hétvégét az erdőt-mezőt járva tölthette. A vidéket járva a növény- és állatvilág csodáit igyekszik lencsevégre kapni. A természetfotózás mellett idővel vonzani kezdte a társadalomábrázolás is. Az egyszerű, a hányatott sorsú, a munkában meggyötört emberek mindennapjait próbálja a képein megjeleníteni.

Először 2006-ban nevezett be a XXV. Sajtófotó Pályázatra és Gyurgyalagnász című sorozatával azonnal első díjat nyert a Természet és tudomány (sorozat) kategóriában. A XXVII. Magyar Sajtófotó Pályázatra beküldött munkái közül, a Halálzóna Kiskapus sorozatával, a Társadalomábrázolás ? dokumentarista fotográfia (sorozat) kategóriában II. díját A favágó és gyerekei című képpel a Társadalomábrázolás ? dokumentarista fotográfia (egyedi) kategória III. díját nyerte el.

Gyakorta tér vissza fotózni szülőhelyére. Így akadt rá 2001 nyarán Balánbányán a díjnyertes képen látható székely családra, akik akkor a megélhetésükért tehenekre ügyeltek. Azóta évente többször is meglátogatta őket és a róluk készített korábbi fotójával 2004-ben második díjat nyert a Nők Lapja magazin fotópályázatán. A XXVII. Magyar Sajtófotó Kiállítás közönségdíjas képe a család zetelaki házában készült, 2008-ban.

1 hozzászólás

  1. Öröm, hogy díjazták a Favágót, de nem lehetett volna segíteni a családon, hogy a családfenntartó ne akassza fel magát? Az újságban olvastam a hírt, s azóta is foglalkoztat, hogy vajon fotózni kellett volna, vagy valamilyen módon segíteni? Pl. gyűjtés, vagy akár egy kis pénzzel segíteni a családnak. Gondolom, pár tízezer Ft is segített volna. Érdekelne, hogy a fotósok (akik egyébként nyilván a dolgukat végzik) hogy viszonyulnak ezekhez a kérdésekhez. Pedagógus vagyok, s én egy teljesen laikus álláspontot képviselek.