ZETApress

hírportál

Capa Mexikói bőröndje

Capa mexikói bőröndjébőlNew York, Madrid, Bilbao és Párizs után végre Budapesten is láthatja a nagyközönség a legendás Mexikói bőröndöt, amely Robert Capa, Gerda Taro és Chim (David Seymour) elveszettnek hitt spanyol polgárháborús felvételeit őrzi.

A 2016. február 21-én vasárnapig látogatható kiállítást tegnap délután José Luis Rodriguez de Colmenares y Tascón, a Spanyol Nagykövetség követ-tanácsosa és Rév István, az OSA igazgatója nyitotta meg az Arany János utcai Centrális Galériában. Kurátora Cynthia Young, ICP New York, koordinátora Székely Katalin, Vera and Donald Blinken OSA Archívum. A megnyitón elhangzott Samuel Barber: A Stopwach and an Ordnance Map (1940) című darabja a Zeneakadémia hallgatóiból álló VIVA Kamarakórus előadásában, Marsovszky Pál vezényletével. Timpanin közreműködött Kéringer Lőrinc.

Robert Capa, a világhírű magyar származású fotográfus évtizedekig elveszettnek hitt felvételei kalandos úton kerültek Mexikóba, ahol szerencsés véletleneknek köszönhetően a ’90-es években találtak rájuk. A csaknem 4500 negatívból álló anyag végül Trisha Ziff ír filmrendező közbenjárásának köszönhetően került 2007-ben a Capa életművét őrző New York-i International Center of Photography-ba. Ekkor derült ki, hogy a negatív tekercseken nem csak Capa eddig ismeretlen felvételei vannak, hanem a lengyel származású Chimnek és Gerda Tarónak, Capa fiatalon épp a spanyol polgárháborúban életét vesztő szerelmének korábban soha sem látott képei is.

A bőrönd valójában három dobozt jelent, amelyet nagy valószínűséggel maga Capa és Chim állított össze 1939-ben, Capa barátjának, Weisz Chiki Imrének a segítségével, akinek nagy szerepe volt abban, hogy Párizs 1940-es német megszállásának zűrzavarában az anyagot sikerült külföldre menekíteni. A gondosan elrendezett és felcímkézett tekercsek a spanyol polgárháború egész történetét felölelik. Chim 1936-ban és 1937 elején tudósított a háborúból, Taro 1937 júliusáig fotózott, amíg maga is egy összecsapáskor lelte halálát, Capa ? kisebb-nagyobb megszakításokkal ? a háború legvégéig dokumentálta megrázó képekkel a konfliktust. Ezeken kívül a dobozokban volt Fred Stein több tekercs filmje is, zömmel Taróról készült portrék, amelyek a fotós halála után elválaszthatatlanul összekapcsolódtak magának a háborúnak a képeivel.

A fasizmusnak és antifasizmusnak a XX. század tragikus történetét meghatározó szembenállása a spanyol polgárháborúval vette kezdetét. A háborút sokan a kitörése pillanatától (1936. július 19.) az európai fasizmus riasztó térnyerésének tekintették, ezért a világ számos országából érkező baloldali értelmiségi és művész, többek között Capa, Chim és Taro tudósított megrendítő erejű képekkel és cikkekkel a háborúról és annak mindennapjairól. A Mexikói bőrönd negatívjai rendkívüli bepillantást engednek e három haditudósító korabeli munkásságába.

Szóljon hozzá!