ZETApress

hírportál

Orshi Vénusza

Drozdik Orshi Orsolya: Medikai Vénusz című időszaki kiállítása nyílt meg délután a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban. A november 10-én keddig látogatható tártatot Varga Benedek, az Apród utcai SOM főigazgatója nyitotta meg. A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum állandó kiállításának emblematikus darabja Vénusz, az életnagyságú XVIII. századi anatómiai modell.

Mától öt hétig különleges találkozásnak lehetünk tanúi, több más alkotás mellett a kiállításba érkezett a gyönyörű modell XX. századi rokona, Drozdik Orshi Orsolya 1993-ban alkotott Medikai Vénusza. A művésznő a Kaland a Technikai Disztópiumban című sorozatához kapcsolódva két évtizeden át fotózott anatómiai női viaszmodelleket a világ számos orvos- és természettudományi múzeumában. A Medikai Vénusz című installációban szereplő modellre az 1970-es évek elején figyelt fel a budai Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban, majd 1976-ban fényképezte le a kétszáz éves anatómiai segédeszközt. A képet az alkotó először fotóként használta, majd egy beállításhoz, hogy megmintázza önmagát. Az életnagyságú szobor így Drozdik Orshi Orsolya szimbolikus önképe, egyszersmind a medikai tekintetnek kiszolgáltatott női test reprezentációja is.

A Medikai Vénusz az Én Manufakturálása című installáció-sorozat központi darabja. Párját, A testi Én címűt 2001-ben a Ludwig Múzeumban láthatta a hazai közönség. A mű a Ludwig Múzeum tulajdonát képezi. Ugyanakkora a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban most kiállított szobor A Medikai erotika című installáció része, amely 2011-ben a debreceni Modern és Kortárs Művészeti Központban, 2013-ban a Kiscelli Múzeumban volt látható. A műalkotás a Kiscelli Múzeum gyűjteményének becses darabja.

Performansz a megnyitón

Drozdik Orsolya (külföldön: Orshi Drozdik, sz: 1946.) grafikus a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő Tanszékének habilitált egyetemi tanára, számos külföldi képzőművészeti intézmény vendégelőadója. Performanszokat, installációkat, fotókat, rajzokat, szobrokat, festményeket készít. Tegnap este a ferencvárosi Flux Galériában nyílt meg Most mindennek vége baba kék! című kiállítása, mely az alkotó performanszával indult. Az október 14-én szerdáig látható tárlat kurátora: Gál Georgina. A zárónapon 18 órakor Bálványos Anna művészettörténész beszélget majd az alkotóval.

A kiállítás a művésznő SZIMA székfoglalója kapcsán jött létre más kiállításokkal egyetemben. Műveiben a különböző kölcsönhatások közötti közlekedésmódokat vizsgálja. A Lónyai utcában olyan festményeket állít ki, amelyek felforgatják a hagyományos művészettörténeti terminusokba zárt festészeti technikák és stílusok rendszerét. Szédítő Eklekticizmusa művészettörténeti utalásokkal játszik, és ezzel egyidejűleg fegyelmezetten szisztematikus. A művek tele vannak a stílusok műfaji ismertetőjeleivel és azok ellenmondásos használatával.

A céltalannak tűnő stílus és az előadásmód Drozdik jellegzetes kritikai gyakorlatát érvényesíti. Egyben annak a kritikai festészetnek a visszatérését is mutatja, amelyet Orshi az 1980-as évek első felében hozott létre a Biológiai metaforák és az Én és a művészettörténet című festménysorozataiban. Ezekből a több mint három évtizeddel ezelőtt készült, s korábban festményinstalláció formájában kiállított képekből, festménysorozatokból is szerepel ízelítőként pár kép a kiállításon. Az újabb sorozatok folytatásai a ’80-as évekbelieknek, de azoktól konceptuálisan, filozófiai értelemben és festészeti technikában is eltérőek.

Szóljon hozzá!