ZETApress

hírportál

Pinczehelyi Sándor 70!

Pinczehelyi Sándor Sarló és kalapácsaA Vasvári Pál utcai Viltin Galéria legújabb egyéni kiállítása a kortárs magyar képzőművészet emblematikus alkotójának, Pinczehelyi Sándor munkásságának átfogó, de nem retrospektív szándékkal összeállított anyagát mutatja be tegnap estétől július 30-án szombatig.

A 70. születésnapja alkalmából rendezett kiállításon motívumrendszerének és szimbólumainak múltat és jelent összekötő tendenciáit állították a középpontba. Pinczehelyi Sándor művészi pályafutása igencsak összetett ? autonóm művészi munkái mellett grafikusként és plakáttervezőként is meghatározó. A Pécsi Galéria igazgatójaként (1977-1999) az intézmény jelentős, progresszív időszaka fűződik a nevéhez, s többek között a legendás Pécsi Műhely, valamint a Magyar Plakát Társaság tagja is. 1988-ban Bukta Imrével és Samu Gézával együtt képviselte Magyarországot a Velencei Biennále Magyar Pavilonjában, mely nemzetközi ismertséget hozott számára.

Alkotásaiban meghatározó a szerialitás és a redukció jelenléte, egyértelmű vizuális elemekkel, emblémákkal dolgozik, gyakran tárgyiasult hatalmi jelképekkel, melyek eredeti kontextusoktól eltávolítva, más médiumokba és összefüggésben helyezve megváltoztatják, kitágítják vagy koncentráltabbá teszik az eredeti értelmezési tartományukat. Pinczehelyi eme gesztusával egyszersmind igyekszik ?megtisztítani? ezen szimbólumokat a rájuk rakódott jelentésfeleslegtől, mindezt játékos, ironikus módon. Sarló-kalapács, utcakő, csillag, paprika, hal ? mind olyan egyéni és társadalmi létre is reflektáló szuggesztív szimbólumok, amelyek gyakran feltűnnek munkáiban, mint később a háztáji állatok (disznó, liba, bárány), vagy a szubjektív történelem jelképévé vált nemzeti színek: a piros-fehér-zöld (PFZ).

A rendszerváltás Pinczehelyi művészetében is változást hozott. Politikai vonatkozású témái háttérbe szorultak, a makro- helyett mikrokörnyezetének jelenségeire, változásaira reflektált, s a narráció is nagyobb hangsúlyt kapott műveiben. Saját élete és környezete került a középpontba, valamint a különböző formák, szimbólumok újraértelmezése és rétegződése, melyekkel a mai napig is foglalkozik. A Viltin Galéria kiállításán párhuzamosan vannak jelen korábbi munkáira visszatekintő, összekapcsoló (Metamorfózis-sorozat) és átértelmező (például a zászlóanyagra nyomott Rolls-sorozat), illetve újat kereső munkái. Az utóbbi években az autonóm és alkalmazott művészet határán mozgó vizuális-esztétikai kihívások foglalkoztatják.

Szóljon hozzá!