ZETApress

hírportál

Negyedszázados jubileum

Rácmolnár Sándor: Shoeshine boy, 2015.A 25 éves Várfok Galéria ünnepi programjának újabb állomása Rácmolnár Sándor: Efemer 55 című egyéni kiállítása a Várfok Project Roomban, mellyel a művész 55 éves születésnapját ünnepeljük. A október 3-áig keddtől szombatig 11-től 18 óráig látogatható kiállítást tegnap 18:30-kor Mélyi József művészettörténész nyitotta meg a Várfok Project Roomban.

Rácmolnár Sándor (Miskolc, 1960) a Képzőművészeti Főiskola sokszorosító grafika szakán végzett 1987-ben. 1999-ben a Római Magyar Akadémia, 2002-ben a párizsi Cité des Arts ösztöndíjasa volt. Munkásságának elismeréseként 2003-ban a Munkácsy Mihály-díjat, 2008-ban a miskolci XXIV. Országos Grafikai Biennálé Nagydíját kapta meg. 2010 óta a Budapesti Kommunikációs Főiskola Alkalmazott Művészeti Intézetében a Képi ábrázolás szakon főiskolai docens. A számos grafikai műfajban alkotó Rácmolnár művészetét markáns hang jellemzi, meghatározó elemei a populáris és népi kultúra témáival, tárgyaival való építkezés, a graffitik, reklámok, plakátok formanyelvének megidézése, a képregényszerű történetmesélés, az eredeti környezetükből kiragadott szövegek és motívumok újraértelmezése, melyek mögött ott rejlik a papír formai komplexitásával kapcsolatos kutatása is.

A kiállítás címe ? és egyben a tematikája is ? a szubjektív és az objektív idő kettősségére utal. Az 55-ös szám az életkort definiálja lexikális tömörséggel, az efemer szó pedig a múlékonyt és az átmenetit jelöli, amit egy olyan relatív időtartományként is értelmezhetünk, ahol az emlékek, a tanulás, az inspirációk által teremtett viszonyrendszer egy, a hétköznapi logikától eltérő, kreatív univerzumként jelenítődhet meg ? adott esetben képzőművészeti alkotások formájában. A kiállításon bemutatásra kerülő papírmunkák Rácmolnár kreatív anyaghasználatáról, ironikus attitűdjéről adnak újabb tanúbizonyságot, a rá jellemző naiv rajzmodor felerősíti a nosztalgia érzését, így válik a kiállítás egy személyes múltidézéssé és összegzéssé.

Project Roomból Galériába

Győrffy László: Facefuck VI. 2014.A Várfok Galéria 25 éves jubileumi őszi évada Győrffy László (Budapest, 1976) egyéni kiállításával veszi kezdetét. A Balhüvelykem bizsereg, gonosz lélek közeleg (idézet a Macbethből) című tárlat Győrffy eddigi legnagyobb bemutatkozása lesz a Várfok kiállítóterében, ahol számos műfajt érintve a horror filozófiájával és poszthumán biológiával fűszerezve a teremtéstörténettől az apokalipszisig vezet az út ? vagy éppen fordítva. Az október október 3-áig keddtől szombatig 11-től 18 óráig látogatható kiállítást tegnap 19 órakor Facefuck VI. nyitotta meg, Nemes Z. Márió költő, kritikus, esztéta írta a megnyitószöveget.

A kiállítás elkészítése kapcsán ? már a Shakespeare idézet okán is ? talán amethod acting módszere áll legközelebb ahhoz a szemlélethez, amely Győrffy László munkáit meghatározta. A kiállítási anyag a Várfok terét is figyelembe véve két nagyobb egységre oszlik: az egyik teremben az Apokalipszis témájával foglalkozó 7 fej 10 szarv 9 szem című rézkarcsorozat foglal helyet, amely nemcsak a Jelenések Könyvére utal, hanem különböző eszkatológikus hagyományok mentén főleg azokra a (képi) sztereotípiákra fókuszál a tömeg- és/vagy a horrorkultúra optikáján keresztül, amelyek a végítéletet a szórakoztatóipar részévé teszik.

A nyomatok A hét főbűn korábbi lapjaihoz hasonlóan nem annyira a Jó és a Rossz harcát vizualizálják, hanem inkább abban a szürkezónában mozognak, amely a hibridek burjánzásának terepéül szolgál. Ez a mutáns esztétika követhető nyomon a grafikákat kiegészítő szoborsorozaton is: a teljes Facefuck sorozat festett kerámiafejei a privát anatómia és a produktív (ön)destrukció együtthatóival illeszkednek a pusztulás programjába. A másik terem törzsanyagát ? a szobrok vitális és derűs színvilágához képest ? komorabb tónusú és sajátosan installált olaj/vászon festmények teszik ki, amelyek egy olyan teremtéstörténetet visznek színre, amelyből nemcsak az ember hiányzik, de valójában maga a teremtő is. A Fekete szivárvány / A féreg beiktatása prehisztorikus és központ nélküli genezise a világ végét összezsugorító / infantilizáló grafikákkal együtt egy történelmen túli és az időrendiséget felszámoló perspektívát vázol fel. Támogatta: PTE-MK Doktori Iskola. A kiállítások a Gallery Weekend Budapest programsorozatának keretén belül szeptember 13-án vasárnap 10-18 óra között is látogathatók.

Szóljon hozzá!