Szöcske ült a fűben
Vladimir Potapov: Fűben Ült a Szöcske című kiállítása nyílt meg tegnap este Budapest Art Factory, Kiállítótérben. A tárlat július 27-én szerdáig eloĚzetes idoĚpont egyezteteĚssel tekinthetoĚ meg a XIII. kerületi Váci út 152-156-ban. Autóval a Vizafogó utca 2-ben lehet behajtani.
A Budapest Art Factory (BAF) örömére szolgál bemutatni Vladimir Potapov (RU) egyéni kiállítását, aki 2016 júniusában vett részt a BAF nemzetközi művész rezidencia programjában. Potapov új sorozata Magyarország kultúrájának történelmére tekint vissza, amelyben a múltbéli magyar pop zenei szcéna ismert alakjait vonultatja fel. Az esti megnyitoĚ alatt 18-tól 21 óráig a BAF aĚllandoĚ muĚveĚszeinek ? Kucsora MaĚrta, JuhaĚsz DoĚra eĚs SzaĚsz SaĚndor ? muĚtermei is laĚtogathatoĚak voltak.
A kultúra, a politikai manipuláció arénájaként, jelentős szerephez jutott a hidegháború idején. A kulturális dolgozók, különösen a pop zeneipar képviselői, az ideológiai propaganda eszközévé váltak. Zenéiket rádión közvetítették, amelyek a jobb élet reményével kecsegtették hallgatóikat. 1969-ben Larisa Mondrus, szovjet szoprán énekesnő, ellenszegült a Kulturális Minisztérium által meghatározott, ideológiai töltésű társadalmi témák népszerűsítésének. 1973-ban kényszerből Németországba költözött. A vezető politikai párt vasmarka az irodalom területén is érzékelhető volt. A Zsivágó doktor című regény, amely Borisz Paszternák tollából keletkezett, a CIA anyagi támogatásának köszönhetően jelent meg a hadipropaganda részeként. A mű megalkotásáért irodalmi Nobel-díjban részesült, amelyért később a szovjet kormány üldöztetésének és zaklatásának volt kitéve. A leghíresebb magyar kém, Belovai István, kifejtette, hogy a KGB-nél tett szolgálata alatt a magyar pop zenei életből pár művész aktívan együttműködött mind a CIA-val, mind a KGB-val. A művészeti színtér szereplői gyakran kerültek nehéz válaszút elé: kivel működjek együtt? egy kérdés, amely közvetlen hatással bírt jövőbeli karrierjükre és biztonságukra.
Vladimir Potapov kiállításának kulcskérdése: a bemutatott művészek közül ki dolgozott a CIA-val és ki a KGB-vel? A tárlat 10 munkát vonultat fel, amelyek a magyar pop vinil lemezek vizuális elrendezését és dekorációját veszik alapul. Potapov festékrétegeket kapar le, hogy az egykor ikonikus magyar énekesek és zenekarok alakjait felfedje a palimpszesztből. Szavaival élve: Amikor lekaparod a festéket, olyan, mintha múltbéli időutazáson vennél részt ? a mély festék lemezek kialakulásának helyszínére vezet, amelyek a felszín egységébe épülnek be. Számomra ez az alámerülési folyamat a kollektív memóriánkban van.
Vladimir Potapov (született 1980, Volgográd, Oroszország) tanulmányait a Moszkvai Kortárs Művészeti Intézmény-ben (ICA, Moscow) és az Art Studio Machov B.I. Volzhsky-n végezte. A festészet médiumában folyamatosan alternatív megoldásokkal kísérletezik, különböző művészeti eljárások bevonásával. Kurátorként Potapov a festészet helyzetét vizsgálja az orosz kortárs képzőművészet kontextusában ? a From the Contrary és Checkpoint című kiállítások erről tesznek tanúbizonyságot. Számos díjat nyert alkotói és kurátori munkájáért, széles körben állították ki munkáit Oroszországban. Műveit Ázsiában, az USÁ-ban és Európában is bemutatták. Művészetét a moszkvai Triumph Galéria képviseli. Moszkvában él és alkot. Fűben Ült a Szöcske: orosz gyerekdal egy szöcske életéről, aki senkinek sem ártott, legyekkel és csótányokkal barátkozott. Egyszer csak jött egy béka, aki váratlanul megette a szöcskét, aki jó természetének köszönhetően esett áldozatul.